close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Transporter: Automaat probleem van mijn T4

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2,5 APL

De DML automaat bak gaf 8 weken geleden een behoorlijke bonk en daarna schakelde hij niet meer goed
Hij schakelde moeilijker over van 1 naar 2 en van 3 naar 4 ging die voor ±2 seconden even in de vrijstand waardoor het toerental even omhoog ging om daarna door te schakelen. Daarna bleef die goed lopen.
De auto staat nu al enkele weken in de garage en het kleppenblok is getest en is goed.
Nu heeft men het er over dat de canbus niet goed is of een storing geeft.
Maar ondertussen staat die nu al 7 weken in de garage. de eerste 3 weken voor het kleppenblok te testen en nu al 3 weken voor de controle van de canbus
Ik kan nu een ECU kopen en die er in zetten maar ik heb weinig verstand van de moderne electronica in auto´s
Is de ECU het zelfde als de computer en is dat weer het zelfde als de canbus ?
De laatste 3 weken zou er een VW monteur er naar kijken maar ik hoor of ziet niets en het schiet totaal niet op
En ik zou deze week op vakantie gaan maar dat zie nu niet meer zitten want als die gerepareerd is wil ik eerst wel even hier rijden om te testen.
Wie heeft raad ?

Geplaatst door

gsm3844 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ecu, computer, stuurapparaat, het zijn allemaal namen voor het zelfde ding. Een computer gestuurd kastje dat iets bestuurt: motor, bak, etc.
Canbus is een aantal draden die door de auto loopt en een aantal van die stuurapparaten met elkaar verbindt.
Storing op de Canbus kan een draadbreuk zijn, een kapotte chip in een computer (hoeft niet de bak te zijn) of slechte aansluitingen (water?).

Bak storingen lijken mij los te staan van de can-bus storing (als die er al is). En 3 weken om uit te vinden wat je in 5 minuten al kan weten is lang.
Lijkt mij dat je beter af bent bij een automaten specialist.
Of de auto uit laten lezen door iemand met de juiste apparatuur- dealer of universeel. En dan de foutcodes plaatsen.
Kunnen we misschien iets zeggen over die can-bus storing.

Je zegt dat je een ECU kunt kopen, maar welke ECU? Motor, bak, abs? En is dat dan de ecu die defect is? Ik betwijvel het, dat is een hele grote gok.

oldford 0
badge

14 jaar

Geweldig bedankt voor je uitleg, ik heb nu een idee waar ze het over hebben en wat ik me voor moet stellen als ze het over zo iets hebben.
Mijn garage waar ik al 20 jaar kom heeft wel de benodigde apparatuur maar ik denk niet de uitgebreide info waar wat te zoeken en vandaar dat er hulp is gevraagd van een VW monteur.
De uitgelezen code is 545 en daarbij staat data canbus tussen motor of stuurapparaat
De ECU die ik kan kopen is voor de automaat en komt uit een bus van 1999 en dit staat op de ECU :
01P 927 733 BS
GETRIEBESTEUERUNG SERIE 27/00
Mischien dat ik hem zelfs wel eerst mag lenen om uit te proberen of dit het probleem is want dat is natuurlijk de grote hamvraag.
Graag jullie advies en alvast weer bedankt.

gsm3844 0

14 jaar

De foutcode slaat niet op een can-bus in zijn algemeen, maar op een verbinding tussen motor en versnellingsbak stuurapparaten.
Zie: http://www.gerritspeek.nl/vag-com_dtc-00...
Met een elektrisch schema moet je daar rap achter kunnen komen of daar een draadbreuk zit.
Stel dat er intern in een ecu iets defect is: het zijn 2 ecu's. Dus ook de motor-ecu is dan verdacht.

Mogelijk dat deze stuurapparaten gerepareerd kunnen worden indien ze echt defect zijn.
Kan bij ac-tronics in Almelo, al moet dat via je garage, of bij bba-reman in Utrecht. Kan wel eens goedkoper zijn.
Scheelt bij een motor-computer ook weer het inleren van het antidiefstal systeem.

