Hallo,
Als ik koppeling laat opkomen bij wegrijden in de 1, lijkt het net of ie happend pakt.
dit is alleen met koude motor/auto in de ochtend, 4 verkeerslichten verder is het over. (dan is alles warm)
Enig idee wat dit kan zijn?
Dank u
Bas
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
bovenste dode punt
Bij mijn VW was het probleem opgelost toen ik de verdwenen rubber afdekplug boven het vliegwiel vervangen heb. Deze opening dient om het BDP te zien. Er kan vocht op de koppelingplaten condenseren als de afsluitplug weg is.
20 jaar
Bedankt voor je snelle reactie Arie,
Kan ik dat makkelijk van buitenaf zien of die plug er nog zit?
Dank u
20 jaar
Oh,
Wat is BDP eigenlijk? (tja, je kan niet alles weten hè)
20 jaar
Mocht het probleem dan nog niet opgelost zijn.
Dan zul je er toch een nieuwe koppeling en drukgroep in moeten zetten. Heb op het werk al meerdere malen voor dit euvel dit vervangen.
Dat is inderdaad de volgende stap. (De rubber plug kan je goed zien zitten.)
20 jaar
weet bijna zeker dat je de koppeling en drukgroep wel kunt verniewen.
Hartelijk dank voor jullie reacties,
Aangezien het écht alleen in de ochtend is (en dat ook niet altijd) en nooit in de middag of avond gok ik op die plug. (Zal van het weekend op onderzoek gaan)
Wat kost ongeveer het vervangen van koppeling en drukgroep?
20 jaar
geloof er niks vandat die plug er niet in zit, dit is een normaal verschijnsel voor een koppeling die slechter wordt. bij een dealer ben je een vermogen kwijt. ong. 500,- en bij een universele garage rond de 350,- schat ik. succes
Lastig, je voelt de mensen denken: "Da's een beginnend chauffeurtje". Zou denken dat er olie-brandstof op je koppeling is gekomen, hopelijk door dat bdp-dopje. Stel dat het onderste kwart van je koppelingsplaat een beetje vettig is, tijdens de nacht maakt dat ook datzelfde kwart van je drukplaat vettig.
Als je nu koppelt dan heb je grote wrijving als dat vettige stuk boven zit en lage wrijving als dat vettige stuk beneden zit bij de vettige plaat.
Oplossing:
enige tijd (14d) vóór je vertrekt je koppeling enige minuten laten slippen (handrem op). Is het probleem na 14d-3w niet opgelost dan heb je vermoedelijk een olielek tsn motor en koppeling of tsn versnellingsbak en koppeling (als dat dopje aanwezig is) maar je auto is nog jong om zo'n lek te vertonen.
Succes
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar