Hallo allemaal,
In mijn VW Bora variant (tdi H6, 115 pk, 120.000 km) gaat (bij relatief koud weer) regelmatig het waarschuwingssignaal voor wat betreft de oliedruk op de boordcomputer af. Er zit de officiële VW-motorolie in.
Als de auto een nacht gestaan heeft, nu met de temperaturen van 7 graden onder nul, en ik wil 's ochtends wegrijden dan duurt het maximaal enkele minuten voordat de storing verschijnt. Zodra de auto goed warm is (15 á 20 minuten) eindigt het waarschuwingssignaal weer.
De olie is uiteraard op niveau.
Is dit uitsluitend een sensor-probleem, of zijn er nog andere dingen waar ik aan zou moeten denken?
Alvast bedankt voor de info!!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
ik zou toch de druk maar snel effe laten controleren voor dat er grotere problemen van komen. Misschien is t wel alleen een sensor maar beter t zekere voor t onzekere
maar wat gaat er precies branden dan, het olie lampje in de tellerklok , of 'öl stand prufen' in de boordcomputer.dit zeg ik omdat je praat over de boord computer, hier zit geen drukmelding in namelijk.
suc6
Het olie-symbool ("vulkannetje") gaat knipperen, en de boordcomputer geeft de tekst "STOP, öldruck, motor aus". Dus niet de oliestand, maar echt de druk. Zodra de motor warm is (al vanaf 75 graden) is de foutcode voorbij. En nu het afgelopen nacht niet heeft gevroren heeft het probleem zich vanochtend ook niet voorgedaan. Het heeft dus duidelijk iets te maken met de kou.
We kunnen nog kijken naar het zeefje bij het oliefilter, of (naar iemand vandaag zei) de ontluchting van het carter (die schijnt ook wel eens te kunnen bevriezen; ik heb er nog nooit van gehoord).
Als iemand nog tips of aandachtspunten heeft graag!
18 jaar
Ok,
Mij lijkt het verstandigst om hem een nachtje bij de garage te laten staan zodat deze de druk kan testen op het moment van de storing(steenkoude motor).
dan kun je namelijk een sensor storing uitsluiten, en verder zoeken naar het probleem.
Tikt de motor ook tijdens de storing?, in dat geval geen meter meer mee rijden --> melding terecht 'geen oliedruk'
Wat betreft de dichtgevroren carterontluchting:
Dit is mogelijk!!!
Maar in mijn geval werd de krukaskeerring eruit gedrukt...
18 jaar
De auto heeft twee dagen bij de garage gestaan (toen het dus niet zo koud was :-( ), niks aan de hand. Vandaag rij ik er zelf weer mee (-4,5 gr. C) en meteen wee storing.
Het is dus een temperatuur-gerelateerd probleem. WCP 178, bedank voor je tip. Maar werkt deze verwarming dan elektrisch, en wordt deze meteen warm na starten (want op dat moment doet de storing zich voor); op het moment dat de motor opgewarmd is (en het carter ook dus) komt de storing niet voor.
We gaan kijken of het carter de oorzaak danwel oplossing van het probleem gaat wezen.
Voor volgwagen: de motor tikt niet, hij loopt als een zonnetje ook wanneer ie koud is. De oliedruk is dus aanwezig. Ook hebben we de boordcomputer uitgelezen. Geen noemenswaardige zaken.
18 jaar
Ok,
laat het ff weten waneer en hoe het opgelost is(liefst in een nieuwe topic) dat word op prijs gesteld.
Naar mijn weten is het bevroren carter ventilatie een oud verhaal, ik maak het nauwlijks meer mee.
Dat neemt niet weg dat je dit wel ff moet controleren.
wel jammer dat het niet zo koud was, maar dat zul je altijd zien, bij de garage is er plots niets meer aan de hand.
tevens is de vorst ook wel een keer voorbij en dan loop je de kans dat je de storing niet meer tegen komt, wachten tot einde van dit jaar?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar