close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Crafter: Blauwe rook bij lage toertal van de motor

Bouwjaar: 2007, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2500

Sinds een aantal weken begint de motor van mijn crafter blauw te roken en ruikt naar diesel bij het stationair
draaien van de motor .
Een half jaar geleden is de turbo vervangen en daarvoor heeft deze auto nooit zo extreem gerookt.
Ik zelf denk dat het aan de turbo ligt.
De auto heeft 120.000 gelopen .
De dealer zegt dat het versleten verstuivers zijn en dat dit zo'n 3100 euro kost !!!!!!
Ik heb zelf zo'n 8 jaar in een LT gereden met 300.000 op de teller zonder enige extreme rook.
Dus vind ik het vreemd dat het bij 120 dan al versleten is.
Wie heeft hier ervaring mee en weet een oplossing.

Geplaatst door

Crafter164 (0)

al 12 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Commonrailverstuivers en pompverstuivers zijn heel prijzig en door de veel hogere drukken als traditionele verstuivers veel vlugger versleten.
10 jaar geleden kon je met een versleten verstuiver doorrijden , nu niet meer want als er te veel drukverlies is schakelt de software de verstuiver uit of de motor start niet meer.
Tijdig filter vervangen en betrouwbare diesel tanken.

Hendrik4290 0
badge

12 jaar

Hallo, inderdaad hoogstwaarschijnlijk de piezo CR verstuivers die defekt zijn. Alternatief is nog om ze alle 5 bij een Bosch dienst te laten testen en de verstuivers die buiten de toleranties liggen te vervangen ipv alle 5. Over het algemeen kent de Bosch dienst voor deze verstuivers een ruil systeem, waardoor ze minder kosten dan nieuwe van VW. Groet Jan227

Jan227 30
badge

12 jaar

Dan nog vind ik het vreemd want toen de oude turbo er nog op zat was er geen probleem.
En ook het starten of onregelmatig lopen van de motor is er ook niet bij.
En tanken doe ik bij de reguliere tankstation dus dat zou ook goed moeten zijn.
Nu viel mij vandaag wel op dat het bij snel optrekken ook aanwezig is .
Het lijkt mij toch iets anders als verstuivers want laten we nou eerlijk wezen 120.000 op de teller
van een bedrijfswagen en dan al met dit probleem , geef mij dan die oude diesel maar daar kon je van op aan en liep altijd.
Want ook hier blijkt weer dat al die nieuwe techniek ook veel problemen veroorzaken en dan kun je wel 2 jaar garantie hebben
maar een bedrijfsauto moet toch iets langer meegaan .
Dus Volkswagen bedrijfswagen zijn nog niet zo bedrijfszeker tot mijn spijt , ik rij nu al 12 VW maar of dit ook de volgende wordt ???

Crafter164 0

12 jaar

Hallo, dat de uitlaatgassen naar diesel ruiken , wijst toch in de richting van de verstuivers en niet op een turbo probleem. Vw is overigens niet de enige die problemen kent met verstuivers, meerdere fabrikanten gebruiken de CR verstuivers van Bosch, soortgelijke verstuivers zitten nml ook in de MB Sprinter.

Weet je toevallig ook hoe vaak het brandstoffilter al is vervangen gedurende die 120.000 km en of het water tussentijds regelmatig afgetapt is uit het filter ? Daar zit nml een speciale aftapvlug voor op het filterhuis.

En vwb het verschil met je oude LT : Als je ze fabrieks nieuw beide onder een carport zou zetten met draaiende motor, dan verga je bij de LT in no time van de stank : (lees emissie). Dat is bij de Crafter wel anders.... Dat zal elke monteur die regelmatig met beide auto's in de werkplaats werkt kunnen beamen. Inderdaad bij de Crafter een veel complexer Motormanagement/Inspuit/Uitlaatgasreinigings systeem en daardoor storings gevoeliger, maar in 2010 AL wel Euro 5 terwijl de laatste serie LT's (2007) Euro 3 was.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

12 jaar

Vandaag nog bij een expert geweest en die gaf ook wel aan dat het de verstuivers moesten ziten.
Jan , ik snap nu ook dat het in de verstuivers zit , maar dan vind ik het nog snel dat deze naar 120.000 versleten zijn .
Dus met andere woorden ik zal voor de 240.000 deze bestel van de hand moeten doen want anders kom ik weer voor dit dilemma te staan.
Kijk VW crafter rijdt goed en ziet er robuust uit maar mijn vorige LT reed probleemloos 300.000 met dezelfde verstuivers en daar zit naar mijn weten ook een 2,5 ltr in met 102 pk.
Ook wordt de onderhoud gepleegd door een erkend VW dealer.
Het enige wat daar aan kosten kwam in 8 jaar was de oliepomp en airco pomp totale kosten 2500 euro.
Deze crafter moet nog 5 jaar worden , of is het de bedoeling om de 3 jaar een nieuwe te kopen .
Sorry hoor maar van een VW bedrijfsauto verwacht ik toch wel iets meer .
Want ik dacht dat ik degelijkheid kocht ???
Gr,Erik

Crafter164 0

12 jaar

Hallo, de verstuivers van de Crafter zijn piezo CR verstuivers in tegen stelling tot de "normale"verstuivers die de LT had. Dat de laatste weinig problemen kenden, ligt aan de constructie. Je moet het verschil zien als de vergelijking tussen het mechaniekje in een oud horloge en dat van een sluisdeur . Veel verschil in de verfijnijng van het mechaniek, maar daardoor ook een verschil in verneveling van de brandstof en daardoor andere uitlaatgas emissie, maar water/vuil in de brandstof is dan eerder funest voor een verstuiver. Zoals ik al zei, de Bosch dienst (BV Buchli in Harderwijk) zou een goed (voordeliger) alternatief zijn. Groet Jan227

Jan227 30
badge

12 jaar

Het was inderdaad de verstuivers , dan nog ben ik niet blij met dit type verstuiver die erg gevoelig is .
De techniek is niet altijd een vooruit gang , maar ja ik heb geen andere keuze.
Wel ben ik blij met de oplossing die de importeur toezei , naar een ontevreden mail toegezonden te hebben
is er in overleg met mijn dealer de kosten gedeeld.
Nu probeer ik er nog 3 jaar mee te rijden want dan staat er waarschijnlijk 200000 op en ben ik tevreden .

Crafter164 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Crafter of stel zelf een nieuwe vraag.