Ik heb het volgende probleem met mijn Polo (type 6n, 1.4 44kW handgeschakeld):
Hij loopt niet goed op 4 cilinders, maar telkens op 2 of 3 cilinders. Constant rijden gaat nog wel, maar vooral bij gas geven sputtert en stottert hij. Hij stinkt daarnaast naar benzine en verbruikt ook veel (dus het vermoeden is natuurlijk wel dat er iets niet goed met het brandstofsysteem).
Wat hebben we al geprobeerd:
- brandstofpomp werkt goed;
- ontsteking volledig nagekeken en OK;
- injectoren onderling verwisselen (auto blijft op dezelfde cilinders lopen);
- brandstoffilter vervangen (eerst ertussenuit gehaald);
- alle stekkers gecontroleerd + bedrading;
- vacuumslangen e.d. gecontroleerd;
Auto blijft moeilijk lopen, warm gaat nog iets slechter zelfs dan koud. Aangezien hij stinkt naar (onverbrande) benzine en ook veel verbruikt moet er haast wel iets met het brandstofsysteem aan de hand zijn lijkt ons, maar wat?
Het enige wat verandering in de loop van de auto brengt, is de terugvoerleiding van de benzine met een tang dichtknijpen hogere brandstofdruk..?) Hij lijkt dan (bijna) op 4 cilinders te lopen...
Iemand enig idee?? Alvast bedankt!!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je al wel storing uitgelezen en brandstof druk laten meten ?
Bougiekabels kan ook.
We gaan hem waarschijnlijk morgen uitlezen. Kan het zijn dat de auto juist meer benzine verbruikt als de brandstofdruk te laag is? Is overigens multipoint injectiesysteem.
Bougiekabels hebben we verwisseld met andere en ook onderling, maar dit heeft geen effect.
Dank alvast.
15 jaar
Naar benzine stinken kan ook een probleem in de onsteking zijn ( slechte verbranding )
Hoe heb je de ontsteking gecontroleerd ?
15 jaar
Ontsteking: nieuwe bougies, kabels vernieuwd, rotor en verdelerkap zijn ook nog vrij nieuw. Bougies/bougiekabels onderling van cilinders wisselen heeft geen effect en bougies met kabel tegen motorblok aanhouden geen vonken. Of zou de ontsteking te 'zwak' zijn?
Daarnaast is het wel apart dat de auto naast het stinken ook zo veel verbruikt...
15 jaar
Dat extra verbruik is normaal in dat geval.
Uitlezen is altijd verstandig.
v.w.b. de ontsteking: ook vooral de bobine even controleren / uitwisselen indien mogelijk! Deze noem je namelijk niet in je opsomming hierboven.
Bobines in volkswagens van deze bouwjaren geven vaker problemen...
15 jaar
dank weer voor jullie reacties..
bobines uitgewisseld....geen verandering, helemaal niks. daar kan het dan toch haast ook niet aan liggen..
uitlezen: paar kleine 'storingen' maar geen noemenswaardige. resetten en er kwamen ook geen storingen terug.
wat wel apart was: comp gaf bij het uitlezen aan 3e en 4e cilinder (iets van te hoge weerstand ofzo), nu zijn die stekkers wel losgeweest met het proberen en wisselen, maar ja alle 4 de stekkers zijn losgeweest... miss kapotte injectoren?
overigens valt het verbruik toch nog wel mee, miss is het even geweest omdat de auto voorheen tijdje heeft stilgestaan.
iemand nog ideeen?
15 jaar
wat waren die 'onbelangrijke foutcode's dan ?
Indien je wat los trekt en de auto op contact staat,word dit meestal ook als storing opgeslagen.
15 jaar
Beste snuif,
Aan alle veronderstellingen die je zelf al maakt, hang je ook al het 'antwoord' ; Dat zal het wel niet zijn.
Uitwisselen van bobine´s ?? Met elkaar, of met een nieuwe.
Wisselen van de bougiekabels van plaats, heeft geen enkel nut, in geval van een slechte kabel zal de storing meeverhuizen naar een andere cilinder. En in jouw ogen is het dat dan niet.
Eerst is het verbruik hoog. Daarna valt het wel mee............
Iemand nog ideeen....... ja, laat iemand met verstand van auto´s ernaar kijken en de diagnose stellen. Ga zelf niet aan het wisselen, je maakt dingen alleen maar erger, dan dat het nu is.
Wijsheid.
Gr. Ralf
Ralf, dank voor je 'wijsheid', maar hier kom ik niet verder mee...
Maar antwoord op wellicht de onduidelijkheden: auto heeft bij professionals gestaan en wel de VW-dealer (kennis van me is er monteur).
- Bobine is uitgewisseld met een nieuwe.
- Dat een storing meeverhuisd met wisselen van bougiekabels leek ons ook ja, daarom: nieuwe bougiekabels erop of wisselen en dezelfde cilinders doen niet mee.
- Gelukkig is het nog niet erger geworden, hij loopt nog steeds exact hetzelfde: erg rustig gas geven gaat goed, totdat je meer gas geeft (meer belasting/vermogen vragen) dan houdt hij in.
Bedankt
15 jaar
Beste,
Als jouw kennis, die VW monteur, de kabels heeft vervangen voor nieuwe, en het resultaat is er nog niet, dan kan hij toch wel zeggen wat er dan wel aan de hand kan zijn? Ik denk dat dan in een moeite door kan gaan. Hij kan de auto aan de kast hangen en zien of er misschien een bougie niet lekker is.
Misschien staat er een klep te strak??! (als ze te stellen zijn) of is er eentje verbrand ?? Het kan zoveel dingen zijn, ondanks dat VW een betrouwbaar merk is.
Op afstand is dit lastig te zeggen.
Maar je kennis zal best goed op de hoogte zijn.
Succes
Ralf
De klepstoters zijn hydraulisch en dus niet te stellen..
15 jaar
Goedemiddag, net even aangemeld hiervoor want ik zag je probleem, had hetzelfde geen vermogen etc etc.
gasklephuis schoongemaakt ( niet loskoppelen) nieuwe aansluitfles tussen gasklephuis en inlaatspruitstuk.( deze was namelijk rondom kapot en had het gasklephuis in de handen)
ook heb ik vandaag een andere ontsteking gekocht incl recente verdelerkap en rotor. erin gezet, afgesteld, en super! auto heeft weer volop vermogen, en trekt lekker door en vanuit stilstand wegrijden met nauwelijks gas is ook weer heel goed mogelijk.
kortom, bekijk je verdelerkap is even goed, en denk eraan je ontsteking te vervangen. ( heb hem bij een demontage bedrijf voor 40 eurie gescoord)
mvg
Lukas
15 jaar
Snoof
Ben je inmiddels al verder gekomen met je probleem ?
Heb je de compressie al eens gemeten ? Temp sensor kvs nog ók ?
Gr Stefan
15 jaar
Hoi lukasbuis en stefan84,
Heb even niet op Problemcar gezeten vandaar..
Hebben vorige week nog compressie gemeten, auto had op alle 4 de cilinders gewoon goede compressie. De temp sensor kvs hadden we in het begin al vervangen voor een nieuwe. Daarnaast alles nog eens gecontroleerd, echt ontsteken op 4 bougies, injectoren los aan de rail gehangen en alle 4 inspuiten, bedrading doorgemeten naar de computer, alles was ok.
Uiteindelijk de auto verkocht aan een handelaar, we hadden hem ook niet meer nodig ivm auto van de zaak.
Bedankt allen voor jullie hulp en reacties!
15 jaar
Dus het probleem is 'opgelost' :-)
Bedankt voor de feedback!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar