Volkswagen Passat: Automaat versnelt als een slak

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 110 PK AUT

Hallo,

. Sinds ongeveer 1 maand versnelt mijn Passat als een slak. Dit is vooral merkbaar en gevaarlijk bij het oprijden van de snelweg. Wagen versnelt niet; ook niet bij het helemaal indrukken van de gaspedaal. Laat je dan een beetje het gas los, dan versnelt hij wel, maar het duurt veel te lang.
Ook bij inhalen en andere noodzakelijke plotselinge aanpassingen vd snelheid is dit wel link.

. De auto heeft enkele weken een grote beurt gehad incl. APK. Men heeft een toevoeging in de moterolie gedaan alsmede in de brandstof om te moter meer schoon te maken.
Ofschoon ik daarna ongeveer 500 km's op snelweg gereden heb is er geen verbetering. Als ik bij 120 km de gaspedaal helemaal in druk, schakelt de wagen naar een hoger toerental, maar er gebeurt verder niets. Pas na iets loslaten vd gaspedaal versnelt de wagen (langzaam). Het duurt dan ook lang voordat hij aan de 140 zit. Het toerental komt dan niet/nauwelijks boven de 3000 toeren uit.

Ik heb een AG4 met 198000 op de teller.

. Een 2e probleem is dat de moter ook ongeveer sinds 1 maand veel meer herrie maakt en het net lijkt of hij tweetakt (Vooral bij pas opstarten als de moter koud is)

Al vast bedankt voor uw eventuele tips.

Tini

Tini van Bussel

Geplaatst door Tini van Bussel (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Tini

Zou hem eens even laten uitlezen,het kan ook dat hij in de noodloop draait en zo geen vermogen meer geeft,en dat het probleem dus nu in de bak ligt.

Wellicht kan Paul hier nog het e.e.a. aan toelichten.

Gr Stefan

Tini van Bussel (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

Nou je het zegt, hij is bij de grote beurt uitgelezen. Er kwam een melding: Gasklep ...... ik dacht "blokkeert" maar weet het niet zeker. Die melding is toen verwijderd.
Daarom heeft men toevoeging gedaan in olie en brandstof om het "binnenste" te cleanen.

Tini

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Tini

Weet je toevallig geen nummer meer van de storingscode ?

Ze kunnen de fout wel gewist hebben,maar hij kan er ook zo weer instaan..

En dan denk ik niet dat het met die toevoeging weg gaat..

Gr Stefan

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

lijkt mij op een storing in de inspuitbeginregeling dan krijg je oa het rauwe geluid met de koudstart en hij staat in noodloop waardoor je verminderd vermogen hebt. gr john

Tini van Bussel (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Hallo John/Stefan

Storing is uitgelezen bij de VAG-garage.

Hij geeft storing 16706 - sensor motertoerental. Vlgs de Garage kon de sensor niet alleen vervangen worden (zit in inspuitunit?) en moest de hele inspuit-unit vervangen worden. Is dit juist dat de sensor niet alleen vervangen kan worden? Dit scheelt nogal in de kosten.

Door deze storing werd de brandstof niet op juiste moment toegevoerd, wat de beide problemen (Rauw lopen bij starten en geen vermogen) vlgs de monteur verklaarde.

Kosten 530 (unit) en 120 werkloon.


Al vast heel hartelijk bedankt,
Tini

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Uitleg van code 16706 met dank aan Gerrit Speek.
Lijkt mij dat je eens naar een andere garage moet gaan.

foutcode: 16706 P0322
Sensor voor toerental van de motor (G28) geen signaal
Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:
Motor slaat af
Motor start niet
Storingslampje brandt

Mogelijke oorzaken:
Sensor Toerental Motor (G28) zit los
Sensor Toerental Motor (G28) is kapot

Mogelijke oorzaken:
Check/vervang Sensor Toerental Motor (G28)

Extra info:
De Sensor Toerental Motor (G28) wordt ook gebruikt als referentiesensor voor de positie van de krukas.

Tini van Bussel (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Bedankt voor de snelle reaktie,

Is de 2e kode na 16706 ook van belang? Ik kon dit niet lezen; was een beetje weggevallen.

Al vast bedankt,
Tini

Tini van Bussel (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan,

Moet ik hem dan opnieuw uit laten lezen, om te zien wat er precies staat na 16706? En kan betreffende sensor apart vervangen worden?

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Tini..

De krukaspositiesensor bevind zich hier :

[url=http://img38.imageshack.us/my.php?image=...][img]http://img38.imageshack.us/img38/148/pas...[/img][/url]


Wat bedoel je precies met : ** om te zien wat er precies staat na 16706 ? **

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Vag-protocol geeft meestal na de foutcode nog een 2e kleiner kode aan.
Deze geeft aan - geen signaal of sluiting met + en dergelijke.
Ik denk dat hij dat bedoelt.

Tini van Bussel (0), 14 jaar geleden

Hallo,

. Vanaf gisteren is het rauwe motorgeluid weg EN heeft de moter weer vol vermogen. Dit betekent dat deze 2 dingen inderdaad samenhangen. Dit had John ook genoemd als gevolgen als er een probleem was in de inspuitbeginregeling.
. Dan zouden de toevoegingen in brandstof + motorolie toch effekt gehad hebben? (Sinds ruim 3 weken toegevoegd; bij brandstof al weg en in de motorolie natuurlijk nog aanwezig.

Ik ben benieuwd of het zo blijft. En laat het jullie zeker weten.

Bedankt alvast!!!,
Tini

dutch123 (65), 14 jaar geleden

Als hij zo plotseling het weer goed doet, heeft dat vast niet met vervuiling te maken.
Zit die die sensor niet gewoon los? Dan kan het probleem weer terug komen.

Tini van Bussel (0), 14 jaar geleden

Hallo,

Bedoel je de krukaspositiesensor of een andere sensor? Bij de VAG zeiden ze, dat de hele inspuit-unit vervangen moest worden, omdat de sensor daarin zat. Als de krukaspositiesensor het niet goed doet, geeft die dan problemen met de inspuitbeginregeling?

Tini van Bussel (0), 14 jaar geleden

Hallo iedereen,

Tot nu toe funktioneert de auto ongeveer 1 week weer op vol vermogen. Zoals het er nu uitziet heeft de toevoeging in motorolie en brandstof het eea aan de binnenkant toch schoongemaakt.

Groetjes en bedankt,
Tini

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor de feedback Tini!

Gr Stefan

Tini van Bussel (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan en andere professionals,

Alvast bedankt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!. Ik laat het nog weten of hij het na een maand ook nog ongestoord doet. We hebben er overigens 3 dagen geleden nog een flesje in de brandstof gekieperd. Hoe schoner hoe beter!

Groetjes,
Tini

Tini van Bussel (0), 14 jaar geleden

Hallo iedereen,

Even de verdere afloop vermelden.

. Door VAG-garage Daamen-Helmond na uitlezen geadviseerd om de verstuiver te vervangen. Kostn onderdeel 540Eur incl..

. Na inbouwen daarvan bleven de problemen bestaan.

. Na opnieuw uitlezen en onderzoek door VAG garage Daamen-Helmond (kosten hiervan 180 Eur) werd geadviseerd om de inspuitpomp te vervangen. Gevraagd of het dan voor 100% opgelost was. Deze garantie gaven ze niet.
Kosten voor een door de fabriek gereviseerde pomp bedroegen 1373 Eur en incl. plaatsen 1825 Eur. Men bood ook nog een gereviseerde pomp aan van een andere firma. Men gaf dn geen garantie. Kosten incl. inbouwen 1425 Eur.

. Via mijn eigen garage kwam ik bij iemand die expert is op gebied van problemen met dieselmotoren, nl. de Fa. B. Pennings in Handel. Deze had ook al telefonisch geadviseerd mbt de verstuiver en gekonstateerd dat dat onderdeel OK was. De sensor daarin gaf een normaal signaal. De door de VAG/garage geoffreerde inspuitpomp (zonder garantie) bleek van de firma Pennings af te komen.

. Hij konstateerde dat de motertiming op 20 zat (normaal tussen 3,5 en 6). Na diverse onderzoeken heeft hij gekonstateerd dat het aan de inspuitpomp lag. Deze heeft hij gerepareerd. Van de `Vervroegingsplunje` bleek een stukje af te zijn. Kosten reparatie een fraktie van wat de VAG/garage rekende. (Minder dan 600 Eur). Ik kan jullie deze firma ten volle aanbevelen.

. Inmiddels rijdt ik weer enkele weken ongestoord, ben ermee op vakantie geweest en met vol vermogen.

Groetjes en bedankt.
Tini

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.