Ik heb een Polo 1.9 TDI 2007 (9n3)
Ik heb sinds 2 dagen geen werkende verwarming meer in de auto. Geen warme of koude lucht. De blower doet helemaal niets meer, ik heb een climate control. (m.a.w. geen 3/4 standen).
Ik hoor wel alle kleppen bewegen en ik had op een site gelezen dat ik de climate tronic kan uitlezen. De code die het apparaat laat zien geeft aan dat er iets is met de blower is??!?!?
Ook heb ik gelezen dat deze bij de passagierskant zou moeten zitten. Klopt dat?
Heeft iemand een schema hoe e.e.a. werkt?
Daarnaast heb ik een probleem met de grote ventilator. (algemene koelventilator bij de motor.) Deze heeft alleen maar de snelste stand. Schijnt dat er twee standen op zitten,een rustige die je bijna niet hoort en een snelle, maar als ik de airco aanzet dan gaat gaat de ventilator meteen op volle toeren. Hierdoor wordt de druk in de aircopomp enorm.
Hoe kan ik dit oplossen? Meteen vervangen of zijn er nog andere mogelijkheden?
Hoor het graag.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Voor je kachel probleem kan het liggen of aan de aanjagermotor of het regelkastje voor de motor.
Als je het dashbordkastje verwijderd dan zie je schuin linksboven het regelkastje zitten,deze is moeilijk te zien en kan je alleen verwijderen door eerst de aanjagermotor uit te bouwen.Meestal ligt het aan het regelkastje,maar of dat bij jou ook is durf ik nu niet te zeggen.
Voor je koelvin probleem denk ik dat het ligt aan de koelvinmotor zelf,met een beetje meten kom je er snel achter.Je kan de thermoschakelaar op de radiateur doorverbinden om de 2 standen van de motor te testen,als hij wel werkt op snelheid 1 en op snelheid 2 dan is de thermoschakelaar stuk,als hij niet werkt dan is de koelvin stuk,maar dan moet je nog wel op de fan zelf meten om het zeker te weten.
Je kan ook zelf 12 volt op de fan zetten om te kijken of beide snelheden werken.
P.s. De druk in de aircopomp wordt alleen maar te hoog omdat de 1e trap niet werkt,niet omdat de fan gelijk op volle toeren draait,maar dat kan verder geen kwaad.
Hoi Richard(Ricky)
Met betrekking tot de blower ga ik morgenavond meteen proberen. Eerst uitbouwen en dan doormeten.
Met betrekking tot de fan heb ik van de garage begrepen dat dit aan de fan motor licht en dat dit een veel besproken probleem is van dit model polo.
Zij raden mij aan een nieuw erin te zetten, maar ook daarvan weet ik dat de VW dealer dit meteen roept. Repareren is er niet meer bij meteen vervangen.
Ik had ook nog op internet gekeken, ik weet niet meer welke site maar daar stond dat je zelf een twee standen "iets"kon bouwen om dit probleem te verhelpen, maar helaas zo technisch ben ik niet en was het bij stap 3 al helemaal kwijt. Wel zei de garage (dealer) dat de pomp hierdoor kapot gaat van de airco, deze kreeg dan meteen teveel druk??? Ik lees dat jij deze mening niet deelt.
Bedankt voor je reactie, zodra ik meer weet dan meld ik mij weer.
Ps als de aanjager kapot is zie weet dan een adres waar ik deze kan bestellen voor een goed prijsje, mag ook tweedehands!
Hoor het graag.
14 jaar
Meestal ligt het ook aan de motor van de fan en niet alleen bij de Polo is dit een probleem,de andere modellen hebben hier ook last van,maar om het zeker te weten zou je eigenlijk moeten gaan meten.Wat je bedoeld wat op die site zou staan weet ik niet,maar ik raad je aan om het gewoon origineel te houden.Misschien een garage laten meten want is hooguit half uur werk.
