Volkswagen Golf III : bobine ontploffen steeds

Bouwjaar: 1995, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8

goedendag,

ik heb het volgende probleem, 6 maanden geleden was mijn bobine uitelkaar geklapt, ik heb dit al wel vaken gezien bij klanten, dus ik een nieuwe bobine erop gezet en toen nog geen maand later gebeurde het precies weer, dacht ik misschien een fabricage fout, dus weer een nieuwe gekregen maar nu bijna 5 maanden later gebeurt dit weer,

heeft iemand enige idee wat de oorzaak van dit is.

Misschien wel goed om te weten,

het is gewoon zo'n standaard Vw bobine die tegen het schut boord geschroefd zit.

gas installatie is 2 jaar oud

6 maanden geleden vervangen.

bougie's
Bougie kabels
rotor
verdeler kap

alvast bedankt

haazen

Geplaatst door haazen (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

tedkroon (0), 11 jaar geleden

De imitatie uitvoering wordt veel warmer wellicht kan je beter een orginele (ik dacht een Beru) monteren

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Uit elkaar geklapt??? Wat moet ik me daar bij voorstellen?? Opengebarsten?? Waar, en Natuurlijk waarom??? Oververhitting? toch een verkeerde bobine gemonteerd??

Inductieve of capacitieve ontsteking????

Inductief, gedurende de contacthoek +/- 60 % van de tijd wordt het primaire circuit van de bobine bekrachtigd.. en produceert warmte. de secundaire spoel wordt bekrachtigd als de primere stroom onderbroken wordt.

Capacitief, op het ontstekingsmoment ontlaadt een condensator zich in het primaire circuit van de bobine. De secundaire spoel geeft nu de hoogspanning af. deze bobine produceert nagenoeg geen warmte, en kan dus veel lichter uitgevoerd worden, en heeft een veel beter rendement.
Als deze bobine bij een inductieve ontsteking wordt toegepast is de levensduur ervan zeer beperkt...


Of de isolator is doorgeslagen ?? Kan door LPG komen. De vonkvormingsspanning bij LPG is behoorlijk hoger dan bij benzine en eenzelfde electrodenafstand van de bougies.. In dat geval bougies afstellen...

haazen (0) PRO, 11 jaar geleden

@ tedkroon, ik heb originele spullen van de VW dealer gebruikt.

@ cor van jaarsveld, Je hoorde een harde klap en toen ging ik kijken dan is die bobine aan de onderkant gewoon helemaal open gevouwen.

het is volgens mij een inductieve ontstekingssysteem ( deze wordt volgens mij alleen toegepast in personen auto's toch??)

en het probleem is eigenlijk nadat het gas is ingebouwd gekomen, maar ik heb de bougie afstand niet aangepast, dan zal ik ff de juiste afstand moeten weten dan kan ik ze afstellen

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Heeeeeel lang geleden. had een ontsteking meestal contactpunten. (inductief).. slijtage zorgde ervoor dat de goede werking verstoord werd als er niet regelmatig onderhoud gepleegd werd... De punten werden vervangen door een halgever en een klein beetje electronica... al een hele verbetering maar nog steeds inductief...
De overgang naar capacitief, met al de voordelen ervan, werd daardoor ook mogelijk, en is geleidelijk steeds meer toegepast...

Ik lees wel eens dat er tegenwoordig soms bij gas een ander type bougie wordt voorgeschreven...

haazen (0) PRO, 11 jaar geleden

indd hall gever heb ik besteld die heb ik morgen, tevens weer met een nieuwe bobine,

en volgens de gas boer in dit geval (agin rotterdam) zijn het gewoon de originele bougies die ik moet gebruiken.

heb ook wat mensen gehoord die zeiden dat ik ff de dynamo moet controleren, misschien dat die te veel bij laat.

dus wanneer ik morgen de auto weer rijdend heb laat ik jullie weten als de dynamo goed is.

tedkroon (0), 11 jaar geleden

Nog even te vermelden is dat de ANWB de bobines van de VW's als board uitrusting hebben. Dat heeft mijn dochter ervaren toen die van haar de geest gaf. Helaas na 8 maanden is deze ook weer doorgeslagen en kon met plastic spray (ook weer door de ANWB) weer tijdelijk hersteld worden.

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Constructiefout??? Kan me niet voorstellen... Moet toch allang een modificatie voor zijn???
Maak eens een foto van de defecte bobine, en laat ook eens de omgeving van de bobine zien...

jensw (0), 11 jaar geleden

Zelf ooit een probleem gehad met een golf 3 (motorcode ABS). Bobines overleden ook voortijdig (6-12mnd). Nadat ik een massakabel van de bobine naar het blok heb gelegd, was het probleem verholpen.

Greefhorst (0) PRO, 11 jaar geleden

@ JENSW

Was de massa van de motor zelf wel goed dan ?

Mvg,

jensw (0), 11 jaar geleden

greefhorst: was prima, ook nog gemeten.Kwam vaker voor volgens de anwb monteur

marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden

Er zit toch met een reden een los massakabeltje van de bobine naar het blok?
Er moet wel goed contact worden gemaakt met het schutbord voor warmte afvoer.
Zou de primaire spanning (te) hoog oplopen? Massa ECU correct?

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Kan dat massa kabeltje te maken hebben met het ontstoren van de bobine???? Vroeger (Daar ben ik weer!!!! lach maar) Moesten we bij het inbouwen van een auto radio de ontsteking ontstoren.... Daarvoor werden massakabeltjes, condensators en extra weerstanden geleverd. Later (hoewel dat ook nog, naar jullie idee, de ijstijd was) werden standaard ontstoorde, bougies,kabels en rotors gemonteerd. Voor ons (eenvoudige automonteurs) tamelijk onbegrijpelijke, maar doelmatige hulpmiddelen. Voor radiomonteurs was dat allemaal logica..

Het enige wat ik me nu nog kan voorstellen is dat de hogere spanning welke nodig is bij gas de bobine parten speelt... Blijft natuurlijk de vraag waarom deze niet gewoon verbrandt.. maar ontploffen?????

marcel7031 (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik denk dat ontploffen een groot woord is, men bedoeld het opensplijten van het spoelomhulsel.
Ik zie ook vaak een gaatje gewoon doorgebrand van binnenuit naar buiten dus.
Wat we wel eens uitboren en vullen met kit -tijdelijk-
Of het is een te hoge primaire spanning maar vooral slecht onderhoud in het secundaire gedeelte.
En soms is het toeval.
Ik heb er echt vele vervangen.....Hoewel dit jaar nog maar weinig.
LPG vraagt ook een kleinere elektrodeafstand, zou dat ermee te maken hebben?

cor van jaarsveld (0) PRO, 11 jaar geleden

Ook de verbrandings temperatuur is hoger bij gas.

Bij een bougie met maar 1 massa electrode, is die electrode behoorlijk lang. De temperatuur moet een langere weg afleggen om te koelen. Daarbij komt ook nog dat de electrode meer in de hitte zit.. Misschien verandert de electrode afstand tijdelijk??? Dus is er dan een nog hogere spanning nodig voor de vonk...
Zijn er gevallen van defecte bobines bekend bij motoren op benzine met correct afgestelde bougies??? of op gas met bougies met meerde massa electroden???

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.