Volkswagen Polo: Black sludge vorming 1.4 16v

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

Hallo techneuten,

ik ben voor een vriendin van me op zoek naar een Volkswagen polo van model jaar 2003. De meeste polo's zijn 1.4 16v en ik weet van de oudere 1.4 16v dat deze erg gevoelig waren voor black sludge vorming met alle gevolgen van dien. Ik heb al verschillende Polo's, Lupo's en Golfjes gezien die ernstige motor schade hadden door deze sludge vorming welke dus iedere keer een 1.4 16v was. Tevens bleken deze motoren zwakke span rollen van de distributie te hebben welke wel eens spontaan kapot liepen. ook al bij 60.000km. Alle auto's waarvan ik deze problemen gezien heb waren van '98-'99 en '00.

Nu mag ik er toch van uit gaan dat Volkswagen wat gedaan heeft aan deze problemen maar het is mij niet duidelijk vanaf welk jaar of welke motor code's deze problemen niet (meer) hebben.


Is er iemand die mij hier een duidelijk antwoord op kan geven?


Groet:


Chris

Chris en Pat

Geplaatst door Chris en Pat (0) PRO , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Het probleem sludge is niet te wijten aan een merk of fabrikant....

Sludge wordt veelal veroorzaakt door de gebruiker zelf, namelijk het maken van (te)korte ritjes.
Een polo leent zich daar ook uitstekend voor, vandaar het probleem dan ook veel voorkomt.

Gr. paul

Hans4040 (355) PRO, 14 jaar geleden

"het nieuwe rijden" is er een schoolvoorbeeld van....goed voor het milieu, maar niet voor Uw portemonnee.

Chris en Pat (0) PRO, 14 jaar geleden

Dag Paul,

ik ben het toch niet helemaal eens met je antwoord over dat "sludge" te wijten is aan de berijder... In geval van "white sludge" (mayo achtige drap) ben ik dat zeker met je eens omdat dat veroorzaakt word door teveel water/vocht in de olie doordat deze niet voldoende op temperatuur komt. Dat komt inderdaad erg veel voor bij mensen die korte afstanden rijden.
Maar "black sludge" word veroorzaakt door slechte motor koeling of slecht onderhoud (niet tijdig verversen van de olie). Ik ken motoren die in verschillende merken geplaatst worden waarbij het ene merk wel last heeft van black sludge en het andere niet. Zo is zou je zelf ook moeten weten dat de 1.8 20v turbo uit de Audi A3 veel gevoeliger is voor black sludge als de zelfde motor in de TT. wat weer te wijten is aan de koeling van de motor doordat de ene in lengte en de andere dwars ligt.... Toch?

Een kennis van me die bij een Audi dealer werkt wist van de problemen van de 1.4 16v maar kon me niet met zekerheid vertellen wanneer deze motoren daar geen last meer van hadden, ja ergens rond 2002 maar daar heb ik niet veel aan. Vandaar mijn vraag op Problemcar


Gr Chris

P. Kelder (0) PRO, 14 jaar geleden

Vocht in de lucht is de oorzaak van condensvorming metname onder de kleppendeksel. Dit vocht mengt zich met olie waardoor er sludge ontstaat. Sludge kan ook ontstaan bij een lekke koppakking, op die manier kan er ook water in het smeersysteem komen. In de zomer ontstaat sludge minder snel dan in de winter, waarschijnlijk omdat in de winter de relatieve luchtvochtigheid hoger is. Ook toevoegingen in de brandstof (van mindere kwaliteit) kunnen sludge veroorzaken als stikstofgassen en waterdamp langs de zuigerveren lekken en dan vermengen met de olie. Hierdoor veroudert de olie snel en ontstaat (black) sludge. Een bijkomend nadeel is de langere levensduur van de moderne smeermiddelen. De olie zit dus langer in de motor en daardoor wordt sludgevorming minder snel opgemerkt....

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

ik zal je uit de droom helpen chris. zowel in de tt als de a3 ligt de motor dwars en heeft black sludge niets te maken met koeling of met dwars en in de lengterichting liggen van de motor maar meer met (te) korte ritjes. tijdens de opwarmfase van de motor is er altijd een rijker mengsel m.a.g vervuiling die langs de zuigerveren weglekt en zich vermengt met de olie en zich daarna afzet tussen de zuigerveren en en de rest van de motor. en als men alleen maar ritjes maakt in de opwarmfase zal er dus meer vervuiling zijn als bij auto's die wel goed warm gereden worden. gr john

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Ze hebben het volgens hun verholpen door een ander carterontluchtingssysteem te monteren en een verwarmingselement in de carterontluchtingsslang.De oude types kon je ook ombouwen tot dit systeem.
Je kan het zien doordat er rond het luchtfilterhuis slangen zitten en aan delinkerkant (als je voor auto staat) een verwarmingselement in de carterslang.
Maar waar je et meest op moet letten bij deze blokken zijn inderdaad defecte spanrollen (meteen alles vv als je hem koopt) en kantelende zuigers,je hoort dan bij koude start (en sommige altijd) een tik geluid op het moment van gasgeven.

Chris en Pat (0) PRO, 14 jaar geleden

Hallo,

Paul bedankt voor je verdere uitleg

John... Ik zal me dan zeker vergist hebben in de ligging van de motoren van de TT en de A3 maar kwa gevoeligheid voor black sludge citeer ik eigenlijk een specialist op gebied van inwendige motor reiniging. Maar goed doet er verder niet toe.

Ricky, jij hebt me het antwoord gegeven waar ik op zat te wachten. Bedankt daar voor.

Heren... alle bedankt voor jullie info. Nu nog even een leuke polo vinden en een distributie setje vervangen en dan kunnen we er weer tegen.



Groet: Chris

johndoornbosch (0) PRO, 14 jaar geleden

dat verwarmingselement is er alleen voor dat de gele drab in de carterontluchting niet bevriest tijdens de vorstperiode en zodoende een 100% verstopping voorkomt. gr john

ricky (0) PRO, 14 jaar geleden

Maar het carterontluchtingssysteem is ook compleet veranderd (circuleerd heel anders),ik denk daardoor misschien minder sludge vorming.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.