-Stand 1 op thermoschakelaar doorverbinden (volgens schema) en dan meten op de stand 1 draad op de motor,moet 12 volt zijn en gaan draaien,dan stand 2 van de thermoschakelaar doorverbinden en dan meten op de stand 2 draad van de motor,moet ook 12 volt zijn en gaan draaien maar dan op volle snelheid.Heb je bij beide doorverbindingen 12 Volt op de motor staan,maar de motor werkt alleen op stand 1 of 2 dan is de motor stuk,draait de motor op beide standen dan is de thermoschakelaar stuk.
De druk in het aircosysteem wordt opzich nu niet critisch hoog,maar wel hoger dan gewoonlijk omdat de 1e trap niet werkt,(in hele warme landen zal de koelfan vaak op volle snelheid draaien).En er zit een drukschakelaar in en als die teveel aangeeft dan zou de airco moeten uitschakelen,maar indedaad is een goed werkende koelvin beter voor het systeem.
Hoi Richard,
Heel even nog een paar vragen van mij. Heb jij het "schema" eventueel digitaal voor mij?
Daarnaast stel de motor is kapot, wat ik vreemd vind gezien stand 2 wel werkt, moet ik dan een nieuwe fan inbouwen?
Stel de thermoschakelaar is stuk kan deze ook los hersteld worden?
Super bedankt voor je reactie!
14 jaar
Nee ik heb geen schema's hier op mijn pc,maar iemand wellicht wel??
In de motor zal wel een weerstand zitten die stuk of het werkt met 2 spoelwikkelingen en dan is er 1 van stuk/doorgebrandt.Nieuwe fan is dan de oplossing.
De thermoschakelaar is ook los te krijgen,dan ook beetje koelvloeistof meenemen want radiateur loopt leeg tijdens vervangen,maar laaat even controleren wat er precies stuk is.
Jammer dat je deze schema's niet hebt, misschien is er nog iemand anders die mij hieraan kan helpen??
Richard, de aanjager doet het weer!! Ik heb deze uitgebouwd en schoongeblazen met een compressor. De aanjager aangesloten op een accu om na te gaan of de motor kapot was maar deze deed het prima. Weer ingebouwd en hij doet het weer op alle standen en mogelijkheden??!?!?! Oh ja, ik heb ook nog de aanvoer vanaf de bediening naar de aanjager doorgemeten en dit was ook goed?? Waar zich nu het probleem heeft voorgedaan is mij een raadsel, kisschien is de aanjager even vastgelopen?
Wel is het zo dat de aanjager een beetje fluit(af en toe), kan ik hier nog iets aan afstellen?
En ik heb nog een ander probleempje, nu wij toch bezig zijn. Ik hoor bij het rijden een zoemend geluid aan de achterzijde van de auto. Hoe harder ik rijd hoe harder het geluid. Dit kan drie dingen betekenen, of het wiellager achter niet meer goed of de band is niet goed (zijn 4 maanden oud)of de velg heeft een slag. Hoe kan ik dit het beste uittesten??
Nogmaals bedankt voor je service heeft mij al een stuk op weg geholpen!
Gino
14 jaar
Als het gecupte banden zijn dan hoor je vaak moeh moeh moeh en gaat sneller als je harder gaat rijden.
Bij een wiellager blijft het geluid constant maar gaat de frequenty omhoog als je sneller gaat rijden.
Tis beetje moeilijk uit te leggen,maar een beetje monteur kan dit je wel vertellen denk ik.
Goedendag!
Ook ik heb problemen met de aanjager van mijn Crosspolo 1.9 TDI bj. 2009 uitgerust met Climatronic!
De aanjager draait helemaal niet meer, en alle kleppen voor luchttoevoer reageren op geen enkele stand er word ingesteld op het display.
Ik heb de desbetreffende zekeringen gecheckt, die zijn in orde. Uitlezen van eventuele storing(en) gaf het volgende resultaat: 4F9 00.
Deze storing duidt op een probleem met de aanjager!
Wie weet raad???
Bij voorbaat dank!
Erik
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar