close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen golf III GTI 2.0 16v: Bij koude start inhouden en stoten.

Bouwjaar: 1995



Indien ik optrek uit stilstand, bij koude motor, dan gebeurd er de eerste 15 meter niet veel ondanks 1/4 gasgeven wordt de motor gesmoord, Na 500-1000 meter rijden is het probleem over.



De auto voeld op dat moment sponzig aan zonder koppel, en wilt niet optrekken. Bij optrekken valt het toeren helemaal terug onder de 1000 rpm, en begint de auto te stoten, bij meer gas geven dan 1/4 boven de 2500 rpm schiet hij plotsklap weg en dat is niet fijn, en nog gevaarlijk ook op een kruising.



Let op alleen dit probleem bij koude start de eerste 500 tot 1000 meter.



Mijn eigen visie is dat ik denk dat hij op dat moment toch nog te weinig brandstof krijgt,of dat de ontsteking niet vervroegd wordt in genoemde periode.Alle sensors zijn vernieuwd op een na, en dat is de brandstofdrukregelaar die tevens voeler is en boven tussen de aanzuigbuizen zit ter hoogte van de tweede cylinder in het injectorhuis zit gestoken.



Genoemde regelaar zit verbonden met een vacummslang die weer aangesloten is op de aanzuigbuizen via een nippel aan de zijkant.Ik heb gehoord of ergens gelezen dat de computer gereset moet worden na het vernieuwen van div sensoren,zo ja hoe moet dat gedaan worden indien nodig.



Wie kent dit probleem en weet hier raad mee! of heeft mischien wel de oplossing, dan kijk ik uit met grote belangstelling naar uw bericht.

Geplaatst door

jan meulenbeek (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk dat de koude inlaatlucht dit probleem veroorzaakt dat alsware de benzine bevriest.Kan dit inhouden zeker veroorzaken,maar zelf heb ik deze klacht nog niet gehad.



Je hoeft het systeem theoretisch niet te resetten als ie geen foutmelding heeft gegeven.Kan soms inderdaad weleens helpen als je de accupool los gooit en het systeem weer in basis stand zet(van de fabriek).



Misschien kan je dit eens proberen om dus de accupool los te maken voor circa een minuutje.Misschien helpt het,denk zelf van niet,maar proberen is zeker weten.



succe!



alexander242 0
badge

20 jaar



Heeft niets geholpen door de accupool los te maken, het moet een brandstof tekort zijn maar hoe geef ik hem meer brandstof?

Zat er maar een choke'op net als vroeger,net wat ik al eerder aangaf de motor sterft af indien er gas wordt gegeven in de koude periode,de klep in het luchtfilter voor warme en koude lucht werkt perfect,en de aanzuigslang daarvan is niet lek!



Na 500 mtr is het zo goed als weg, maar wel zeer lastig met diversen kruisingen en drempels niet te vergeten.

Nogmaals wie weet hier een oplossing voor of weet hier alles van af.

Ik zou de lambdasonde even (laten)controleren,ik heb nl ongeveer dezelfde klacht een keer gehad bij een 2 liter audi 80 daarvan werkte de lambdasonde wel maar was niet snel genoeg, heb hem toen vervangen en probleem was opgelost.

Dus niet alleen controleren of hij werkt maar ook aantal wisselingen per 5 seconden meten.



Jan 1983 0
badge

20 jaar

Een defecte temperatuur sensor ?

harakara 0

20 jaar

Bij het resetten van het systeem door middel v/d - accu pool los te maken, moeten er dan nog andere handelingen vericht worden b.v op contact laten staan, in die periode of is dat niet nodig bij dit type auto?

Ik heb tot nu toe nog steeds geen succes gehad,indien ik deze week tijd heb laat ik hem uit lezen,maar mischien komt toch nog iemand voortijdig met de oplossing ik ben benieuwd.


Temp.sensor vond ik nou echt niet zo verkeerd gezegd,maar inderdaad zit op deze motor geen koude startventiel en de koelvloeistoftemperatuursensor is al vervangen,echter dat ie vervangen is hoeft nou niet gelijk te zeggen dat ie misschien toch nog een verkeerde waarde angeeft.Zal zeker niet de erste keer dat een nieuw onderdeel ook niet goed is.



Uitlezen doen bij deze motoren ECHT geen wonderen.Alleen vakgericht zoeken zal denk ik dit probleem op te lossen zijn.Je moet dan stap voor stap de onderdelen controleren.Zoals hij inderdaad al zei kan de lambda sonde die in je uitlaat zit in de loop der jaren een niet al te best signaal meer afgegeven.Gaat hierdoor ze mengselsamenstelling veranderen en kan dus problemen veroorzaken.



Dit is het beste met een scoop te meten.Moet zo 4 keer per 10 sec. pendelen tussen 0.9 en 0.1 Volt.Ook top-top waarde is hier ook belangrijk in.Je moet dus de kennis en de meetapparatuur hebben om dit na te kunnen en die heb je dus niet.



Ook mogelijk is dat brandstofdruk niet nog volledig aanwezig is.Ik denk zelf van niet,maar meten is zeker weten.Hier heb je dus een brandstofdrukmeter voor nodig en die heb je ook niet.



Kortom...,je kan er denk ik niet omheen om een afspraak te maken bij een gargae/dealer.



Uitlezen kan je proberen,maar ik geef je weinig kans dat het je verder helpt.Maar hier geldt natuurlijk ook voor,als je het niet doet weet je ook niks.



Succes ermee!



alexander242 0
badge

20 jaar

Bedankt voor jou reactie , vandaag heb ik bij de dealer mijn auto laten uitlezen, en zoals jij al aangaf werwacht er niet te veel van, is dan ook uitgekomen.