Bak-Ecu kun je alleen gebruiken/proberen indien het nummer exact gelijk is aan die van jou: dus 01P 927 733 BS.

oldford 0
badge

14 jaar

Hallo

Ik heb mijn T4 terug en het is erger geworden. Hij rijd niet meer in de D en deur vergrendeling doet het niet meer.
Nu heb ik gehoord dat deur vergrendeling niet via de ECU gaat dus dat wordt nog even zoeken waarom die het nu niet meer doet.
Maar nog even een vraagje over de ECU
De ECU die ik kan overnemen komt uit een goede benzine T4 van 1999 met automaat en daar staat het volgende op :
01P 927 733 BS
GETRIEBESTEUERUNG SERIE 27/00

Op die van mij staat :
023 906 033
Motorsteuerung 2994
Die is van Siemens met nummer 5WP40018 05

Zijn die uitwisselbaar ?

gsm3844 0

14 jaar

deurvergrendeling is waarschijnlijk een kabelbreuk in de doorvoer tussen deur en carros, bestuurdersdeur is verdachte nummer 1

typisch T4 kwaaltje trouwens.

Automaatbak, ach, zijn allemaal dramadingen van vw. ik ben nog niet overtuigd dat dit niet in de bak zelf zou zitten.....

audia4 0
badge

14 jaar

De deurvergrendeling is nog niet opgelost maar dat is het minste, eerst moet die weer goed lopen.
Nu ben ik een leek op de huidige techniek en dat blijkt ook wel uit mijn berichtje hierboven waar ik een vraag stelt over de ECU want ik had daar een foutief nummer geplaatst van de ECU.
Ik wist niet dat er nog één in zat.
Het nummer wat ik opgaf was van de motor en nu blijkt dat er nog één zit binnen achter de zekeringenkast.
Kan iemand mij alsnog zeggen of ik deze 2 kan verwisselen en wat de consequenties kunnen zijn ?
Die er inzit is :
getriebesteuerung derie 29/99
01P 927 733 BM

Die ik kan overnemen is :
GETRIEBESTEUERUNG SERIE 27/00
01P 927 733 BS
Ook deze komt dus uit een T4 benzine van 1999 met automatenbak net als wat ik heb

Ik hoop snel antwoord te krijgen omdat ik hem dit weekend kan halen.
En de vraag is dus :
Zijn er problemen te verwachten als ik ze verwisselt ?

Mvg
Nol

gsm3844 0

14 jaar

Inmiddels ben ik bij Autrans geweest om de auto te laten uitlezen en een diagnose te laten bepalen.
Resultaat : Geen foutcode
Probleem : éénrichtingskoppeling kapot

Volgens Autrans is dat alleen op te lossen door bak revisie, kosten 2650 excl.
Veel geld voor een T4 van 1999 mede omdat de rembekrachtiger ook nog vervangen dient te worden want die lekt heel iets.
Mijn vraag is : weet iemand een betrouwbaar revisiebedrijf in de buurt van Utrecht die het goedkoper kan doen ?
Ken iemand het bedrijf ivs-att ?
Die doen het voor bijna de helft, 1500 excl. maar die geven maar een half jaar garantie

gsm3844 0

14 jaar

Ik krijg net een melding per e-mail dat P.Kelder gereageerd heeft op deze topic maar de link in die mail naar deze topic werkt niet en ik zie ook zijn reactie niet hierin staan.
Kan iemand dit verklaren want ik ben zeer benieuwd naar antwoorden.

gsm3844 0

14 jaar

Dat de link niet werkt komt omdat het topic is aangepast, en wat betreft ivs-att daar kan je gerust je bak aan toevertouwen.


gr john

Ik heb hem daar laten reviseren.
Gisteren opgehaald en liep als een zonnetje maar na ±100km ging die weer bokken maar nu alleen in de laatste versnelling.
Net weer even ±20km gereden en ook nu hoor en voel ik hem schokkend overschakelen naar de laatste versnelling.
Dit gebeurd bij zowel uit stilstand optrekken en door te rijden maar ook als ik gas intrapt (kick-down) om b.v. in te halen. Hij schakeld netjes terug maar als die weer opschakeld naar de laatste versnelling dan hoor en voel ik de schok weer.
Het revisie bedrijf zegt dat het komt door de motor. Het toerental schommelt af en toe als die stationair draait.
Dat zou de oorzaak zijn en er zitten slangen los maar dat zijn de LPG slangen en dat zit er al lang niet meer in.
Kan dit de oorzaak zijn ?
Heeft iemand raad wat het is of wat ik moet doen ?

gsm3844 0

14 jaar

Oeps, oude bericht gewijzigd ipv een nieuw bericht te plaatsen

gsm3844 0

14 jaar

Is er iemand die mij raad en advies kan geven ?

gsm3844 0

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Transporter of stel zelf een nieuwe vraag.