Volkswagen Bora: O2 sensor probleem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 AZJ

Zal me eerst ff voorstellen: Frans is de naam, rijd in een Bora 2.0 uit 2002 met 100000km op de klok.
Ik rijd op LPG (sinds 60000km) en krijg regelmatig mijn CEL te zien.
Na uitlezen met VagCom zie ik foutcode

17574 - Long Term Fuel Trim Additive Air; Bank 1; Range 2: System too Rich
P1166 - 35-00 - -

Inmiddels is de LMM en de eerste lambda voor de cat vervangen maar zonder resultaat.
Vacuum leidingen zijn in orde.

De volgende meldingen zijn in de loop der tijd voorbij gekomen


17520 - Oxygen (Lambda) Sensor Regulation; Bank 1; System too rich.
P1112 - 35-00 - -

17574 - Long Term Fuel Trim Additive Air; Bank 1; Range 2: System too Rich
P1166 - 35-10 - -

16804 - Catalyst System; Bank 1: Efficiency Below Threshold
P0420 - 35-10 - -

16523 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2: Response too Slow
P0139 - 35-10 - - - Intermittent


Het switchen van de post sensor zie ik ook afwisselend "011 of 000"

Ander merkwaardig verschijnsel bij de post sensor is het uitblijven van een weerstands waarde. Het veld is gewoon blanco in VagCom (Engine/group041/derde vak). Ook dit is afwisselend en niet gerelateerd aan belasting, temperatuur, snelheid, whatever. De waarde is soms lange tijd weg (zie plaatje onder) om dan ineens weer te verschijnen. Ik heb de sonde gedemonteerd en gemeten op de witte draden (verwarmingselement) en meet netjes rond de 8 Ohm maar in VagCom staat een waarde tussen 0 en 25 kOhm. Als de waarde wel wordt getoont is deze 0.10k Ohm wat dus 100Ohm zou zijn. De pre O2 sensor geeft een waarde aan van 78 Ohm

Het lijkt dus iets met de post O2 sensor te zijn maar ik heb het idee dat het niet de sensor zelf is.
Ik wordt zo langzamerhand gek van dit ding maar wil me niet laten kisten, misschien dat iemand hier een vinger onder kan krijgen.
Ook zou een elektrisch schema handig zijn maar kan dat op Inet niet vinden.

Alvast bedankt voor het meedenken....

Frans.

[img]http://www.amps-unlimited.nl/temp/O2sens...[/img]

cluseau

Geplaatst door cluseau (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

34 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Lijkt mij geen probleem met de lambda sensors.
Mengsel is te rijk. Eerst alles wissen en dan een paar dagen op benzine rijden om te zien wat er dan gebeurt.
Ondertussen alle sensoren goed bekijken of de waardes binnen de marges vallen. Vooral de temperaturen - koelwater en inlaat lucht.

Heb je een redelijk up to date programma? Dan kun je ook in EOBD/OBD2 mode uitlezen.
Lees dan eens de "Long Term Fuel Trim" uit. Op dit moment zal die wel op zo'n -25% staan. eze moet rond de 0 zitten.

Zie nu net je wijziging. Luchtmassa is te laag, veel te laag.
Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Ook dingen als koolstoffilter, egr (als dat er op zit), carter ventilatie en rembekrachtiging.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Eerst alles wissen en dan een paar dagen op benzine rijden om te zien wat er dan gebeurt.[/quote]
Hi, allereerst dank voor je supersnelle reactie

Foutcodes wissen heb ik natuurlijk allang gedaan evenals het langere tijd op benzine rijden. Dit maakt geen verschil. Wel is het probleem in de loop der tijd frequenter geworden. Ik worstel hier al twee jaar mee maar tot voor kort kon ik wel 500km rijden voor het probleem weer terug was. Nu gaat het nog geen dag goed.

Ik vraag me gewoon af waarom de weerstands aanduiding verdwijnt en ook de waarde die de post O2 sensor dan aangeeft is niet goed. Normaal switched hij tussen 011 en 111 maar soms staat er alleen 000 en dat blijft zo. Alsof hij compleet uitvalt .

Koelwater heb ik natuurlijk ook aan gedacht maar die staat altijd netjes op 90, geen moment uitgezonderd.

Frans.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kijk eens in je labelfile of er bij groep 30 een uitleg staat wat die waardes betekenen. Zijn 3 condities.
Labelfile kun je met elke teksteditor openen, zolang je maar niks veranderd.
Weerstandswaarde zou ik me niet druk om maken - althans voorlopig niet. Als die fout is krijg je wel een foutcode.

Wat voor signaal krijg je van de lambdasondes? Eerst stationair en daarna bij 3000 rpm kijken over meerdere seconden.
En heb je al eens naar de inlaat lucht temperatuur gekeken?
Zelflerende waardes al bekenen? Zal wel in groep 31 t/m 35 staan.

Kontroleer je benzinedruk regelaar eens. Trek het vacuum slangetje eraf en kijk of daar benzine in zit. Zo ja, regelaar vervangen.
TEST: rij de auto warm en schakel op LPG. Zorg nu dat de benzinepomp niet meer werkt.
Zekering eruit of stekker losmaken bij de pomp en isoleren. Rijdt de auto dan beter?
Wat krijg je dan voor zelf-lerende waardes?

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Kijk eens in je labelfile of er bij groep 30 een uitleg staat wat die waardes betekenen.
Wat voor signaal krijg je van de lambdasondes?
Kontroleer je benzinedruk regelaar eens.
TEST: rij de auto warm en schakel op LPG. Zorg nu dat de benzinepomp niet meer werkt.
Wat krijg je dan voor zelf-lerende waardes?[/quote]
Oke, hele waslijst. Ik ga ermee aan de slag en post dan terug, kan wel een paar dagen duren ;-)

tnx
Frans

edit
Juist ja, nu zie ik die luchtmassa waarde ook. Zal dat gaan onderzoeken! Sec air is trouwens altijd te hoog!
Die luchtmassa afwijking had ik idd ook gezien maar dacht eigenlijk het probleem getackelt te hebben met de uitval van B1-S2.
Vacuumslangen natuurlijk ook al bekeken, niets bijzonders ontdekt. Ik kan vacuum genereren op een aansluiting als ik die lostrek. Vacuum blijft dan gewoon staan waar het zou weglopen als ik een lek had toch? Probleem is dat het geen permanente fout is. De fout is schijnbaar niet altijd aanwezig al is het steeds frequenter aan t worden.
Als ik de uitlaat dichthoud aan de achterkant hoor ik hem niet blazen, uitlaat lijkt goed gasdicht.
/edit

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Kijk eens in je labelfile of er bij groep 30 een uitleg staat wat die waardes betekenen.[/quote]
Label file: 06A-906-032.lbl

30,0,At Idle
30,1,Pre-Cat O2,111
30,2,Post-Cat O2,110
30,3, ,
30,4, ,

Is dit wat je bedoeld?

Frans.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee, ik bedoel dit:
030,1,Bank 1,Sensor 1
; 1xx - Lambda Sensor Heating on
; x1x - Lambda Sensor ready
; xx1 - Lambda Control active
030,2,Bank 1,Sensor 2
; 1xx - Lambda Sensor Heating on
; x1x - Lambda Sensor ready
; xx1 - Lambda Control (I-Portion) active

Leerwaardes zijn 32:
032,0,Lambda Control (Mixture Adaptation)
032,1,Adaptation (Idle),Bank 1 Sensor 1
032,2,Adaptation (Partial),Bank 1 Sensor 1

Group 77 moet je niet gebruiken om lucht massa te bekijken. Dit is een groep voor Basic settings en de waardes gelden als de test actief is.
Lucht massa staat in groep 2 en daar wordt als minimum 2 mg/s opgegeven. Dan is het wel goed.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Group 77 moet je niet gebruiken om lucht massa te bekijken..[/quote]
Oeps, sorry weet ik veel. Ik heb geen manual van deze bak dus loop een beetje spoken te jagen. Vandaar dat ik hulp inroep van specialisten.





http://www.amps-unlimited.nl/temp/06A-90...

Hier staat mijn hele label file, als ik tenminste de goeie heb (?) volgens de vermelding in bovenstaande screenshot.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Dat is de basis file voor dit ecu nummer. Laatste versie van VCDS heeft er wel een dozijn varianten van, meeste met meer commentaar.
Zo lang je die hoge groep nummers niet gebruikt, klopt het meeste (zo niet alles) wel.

Ik zag het ook pas toen ik de labelfile opende en wat langer nadacht over groep 77.
Overigens heb ik die van VCDS met wat meer commentaar en dat helpt ook.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Overigens heb ik die van VCDS met wat meer commentaar en dat helpt ook.[/quote]
Is die van de laatste versie en werkt die file ook in versie 311-2 ?

Verder ben ik dus weer terug bij af als de luchtmassa in orde is.
Kom ik dan toch weer uit bij B1-S2 ?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Laatste versie label-file is officieel vanaf Vag-com versie 8.05. 3.11 is wel heel erg oud en wordt ook niet meer ondersteund.
Is vervangen voor VCDS-Lite, dat is de nieuwste versie software, met de nieuwste labelfiles voor een simpele interface (zonder CAN).
Enne, downloaden om in te kijken of daadwerkelijk gebruiken zijn ook nog 2 verschillende dingen.

Lambdasensor achter de kat regelt niet, die zit er om te kijken of je katalysator nog wel werkt.
1e prioriteit is achterhalen waarom je de foutmeldingen systeem te rijk krijgt.
Pas als dat opgelost is, ga je kijken of de katalysator echt kapot is en of de lambdasonde 2 (na de kat) verouderd is.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Lambdasensor achter de kat regelt niet, die zit er om te kijken of je katalysator nog wel werkt.[/quote]
Ah juist, dus die kan er niet voor zorgen dat mijn mengsel beinvloed wordt?

[quote=oldford]1e prioriteit is achterhalen waarom je de foutmeldingen systeem te rijk krijgt.
Pas als dat opgelost is, ga je kijken of de katalysator echt kapot is en of de lambdasonde 2 (na de kat) verouderd is.[/quote]
Daar zit ook het probleem, waar moet ik zoeken als hij te rijk is.

Overigens sleutel ik al zo'n 35 jaar aan auto's en ken het verschijnsel van arm mengsel, defecte acceleratie sproeier, vacuumlek etc. Ondanks dat het systeem zegt dat het mensel te rijk is heb ik het gevoel dat het juist andersom is. Als ik start en direct gas geef trap ik in een "gat". Doe ik het beheerst wil hij wel wegkomen maar met moeite. Na een minuut of twee is dat beter maar onderin heeft hij nooit lekker gelopen. Pas op zon 3000rpm gaat hij trekken.

cluseau (0), 13 jaar geleden

Gister heb ik screenshots van alle schermen gemaakt, misschien zie je iets bijzonders daarin hoewel dit is gedaan net na een reset en vervolgens eindje rijden met wisselende omstandigheden.

link > http://www.amps-unlimited.nl/temp/borash...

group 33 - 2 bevalt me hier niet, weer S2


Op dit moment is het probleem al weer terug, ik merk dat aan de eerste keer afslaan bij koude start.

Frans.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

2 dingen vallen op: Heel hoge inlaat lucht temperatuur (59) maar dat kan na een hele lange tijd stationair draaien.
En de oorzaak: 1.44 volt op de voorste lambdasonde. Dat riekt naar een kortsluiting.

Wat is het voltage van de voorste sonde (sonde 1) bij koude start met alleen kontakt aan?
2 maal: 1 maal sonde aangesloten, 1 maal sonde los.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Wat is het voltage van de voorste sonde (sonde 1) bij koude start met alleen kontakt aan?
2 maal: 1 maal sonde aangesloten, 1 maal sonde los.[/quote]
Resume:
Meting is idd gedaan na een half uur stationair draaien, ivm hoge inlaat temp.

Ik ga de laptop aansluiten en:

1 Niet starten maar direct veld 33-2 meten
2 daarna sonde stekker loshalen en meting herhalen zonder te starten.

cluseau (0), 13 jaar geleden

Resultaten:

1 zonder starten, stekker vast.
[img]http://www.amps-unlimited.nl/temp/b1s1-k...[/img]

2 zonder starten stekker los (maakt zo te zien geen flikker uit)
[img]http://www.amps-unlimited.nl/temp/b1s1-k...[/img]

3 stationair draaiend, geen foutcode's maar loopt niet goed. Zie ook hoge percentage in veld 1
[img]http://www.amps-unlimited.nl/temp/b1s1-k...[/img]

4 Na een reset tijdens draaien loopt de motor ineens beter, de waarde in veld één is nu ook acceptabel
[img]http://www.amps-unlimited.nl/temp/b1s1-k...[/img]

5 Na afzetten loopt de spanning op om daarna weer langzaam op 1.5 uit te komen.
[img]http://www.amps-unlimited.nl/temp/b1s1-k...[/img]

Zou een moord plegen voor een schema !!! [img]http://home.casema.nl/jajop/cluseau/icon...[/img]

Frans.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Kortsluiting in bedrading tussen ecu en lambda-stekker of de ecu is opgeblazen (hardware en/of software).
Ecu wordt er ook helemaal gek van. Bij een voltage van 1,5 zou je verwachten dat de lambda regeling ver negatief wordt.
+ (ook al staat die er niet) 19% is volledig onverklaarbaar.

Is er getuned aan deze ecu? Je kunt proberen of reflashen met de laatste software de boel weer goed krijgt.
OF er is iets goed mis met de scheidingsrelais van de lpg-installatie.
Heb al een keer eerder hier gezien dat het lambda-signaal dan zo hoog wordt - althans dat beweerde de vraagsteller.

Je kunt het schema van de motor hier vinden - alleen wel in het Russies: http://www.volkswagen.msk.ru/index.php?p...
Maar daar staat niet het LPG deel bij.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Is er getuned aan deze ecu? Je kunt proberen of reflashen met de laatste software de boel weer goed krijgt.
OF er is iets goed mis met de scheidingsrelais van de lpg-installatie.[/quote]
tnx voor de link....

Nee, bij mijn weten is er niet aan de auto geklooid, tis ooit ook goed geweest en de fout is er langzaam ingeslopen. Verder een hele nette orginele auto, dat maakt het zo jammer.

Waar zou ik terecht kunnen voor een eprom flash indien nodig?

Schakelt dat relais de gas ecu om of praat ik nu bullshit? Anders mijn probleem maar eens voorleggen aan de lokale gastech?

Weet jij of de sonde direct aan de ecu hangt of loopt dat door de hele auto heen? De kabel gaat namelijk wel het interieur in.

Ennehhhh je alias doet vermoeden dat je iets met oude fordjes hebt, is dat zo?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik ben er nog een van "op gas moet je koken". Ik heb verder weinig verstand van exacte manier van aansluiten van gas.
Als je op gas rijdt dan moet op de een of andere manier het injecteren van benzine gestopt worden, maar de benzine-computer moet gewoon blijven werken en mag er ook niets van merken. Dat doen ze dus met een zogenaamd "scheidingsrelais". Bij een G3 installatie is dat ook het punt waar de injectietijd van benzine gemeten wordt voor gebruik in de gas-computer. LPG-specialist zal dan wel weten wat ik bedoel.
Reflash van de motor-ecu indien nodig moet bij de dealer.

Ik heb een oude Ford. Verder heb ik geen binding met Ford op dit moment.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Ik heb een oude Ford. Verder heb ik geen binding met Ford op dit moment.[/quote]
Ik neem aan dat het storings verhaal hiermee onoplosbaar eindigd?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ik zou met de hulp van een LPG-specialist gaan zoeken in de aansluiting van het LPG-systeem.
Of eens wat zoeken op het forum. Er is een soortgelijk geval en ik dacht dat het probleem in de massa van de lambda sonde zat.

Software bug in benzine ecu kan er altijd al in gezeten hebben en normaal heb je daar dan geen last van.
Het is zelfs mogelijk dat die nog nooit gemeld is en dus niet opgelost.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Ik zou met de hulp van een LPG-specialist gaan zoeken in de aansluiting van het LPG-systeem.[/quote]
Oke, iig hartelijk dank voor je tijd en inspanning

gr
Frans.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Er is een soortgelijk geval en ik dacht dat het probleem in de massa van de lambda sonde zat.[/quote]
Das nog niet zo gek gedacht, dat zou namelijk verklaren dat de ecu de weerstand niet "ziet" Ook is het een verklaring voor de hoge output, alleen voeding vanuit de pluskant gezien.

Nog een punt is het volgende:
Ik heb de sonde onder de wagen aan de stekker gehangen en het contacht aangezet. De sonde bleef gewoon koud terwijl hij naar mijn idee toch moet bijverwarmen, zeker in koude toestand.

Meningen .........

Frans.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Geen aarde, geen gesloten kring, niet werken (verwarmen).
Kan ook nog zijn dat de verwarming pas aangezet wordt als de motor loopt.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Kan ook nog zijn dat de verwarming pas aangezet wordt als de motor loopt.[/quote]
Ook aan gedacht, motor had ik ook laten lopen zonder sensor in de uitlaat. Bleef gewoon koud.

Ben nu op zoek naar een schema, op die rus site is het niet te vinden. Ik heb echt geen talenknobbel ;-(

Mocht ik eruit zijn zal ik de oplossing iig wel posten.
wordt vervolgt

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Welk schema zoek je Frans, of waarvan ?

Dan kijk ik even of ik iets heb..

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

AZJ motor, vooral het deel met de lambdasondes. En dan ook nog hoe de LPG-installatie daar tussen hangt.
Probleem is voorste lambda sonde die spanning van 1,5 volt geeft en af en toe oplopend naar 2,6 volt. Zie post 5 aug.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=stefan84]Welk schema zoek je Frans, of waarvan ?

Dan kijk ik even of ik iets heb..[/quote]
Hi stefan, ik ben met behulp van oldford al een heel eind gekomen. Ik worstel al twee jaar met dit probleem omdat het erg intermittent is geweest. Nu is de fout zowat permanent en kan ik gericht naar iets zoeken. De dealer vind ik geen optie, klinkt vreemd maar heb daar gister nog een mooi staaltje vakmanschap meegemaakt....niet dus :-(

Ik ben eigenlijk op zoek naar een compleet bedradingsschema maar alles is welkom natuurlijk. Met name het deel tussen de lambda sondes en de computer. Als ik eenmaal kan volgen hoe een en ander is aangesloten kom ik er waarschijnlijk wel uit. Elektronica is mijn beroep dus kan een eventuele fout in de computer misschien ook wel oplossen. Meestal betreft dat vermogens schakelaars of printstoringen. Als het in de de prossesor zelf zit gaat dat mijn pet te boven en houd het op. Dus resumerend alles hulp is welkom. Voorlopig maak ik me geen zorgen over de LPG installatie. Deze is naderhand ingebouwd dus vrij recent. Als ik hem eerst op benzine goed kan krijgen geeft dat al voldoening. Met behulp van oldford is me al duidelijk geworden dat de lambda sondes niet goed werken zonder dat de motor draaid. Hier heeft de LPG installatie toch niets mee te maken dus zoek het daar nog even niet in.

Frans.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Even een correctie op eerdere uitspraken, want ik ben erin getrapt.
Er is een verschil in wat de label-files aangeven voor normaal voltage bij de voorste lambda-sonde.
De file die jij nu gebruikt is erg oud en zegt 0-1 volt. Dan zou 1.5 te hoog zijn.

De nieuwere label-files van Ross-tech zeggen nu 0 - 5 (vijf) volt, of te wel een breedband sonde.
En dan klopt 1,5 en zelfs het oplopen naar 2,6 aardig.
Hoeveel draden heeft deze lambdasonde?

Als het een breedband sonde is, dan zou ik met EOBD gaan uitlezen. Aan het voltage is niet te zien hoe rijk of arm de motor staat.
Bij EOBD krijg je daar wel een indicatie van.

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Er is een verschil in wat de label-files aangeven voor normaal voltage bij de voorste lambda-sonde.
De file die jij nu gebruikt is erg oud en zegt 0-1 volt. Dan zou 1.5 te hoog zijn.[/quote]
Oke dat begrijp ik maar.....
Ongeacht de mogelijk foute signalering; de sonde regelt absoluut niet en dat heb ik hiervoor wel geconstateerd. Gedurende het draaien van de motor varieerd de spanning plus min 20 mV wat te verwaarlozen is. Bij motor stop is dat niet anders. De geringe variatie komt naar mijn idee door de omzetting analoog naar digitaal met een resolutie van 20mV. Er gebeurd dus eigenlijk helemaal niets nakkes nada.

Inmiddels heb ik (helaas een stukje) een schema van de sonde's en heb mijn twijfels over een las in de kabelboom genaamd 87a. Dit is de enige gemeenschappelijke link in de twee sondes welke beide iets mankeren wat de weergave in VagCom betreft.

De eerste sonde is 5 draads btw.

Frans.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Bij een breedband sonde is 20mv heel, heel veel. Het normale regelgebied is niet meer dan 0,1 volt.
De resolutie voor weergave mag dan 20 mv zijn, dat betekent niet dat de meetresolutie dat ook is.
Dat komt gewoon door het omzetten van wat er gemeten is (heel groot getal) naar een kleiner getal voor de weergave.
Met 5 volt in 255 stappen kom je uit op (bijna) 0,02 volt per stap. Dat is een 8-bits resolutie.
Intern wordt er minimaal met een 10-bits (4 maal zo groot) of een 16-bits resolutie (256 maal zo groot) gewerkt.
Dat betekent dat de stap intern maximaal 0,005 Volt is.

cluseau (0), 13 jaar geleden

Oke, duidelijk verhaal.

Niet om eigenwijs te zijn hoor maar ik blijf dan toch ook nog zitten met het verschil stilstand <> stationair, dat is er niet! Je zou toch verwachten dat bij verschillende conditie's verschillende meetwaarden horen.

Frans.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Klopt, tenzij de software de regeling stopt en op een vervangende/noodloop strategie overschakelt.
Kan ook nog zijn dat je gelijk hebt met het niet warm worden van de sensor en de software niet eens begint met regelen.

Vroeger hadden we een voorspanning van 0,45 volt voor een lambdasonde die door de ecu gemaakt wordt.
Lijkt erop dat die "voorspanning" hier 1,52 of 1,54 volt is, want die heb je ook zonder dat de sensor is aangesloten.
Het probleem hier is dat een breedbandsensor met miliamperes werkt en je dus niets kunt meten, behalve de verwarming.
Intern in de ecu wordt dat omgezet in een voltage. Met de stekker los loopt er 0 miliampere en dat komt dan overeen met 1,52V.
Of te wel 1,52 volt is exact lambda 1. Bij je oudere opnames zag ik 1,44V staan en de O2-regeling was negatief, zo ook de zelflerende waarde.
Dat klopt met een breedbandsonde. 1.44V is rijk als je van 1,52 = lambda 1 uit gaat.

Je kunt eens kijken of de verwarming wel goed werkt. Ik denk dat het 2 witte draden zijn. 1 heeft 12 volt, de ander is massa geschakeld door de ecu. Staat daar ook 12 volt op dan werkt de verwarming totaal niet.

Regeling aan/uit staat in groep 30 xx1 = aan. xx0 = uit.
Hoe rijk/arm het mengsel is staat in groep 31.
De zelflerende waardes voor stationair en deellast staan in groep 32.

Alternatief: uitlezen met EOBD en dan kijken in live data naar "Fuel system 1". Daarin staat open of closed loop. Moet closed loop zijn.

Zie ook dit verhaaltje over de A3 met 1.6 motor:
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vr...

cluseau (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Je kunt eens kijken of de verwarming wel goed werkt. Ik denk dat het 2 witte draden zijn. 1 heeft 12 volt, de ander is massa geschakeld door de ecu. Staat daar ook 12 volt op dan werkt de verwarming totaal niet.[/quote]
Idd de twee witte draden zijn van het verwarmingselement, ik meet daar 8 Ohm op en op 12V voel ik hem warm worden.
Alleen heb ik mijn twijfels over het aansturen, ben je 100% zeker van de schakelwijze? (dit is voor mij onbekend terrein hoor)

In het schema wat ik nu heb staan de twee sondes waarvan één aansluiting van het verwarmingselement naar de ECU gaat en de andere aansluiting gaat parallel met de ander sensor gezamelijk naar een kabellas 87a genaamd in de draadboom. Als de ECU min schakelt moet die gezamelijke aansluiting dus plus zijn, en daar lijkt het niet op. Mijn vermoeden is dat de ECU plus schakelt maar weet dat niet zeker. Ik zal zo snel mogelijk meten op de sensors om daar helderheid over te krijgen.

Ik kan me wel herinneren dat ik de ECU met lange tussenpozen en onregelmatig de verwarming probeert in te schakelen. Het lijkt erop dat de ECU dat proces controlleerd omdat het direct weer uitschakelt. De dutycycle is naar schatting iets van 5% dus ik vermoed dat het verwarmen niet lukt waardoor hij direct weer afschakelt. Mogelijk controlleerd de ECU ook de stroom door het verwarmingselement.

Dit is zomaar ff brainstormen hoor....

Verder mijn waardering voor het meedenken.

stefan84 (0), 13 jaar geleden

Ik heb wel iets gevonden, wellicht heb je er iets aan, zie :

Lambdasonde achter de kat :

[url=http://img193.imageshack.us/i/81173135.p...][img]http://img193.imageshack.us/img193/4414/...[/img][/url]

Lambdasonde voor de kat :

[url=http://img827.imageshack.us/i/96122352.p...][img]http://img827.imageshack.us/img827/6649/...[/img][/url]

Over het gas systeem heb ik helaas niks van..

Gr Stefan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.