auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Bora: Auto stottert en valt uit tijdens rijden

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Beste mensen,
ik zit met een probleem.....!
Wat onopvallend begon met heel licht inhouden tijdens het rijden en de motor die een hele enkele keer uitviel tijdens het stationair lopen, is nu vele malen erger geworden: Als mijn auto koud start, loopt hij als een zonnetje. Zodra de motor warm is gedraaid begint de ellende. Op de (snel)weg houdt hij ineens fors in, het toerental valt naar nul. De motor slaat door de vaart en een versnelling terug weer aan. Tijdens het langzaam rijden valt ineens de motor uit en start heel moeilijk weer, en soms pas na een half uur weer. Vanmiddag nam ik een afslag op de snelweg en toen ik vaart minderde naar 40- leek ineens alle vermogen weg te vallen. Heb hem met moeite naar een veilige plek gereden en na drie kwartier was de motor redelijk afgekoeld en kon ik weer starten en verder rijden. Toen de motor weer warm werd voelde ik hem weer inhouden tijdens het rijden en schoot de toerenteller weer richting de nul.

Details: Soms rij ik 50 km zonder een stootje, en een andere keer is het de hele rit billenknijpen. Bijna tweemaandelijks begint het olielampje te knipperen en moet ik de olie bijvullen. Een enkele keer schiet de auto ineens vanzelf in de toeren (ongeveer 4000) alsof ik het gas intrap.

Ik heb de auto in de garage laten uitlezen en er is geen storing ontdekt. Ze hebben 'alles nagekeken' en hebben geen defecten of iets gevonden. Daar startte de auto natuurlijk perfect. Bougies zagen er goed uit, kabels idem! Ik heb op advies injectorcleaner in de (iets minder dan de helft gevulde) tank gegooid.
ik ben geen specialist maar ik weet wel dat er iets heel erg mis is....
Please help me....!!!

Geplaatst door

Ben1981 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Uitvallen en niet willen aanslaan voor een tijdje is vaak een defecte BDP-gever (toeretal- of krukaspositie-sensor).
Soms is het de bobine die aan de onderkant via haarscheurtjes de vonk laat weglekken.

Olie bijvullen is een ander probleem. Of een flink lek of een (deels) versleten motor.
Hoeveel olie moet je bijvullen? 1 liter? 2 liter? En hoeveel kilometer zit er tussen het bijvullen?
En ik zou wat vaker olie peilen. Minstens 1 x per week.

oldford 0
badge

14 jaar

ongeveer 1 liter om de 10 a 15.000 km. Is dat veel?? Je hebt gelijk, ik maak een hoop km's en pijl relatief weinig...

Maarre....een defecte BDP-gever zoals jij dat zegt...is dat een dure reparatie? Heb namelijk onlangs de koppeling laten vervangen en een gereviseerde bak dus die auto heeft me de laatste tijd meer centen dan plezier gekost ;-)
klopt het ook dan dat een defecte BDPsensor niet word opgemerkt tijdens het uitlezen?

Ben1981 0

14 jaar

Defecte BDP-gever geeft vaak (tot bijna altijd) geen foutcode.
Kosten? Even de dealer bellen. Zo veel wordt dat ook weer niet.

1 liter olieverbruik op 10 duizend is niet zo veel. Pas bij 1 liter op 2000 of minder moet je je zorgen gaan maken.
Gewoon regelmatig peilen, dan is dat verbruik geen probleem.

oldford 0
badge

14 jaar

Bedankt voor je hulp!!
Ik laat het wel via deze topic weten hoe het vergaan is!

Ben1981 0

14 jaar

Hoi Ben,

Ik heb een probleem met mijn Vento uit 1995 wat hier wel heel erg veel op lijkt.
Kijk even hier http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... naar wat ik al heb gedaan en wat mij nu geadviseerd is.
In mijn auto zit geen BDP-sensor, die zit in de hall-gever in de ontsteking.

Groeten,
Hans

hadoorn 0

14 jaar

Ben bij de VW-dealer geweest, heb de klachten voorgelegd en zij hebben hem uitgelezen met een warm gedraaide motor. Er werden een viertal storingen geconstateerd: Verwarming lambdasonde, sensor motortoerental G28, Hall-voeler G40 en luchtmassa-/hoeveelheidsmeter G70. Onderbreking/ kortsluiting met massa.
Storing is gewist/ gereset, en hij zou weer naar behoren moeten rijden. Ga vanmiddag een ritje naar mijn werk wagen en dan gaan we het meemaken...

wordt vervolgd :-)

Ben1981 0

14 jaar

Hij hoeft niet naar behoren te rijden, ja voor ff, maar die G28, staat die er ook in als de motor loopt ?

Het beste is om de foutcode's even hier te plaatsen, want er staat ook nog wat achter.

Die verwarming van de sonde moet ook werken, dit kan een zekering zijn of een relai, maar ook de sonde zelf of de bedrading ervan.

De G28 mag helemaal niet tevoorschijn komen want dat beinvloed ook het lopen van de motor, dan wel het lastige starten etc..

Hetzelfde verhaal voor de G40.

LMM storing kan een probleem in de bedrading zijn of de LMM is defect, ook dit heeft nadelige gevolgen voor het ( stationair ) lopen van de motor..Waarschijnlijk het compleet inhouden zoals je omschrijft.

Heb je onlangs eens een stekker los getrokken van een sensor terwijl de auto op contact stond ?

stefan84 0

14 jaar

Nee klopt, hij hoeft niet naar behoren te rijden, en dat deed hij dus ook niet :-) Ga hem vandaag weer even terugbrengen naar de dealer.
Hij gaf de volgende foutcode's:

635 37
Verwarming lambdasonde vóór katalysator
defect
statisch

513 27
sensor motortoeren G28
onaannemelijk signaal
sporadisch

515 27
Hall-voeler G40
onaannemelijk signaal
sporadisch

520 31
luchtmassa-/hoeveelheidsmeter G70/G19
onderbreking/kortsluiting met massa
sporadisch

Ik heb voor zover ik weet geen stekker losgetrokken met de auto op contact. Hij heeft onlangs wel twee grote reparaties gehad, misschien dat het toen is gebeurd.

Ben1981 0

14 jaar

Motor toerentalsensor vervangen....rijd weer als nooit tevoren!

Ben1981 0

14 jaar

Bedankt voor de feedback.

oldford 0
badge

14 jaar

Graag gedaan!
overige storingen waren allemaal gevolg van de defecte toerentalsensor.

Ben1981 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.