Het resultaat was 0 foutmeldingen, ik had eerlijk gezegd ook niet anders verwacht, maar nu weet je wel iets meer over het systeem.



Naar mijn mening zal het toch in het mechanische gedeelte van de lucht en brandstof verzorging gezocht moeten worden. Ik weet vrijwel zeker dat het een brandstof tekort is op dat moment.



Het voorstel van jou om de lamda sonde apart te laten testen of die de juiste puls wisselingen geeft is gebeurt volgens de dealer, de sonde was niet traag maar werkte normaal.



De eerder genoemde brandstof regelaar kan ook dit probleem veroorzaken volgens de dealer die het systeem onder alle omstandigheden onder druk moet houden.

Hoe kan ik deze regelaar zelf testen? Er zit een vacuum slang aan die verbonden zit met een nippel op aanzuigbuizen van de inlaatspruitstuk.



Je kan de brandstofdruk alleen meten met een brandstofdrukmeter.



Dat vacuümslangentje is ervoor om de brandstofdruk te regelen afhankelijk van de druk in het inlaatsysteem.De druk in het inlaatsysteem wijzigt continu afhankelijk van de stand van de gasklep en toerental.



Om dit verschil op te heffen wordt de brandstofdruk verlaagd door dit vacuümslangetje.Misschien een beetje moeilijk te begrijpen,mnaar je kan de druk alleen meten met een brandstofdrukmeter die de dealer/garage in meeste gevallen wel in ze bezit hebben.



Wordt dus een nieuwe afspraak maken.



alexander242 0
badge

20 jaar

Bedankt voor jou reactie: ik was van plan om niet te veel onkosten meer te maken voor dit probleem. De kans is aanwezig dat iemand zich meld die iedereen te slim af was, en tevens met de oplossing komt, ik wacht wel af.



Indien ik zelf de oplossing heb gevonden zal ik het melden,ik ga er van uit dat het nog wel even op zich laat wachten.

Alle reacties zijn welkom die betrekking hebben op dit hardnekkige probleem.


Goed nieuws te melden buiten verwachting om:

De bovenstaande harnekkige storing is vanaf vandaag op gelost en heb ik ontdekt bij toeval.Deze storing zat achter het schutbord en had te maken met het regelsysteem en met de daar aan verbonden vacummslang, die de ontsteking vervroegd door een membraampotmeter die op de printplaat zit van genoemd systeem.



De boosdoender was dus geen brandstof te kort wat ik eerst dacht maar een ontsteking die te laat kwam te staan bij een koude motor,door een verrotte vacummslang die totaal was opgelost door het vuil en rottende bladeren in de afwatering van het schutbord.



Doordat de buitenbekleding er totaal afgerot was lag de slang in twee knikken en kon daardoor geen vacumm meer geven aan het regelsysteem om de ontsteking zo broodnodig te vervroegen in de koude periode.



Ik mag hopen dat een ieder hiervan iets heeft opgestoken,nu ik achteraf nadenk heb ik ongeveer hetzelde probleem bij mij vorige GTI 16v met PL motor gehad alleen dan bij warme motor.Wij hebben dat toen opgelost op een bezondere manier,indien je interesse mocht hebben in die vorige oplossing laat het dan even weten,dan zal ik die een volgende keer plaatsen



Iedereen nog bedankt voor alle reactie's van het bovenstaande.






Hoe was die vorige oplossing ???

RoelV 0
badge

20 jaar



Hier volgt de oplossing van een storing die is te vergelijken met opgeloste bovenstaande storing.Het ging om een GTI II 16v met PL motor 1988,



De auto kwam niet op toeren van uit stilstand wegtrekken was het net of de handrem er op stond,en er was veel vermogen weg.

Indien ik de koppeling intrapte of electr verbruikers inschakelde ging het ontstekingstijdstip verlopen en daalde het toerental tot onder de 700 Trpm



De auto moest dan eerst uit gezet worden voor tien minuten en daarna gestart worden ,of de stekker van het regelsysteem lostrekken.Dan kwam de juiste ontstekings waarde van 6'voor BDP en liep de de auto weer goed voor een kwartier.



Het oplossen van het probleem:

De membraampotmeter in het regelsysteem die op de printplaat zit gesoldeerd was lek.

Wij hebben het volgende bedacht,door een bybass te maken voor deze lekke membraam,hebben wij de groene vacummbal van een AUDI 80 genomen die ken je toch wel?



Met een T stuk de vacummslang opgesplits voor drie aan sluitingen,(let op) eerst een gaatje geboord in de zijkant van het spruitstukinlaat om een nippel in te draaien om vacumm te trekken.De plaats waar de oude slang eerst gezeten heeft heb ik af geplugd op de rembekrachtiger.

De nieuwe aansluiting voor de vacumm is vanaf het geboorde nippeltje naar het T stuk met terugslagklepje pijl naar de motor toe om de bal onder constante vacumm te houden,de andere twee uitende vanaf het T stuk gaan naar het regelsysteem en een naar de groene bal toe.





Zodat wanneer het toerental voorheen beneden de 950 trpm kwam en er in het spruitstuk het vacumm daalde tot onder de 700m bar en daardoor het ontstekings tijdstip van 6' voor BDP naar -5'na BDP verliep, en niet meer teruggeregeld werd was het probleem van rot lopen indien de motor warm was.

Door deze bal wordt tevens de vacumm schommelingen op de bediende potmeter in het regelsysteem voorkomen,en de auto loopt weer perfect als voorheen.



hartstikke bedankt voor de informatie!!!

RoelV 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.