In voorjaar accident gehad in Portugal ( linkervoorzijde) en wagen weggetakeld nr plaatselijke garage (als je dat een garage kunt noemen ) om te herstellen.Na enkele weken geduld te moeten uitoefenen ( wisselstukken uit Duitsland) gedeeltelijk vermaakt maar de batterij loopt telkens leeg. Geen nood dacht men want de batterij is in garantie, dus een nieuwe batterij erin gestopt. Ok voor enkele dagen. Uiteindelijk mijn wagen in erkende VW-garage gebracht en op zoek gegaan nr probleem: vaststelling : slechte batterij ( ????), Originele batterij gekocht (330) en vermoedelijk probleem opgelust. Na enkele dagen batterij opnieuw leeg. Terug nr VW-garage en vaststelling: nieuwe alternator aanschaffen. Terzelfdertijd aan de computer gezet en er is wel degelijk een verlies op de batterij maar men vindt het probleem niet.Een week met de auto gereden en plots "nada" Ondertussen zijn we 6mnd verder en probleem is niet te vinden. Ondertussen is m'n factuur sinds het ongeluk ook al opgelopen tot meer dan 11.000 . Begin wat desperate te worden... Wie kan me helpen met het evt opsporen vh probleem ??? Och ja, men heeft mij hier de raad gegeven om mijn touareg bij een electr.ingenieur tte brengen( man, man man, misere...)
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dit zou eigenlijk elke garage moeten kunnen oplossen en een dealer zeker wel want er zijn een aantal stroomverbruikers bekend bij de dealer.
Anders ruststroom meting doen en kijken waar de verbruiker zit.
Inderdaad vreemd allemaal,maar ook dat jij er al 11.000 in hebt gestoken voor alleen dit probleem? Zoja dan had je lampje allang aan moeten gaan dat het toch iets teveel wordt.
Maar inderdaad moeten ze gewoon lekstroom gaan meten (is in ruststand van de wagen het stroomverbruik,dus op slot en meten pas na 45 minuten ivm can-bus systeem) en kijken of dat ook daadwerkelijk aanwezig is.Mag maximaal 0.07 ampere zijn.Zoja dan ligt het meestal aan achteraf ingebouwde componenten zoals carkit/radio enz maar gebeurd ook wel eens dat er een lampje blijft branden,bijvoorbeeld kofferbakverlichting of zonneklep of lampje onder motorkap.Het is vaak lastig te vinden en meestal haal je de stekkers los van diverse componenten tijdens de meting en dan kijken of de lekstroom weg is.
Laatst hadden wij een Touareg ook met een lekstroom en daar lag het aan de interieurvoorverwarmer die stroom bleef trekken.
Je kunt ook de spanningsval meten over de zekering(in milliampere)
Meetpennen wel goed op de aansluitingen van de zekering zetten anders heb je gauw een meetfout.
Zo kom je er achter achter welke zekering(en) het stroomverbruik zit.
Zou wel de interieurbewaking uitzetten anders gaat het alarm steeds af.
Spanning meten over een zekering (in millivolt!) is een heel lastige. Als je stroomverbruik bv. 100mA is en de zekering is 10mohm, heb je slechts 1mV.
Je kunt beter de zekering verwijderen en een stroommeter over de punten zetten. Let er wel op dat de zekering van je meter er niet uitbrandt.
Ik heb zo'n probleem eens gezien t.g.v. de stuurcomputer van het comfortsysteem. Als je de auto enkele keren na elkaar op slot zette, kon de stroom zomaar van bijna niets naar 1A lekstroom gaan.
Een slechte accu is overigens zelden de oorzaak van dit probleem, maar sommige garages blijven het gewoon proberen.
13 jaar
Had inderdaad millivolt moeten zijn en geen milliampere!
Als je een zekering verwijderd kan ook je stroomverbruiker weg zijn.
Dit is een goede meting,word zelfs voorgeschreven.
1mV is ook al te veel,als hij al 0.4 tot 0.5 mV is op 1 zekering is al te hoog want een touareg mag max 70 mA verbruiken.
Vergeet het maar met het meten van spanningen over de zekeringen.
Ik heb uit nieuwsgierigheid de weerstand van enkele zekeringen gemeten:
5A zekering,klein model: 16 mohm
10A zekering, groot model: 7 mohm
20A zekering, groot model: 3 mohm
70mA door een 5A zekering levert 1.1mV op en 0.5mV bij een 10A zekering.
Let wel: dit is de weerstand van de zekeringen in mijn bakje. Een ander merk zekering kan best een andere weerstand opleveren voor hetzelfde type.
Als je het echt zo wilt doen, zul je eerst de weerstand van je zekering moeten meten (dat gaat niet met een normale ohmmeter, je moet een 4 puntsmeting doen) en daarna zou je de spanning erover kunnen meten in de auto. Erg omslachtig.
Zekering eruit en stroommeter op de plek zetten, dan meet je rechtstreeks de (lek)stroom.
13 jaar
Alleen jammer dat algarve niet meer reageert...
Alvast mijn dank voor de reacties en een welgemeende "sorry" voor mijn laattijdgheid qua antwoord. Al deze reactie heb ik vertaald naar het portugees en aldus aan de respectievelijke garagist gegeven om hen daarmee een dienst te bewijzen. Ik ben nog steeds wachtende op het verder verloop van het vinden van het probleem. Ik houd jullie in ieder geval op de hoogte...
13 jaar
Zoals beloofd een update van " batterij loopt altijd leeg": sinds gisteren heb ik mijn VW Touareg terug en hopelijk is het probleem vande baan. De erkende VW-dealer in Portimao hebben diverse tests (computer) uitgevoerd en hebben de resultaten doorgestuurd naar VW in Lissabon en hebben aangeraden een volledig nieuw software te installeren op hun kosten. Een leuk kerstgeschenk zou ik zeggen en nu maar afwachten.... Aan iedereen een goed eindejaar en een nog beter 2011
13 jaar
Wanneer dit een V10 is....., er zitten toch twee accu's in?
Jos.
Inderdaad , maar het is geen V10 maar een V6
13 jaar
Zou ik zeer raar vinden dat dit iets met een software update te maken heeft.... met het goede testmatriaal is dit binnen een paar uur opgelost.
spijtig dat je zo ver zit anders wou ik wel helpen...
Succes
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Touareg of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar