Volkswagen Golf : auto wordt te warm wanneer hij stationair loopt

Hallo iedereen,

Ik zit met een probleem. Ik heb een golf 3 uit 1993. Wanneer de auto stationair loopt wordt de motor te warm (lampje gaat op den duur branden dat hij te heet is) en op dit moment doet ook de kachel het niet. Maar wanneer ik met de auto rij, gaat de temperatuur omlaag en de kachel doet het weer. Wat kan dit zijn? Heeft dit misschien ook te maken dat de auto af en toe stottert als ik vol gas geef, hij slaat niet af maar houdt een klein beetje in, vooral in zn tweede vernelling?

Alle hulp is welkom, alvast bedankt.

Groeten,
Ron

ron_fey

Geplaatst door ron_fey (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Meest voor de hand liggende oorzaak is lekke koppakking. Verklaart ook het inhouden.

musti8026 (0), 18 jaar geleden

mischien is je water thermostaat

ron_fey (0), 18 jaar geleden

hoe kan ik zien dat de koppaking lek is en wat zou dat ongeveer moeten kosten als ik dit zou vervangen? En hoe kijk ik of de thermostaat in orde is of nie?

bedankt voor jullie reacties Peter en musti.

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

De thermostaat kun je er gewoon uithalen en dan proberen, maar ik verwacht niet dat dit het probleem is. Bij de garage hebben ze een apparaatje om te controleren of er uitlaatgassen in de koelvloeistof zitten.
Reken op zo'n 500 Euro voor het laten vervangen van de koppakking.
Wacht er niet te lang mee, je cilinderkop kan beschadigd raken!
In extreme gevallen verlies je koelvloeistof en komt er witte rook uit de uitlaat. Ook kan het voorkomen dat koelvloeistof bij de olie terechtkomt, dit kun je zien aan de peilstok.
succes.

musti8026 (0), 18 jaar geleden

als je koppakking lek is dan zou je waterpeil langzaam zakken en dat je de koelvloeistof iederekeer moet bij vullen.

onder de radiator heb je een thermo sensor, die zou het ook kunnen zijn

hoe is de waterpeil nu en heb je laatst ook bij gevulddd?

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Bij een beginnend koppakkinglek, verlies je koelvloeistof zeer langzaam.
@ musti:
Bedoel jij met de temperatuursensor in de radiateur, de schakelaar die de koelventilator aanstuurt?

musti8026 (0), 18 jaar geleden

ja

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Je denkt dat de ventilator niet inslaat?
Dit verklaart niet waarom de kachel het niet doet en het inhouden.
Een lekke koppakking wel.

musti8026 (0), 18 jaar geleden

het was maar een idee peter
je weet maar nooit

ron_fey (0), 18 jaar geleden

verwarming doet het wel, maar alleen als je rijdt....

ron_fey (0), 18 jaar geleden

en toen ik keek, zat er idd geen water in :-(. Inmiddels bijgevuld en eerlijk gezegd niet gekeken wat hij doet omdat ik bang was dat het alleen maar erger zou worden. Ik zal vanmiddag kijken wat er met de waterstand gebeurt als ik de motor laat draaien

Bedankt heren!

Peter8838 (0), 18 jaar geleden

Verwarming doet het ook als je stilstaat en gasgeeft. Zo voorkom je dat de motor te warm wordt als je met een lekkende koppakking in de file of voor het stoplicht staat.

ron_fey (0), 18 jaar geleden

Peter, ik denk dat dit het geval is. Bedankt voor jullie reacties.

Ik heb een monteur opgebeld en die bevestigde dit ook, maar wist het toch niet 100%. Ik denk dat dit een dure grap word :-(

Thomas11398 (0), 18 jaar geleden

Het kan zij dat je waaier van je waterpomp los zit...
Waardoor de pomp bij lagere toerentallen niet goed rondpompt.

Heb zo'n geintje gehad bij een Tranporter met een 1900D.

Het gebeurd niet veel maar je weet nooit.

succes

rening (0), 18 jaar geleden

Hoi,



Dit zelfde probleem heb ik ook, alles bij mij wijst op de koppakking. Kijk eens naar het verbruik aan koelvloeistof. Wat ook een indicatie kan zijn is slutch (geelachtige substantie ) onder de oliedop.


Succes

H&k (0), 18 jaar geleden

"en toen ik keek, zat er idd geen water in "

als je het over je koelsysteem hebt:
Daar moet wel iets anders in dan WATER hoor....

En als er te weinig koelvloeistof in zit: wordt de motor te warm maar de kachel niet.
Als je er WATER in hebt zitten, heb je dikke kans dat je radiator van binnen vol met "bloemkool" zit, wordt je motor ook te warm

En helaas: vaak als de motor te heet geweest is, begeeft de koppakking het.
Zou maar heel snel er iemand bij halen met kennis van zaken voor het te laat is, als dat nog niet zo is..........................



stefan84 (0), 18 jaar geleden

sludge aan de oliedop is meestal van veel korte stukken rijden en de motor niet goed op temperatuur laten komen!

te lang op water blijven rijden ipv. koelvloeistof kan het systeem inwendig corroderen,beroesten..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.