Deze auto slaat aan en valt meteen stil - soms blijft hij draaien - als hij niet start kan de motor niet uitgelezen worden de wegrijblokkering wel in de wegrijblokkering zit geen fout maar in de motor geeft hij foutcode 17978
foutcode 17978 P1570
nl Motor Regel Eenheid Geblokkeerd door Beveiligingssysteem
du Motorsteuergerät gesperrt
en Engine Start Blocked by Immobilizer
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
De motor start, maar slaat onmiddellijk weer af
Mogelijke oorzaken:
Geprobeerd te starten met een verkeerde/beschadigde sleutel
De motorregelmodule is vervangen zonder aan de startblokkering te zijn aangepast
De ECU is onjuist
De ECU krijgt geen stroom
Startblokkering defect of er zit een fout in
De sleutel / het slot is geprobeerd te manipuleren
Mogelijke oplossingen:
Pas de steutel(s) aan op de Instrument Module en de ECU
Check stroomvoorzien op de ECU
De ring om je contactslot is niets anders dan een antenne, hiervoor hoef je de sleutels niet opnieuw in te leren. Als de storing zich maar af en toe voordoet is de goedkoopste methode eerst de stekkeraansluiting van de spoel (ring om je contactslot) naar de wegrijblokkering schoon te maken. Met een klein beetje contact-spray. Niet in de spoel zelf spuiten, anders kan de spoel door de contact-spray defect raken.
Extra info:
Als er geen andere gerelateerde fouten in de startblokkering zijn opgeslagen en de startblokkering gerelateerde meetwaardeblokken zijn in orde (behalve dat de start van auto niet is toegestaan), probeer dan een 'koude start'. Haal beide stroomkabels van de accu af. Houd beide uiteinden van de stroomkabels gedurende 15 seconden tegen elkaar aan (een eind uit de buurt van de accu!). Verbind dan weer de accu. (Voorbeeld, engelstalig)
Heeft iemand hier een oplossing voor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo
Een keertje proberen met relais nr 109 te vervangen als je geen comunicatie hebt met ecu tijdens het niet starten is de kans groot dat de relais faalt.
Als 109 defect is heb je ook geen oplichtend gloeilampje(tevens mms) op je teller. De motor zal geheel niet aanslaan, ook niet heel even.
Je zou evt 109 kunnen doorlussen als proef.
Soms helpt het om de juiste sleutel erin te prikken en 20min op contact te laten. Dan is het systeem gereset.
De harde reset die je als eindvoorbeeld geeft kan heel goed werken alleen is het verstandig niet de polen direct tegen elkaar te prikken maar een proeflampje ertussen te gebruiken. Hetzelfde effect maar je voorkomt een evt piekspanning.
Volgens mij was er eerder ook zoiets in dit forum en het bleek waterintreding in de ecu zelf en/of ecustekker te zitten uiteindelijk.
Ook al eens een een Seat gehad met dit probleem met een breukje in de teller printplaat. Daar zit immers de startblokkering in verwerkt.
Je kan toch in je meetwaardeblokken de signalen uitlezen?
Het was inderdaad water in het regelapparaat - schoongeblazen en geborsteld met tandenborstel probleem opgelost
bedankt voor het meedenken
piekspanning door polen tegen elkaar te drukken????[quote=marcel7031]Als 109 defect is heb je ook geen oplichtend gloeilampje(tevens mms) op je teller. De motor zal geheel niet aanslaan, ook niet heel even.
Je zou evt 109 kunnen doorlussen als proef.
Soms helpt het om de juiste sleutel erin te prikken en 20min op contact te laten. Dan is het systeem gereset.
De harde reset die je als eindvoorbeeld geeft kan heel goed werken alleen is het verstandig niet de polen direct tegen elkaar te prikken maar een proeflampje ertussen te gebruiken. Hetzelfde effect maar je voorkomt een evt piekspanning.
Volgens mij was er eerder ook zoiets in dit forum en het bleek waterintreding in de ecu zelf en/of ecustekker te zitten uiteindelijk.
Ook al eens een een Seat gehad met dit probleem met een breukje in de teller printplaat. Daar zit immers de startblokkering in verwerkt.
Je kan toch in je meetwaardeblokken de signalen uitlezen?[/quote]
12 jaar
ja, dat kan.
er is dan toch geen spanningsbron meer,wie of wat levert dan die hoge piek????motor staat af geen dynamo die laad, accu is los???
12 jaar
Je hoeft niet boos te reageren hoor. Wat dacht je van allerlei condensatoren in bv de ecu/airbags/hulpsystemen e.d.
Als die plots worden ontladen kán er wat fout gaan, hoeft niet maar voorkomen is beter dan genezen toch?
nee joh ben totaal niet boos alleen vroeg ik mij af waar die piekspanning vandaan moet komen
12 jaar
Marcel 7031 schreef de oplossing
het was inderdaad water in het regelapparaat - schoongeblazen en schoongeborsteld met tandenborstel - Probleem opgelost
Bedankt
Joske=joseph? We kijken dus beide op beide forums.
Ik had de tip van Jarno echt nog niet gezien hoor.
Als je maar tot de oplossing komt.
gr marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar