Volkswagen Polo: Auto stottert/ houdt in

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4

Beste mensen. Sinds een paar maanden houdt mijn Polo 6n uit 1998 in en stottert de motor. Als de auto een paar dagen stil heeft gestaan zijn de problemen het ergst. Ook het starten gaat dan moeizaam. Als de auto stilstaat met de motor aan, gaat de toerenteller op en neer van 0 tot ongeveer 1500. Als ik tijdens het rijden het gaspedaal wat harder intrap begint de motor te trillen en komt de auto moeilijk vooruit. Als ik de auto start, en daarna de lichten aan doe, hoor je de motor ook wat extra trillen.
Het gasklephuis vervangen, maar geen verbetering, dus het oude weer terug gezet, nieuwe ontsteking erop gezet, ging even iets beter, maar daarna weer problemen. Bougies + kabels vervangen ook hier geen verbetering. Auto uit laten lezen door de VW dealer, maar geen foutmeldingen en ook zij konden geen verdere problemen vinden.
vandaag was het sinds een lange tijd weer wat warmer buiten en nu rijdt de auto prima. Heeft iemand enig idee wat hier het probleem zou kunnen zijn?

tiimothy

Geplaatst door tiimothy (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

1 Reactie

cor van jaarsveld (0) PRO, 12 jaar geleden

Overslaan van 1 of meerdere cilinders!!!! Ontsteking!!!!

Niet alles hoeft nieuw te zijn, Maar door gebruikte onderdelen te monteren kun deze delen niet als oorzaak uitsluiten.

Bougies: Isolator uit en inwendig, mag niet zwartgeblakerd zijn of scheurtjes of barsten vertonen. Elektrode afstand moet zijn afgesteld volgens voorschrift.

Bougie kabels: mogen inwendig niet gebroken zijn (plaatselijk stugge of geblakerde kabels zin dat meestal) De isolatiekapjes aan beide zijden moeten ook heel zijn en niet stug.

Verdeelkap:
moet ook schoon zijn en mag op de isolatie binnen en buiten geen sporen van vonkoverdracht vertonen. Het koolstiftje moet aanwezig zijn en kunnen bewegen.

Rotor kan inwendig zijn doorgeslagen. Dit is niet te zien, maar eventueel wel te meten. De punt van de rotor en de corresponderende punten in de kap mogen wel zwart zijn daar vindt immers altijd vonkoverslag plaats.

Bobine kabel: zie bougie kabels.

Bobine: Isolator mag ook nergens sporen van Vonkoverslag vertonen. ook de laagspanningsaansluitingen moeten goed bevestigd zijn.

Vermogensmodule,en hal gever, zijn niet gerelateerd aan boven beschreven storing.

Ontsteking moet op tijd staan afgesteld. (bv met neonlamp. Vacuum vervroeger moet werken en aangesloten zijn.

Als al deze zaken op orde zijn blijft er nog wat over,

DE vonk gaat van de rotor naar de verdeelkap op het moment van ontsteking. De afstand tussen de rotor en de contacten van de kap ftaat vast. Maar als de rotor op dat moment niet tegenover het punt in de kap staat kan het mis gaan.. Dit komt nog al eens voor bij bosch met de ontsteking waar je een kruisvormige brug boven op de ontsteking ziet zitten. Als je de motor rechts omdraait tot het ontstekingstijdstip op de krukas pouli tegenover zijn merkteken staat, zul je zien dat de pootjes van de brug net voor (of na) de corresponderende vaste pootjes staan. Op dat moment moet de rotor exact naar het contact op de verdeelkap wijzen. Als tijdens het lopen van de motor de ontsteking gaat vervroegen moet dat ook nog het geval zijn. Als je de rotor beetpakt en rechtsom te de veerspanning indrukt kun je controleren of dat dan nog het geval is. (het contact van de rotor is daarom zo breed.

Is dit niet het geval dan heeft men de motor gedraaid terwijl een verdeelkap veertje het ruitvormige hart blokkeerde om mee te draaien en zodoende verschoven.

Met een grote rechte tang kun je dan de ruit weer verderop draaien zonder de uiteinden te vervormen.
Het ontstekingstijdstip moet hierna opnieuw worden afgesteld.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.