Volkswagen Polo 6n2: bokken, schokken, koppel te weinig, onregelmatig stationair lope

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v GTI (motorcode ARC)

Beste specialisten en meelezers,

Omdat ik een probleem heb met mijn auto plaats ik hier mijn vraag/probleem in de hoop dat er mensen met goede ideeen zijn.

Een tijd geleden reed ik file. De file loste zich op en ik kon weer gas geven. Dit deed ik meteen gangetje van 50 in de 3e versnelling, en toen begon de motor te bokken en een beetje in te houden. Hetgeen je ook voelt als er iemand heel snel wel en niet op het gaspedaal drukt. Alsof er iets wordt afgeknepen.

Naar de garage: uitgelezen. Er staat mij bij dat de melding was: nokkenaspositiesensor, kortsluiting in de massa. En nog een tweede melding.
De nokkenaspositiesensor bleek eerder al kapot te zijn (september 2007). Deze is toen vervangen (ook tegengekomen met uitlezen: geen merkbare problemen toen).
Vandaar dat er gedacht werd aan een distributieriem die een tandje was versprongen. Ding was al 4 jaar en 50 dkm oud dus toch aan vervanging toe. Distributieriem, spanrollen en waterpomp zijn vervangen, auto heeft een grote beurt gehad met olie en filter en bougies voor zover ik het goed heb begrepen.
Probleem echter nog steeds aanwezig (monteur zei ook dat de riem inderdaad wel goed had gestaan).

Gasklephuis gereinigd en opnieuw ingeleerd. Probleem nog steeds aanwezig.

Toen leek na lang zoeken het probleem gevonden: "tankentlueftungsventil" vervangen (probleem echter nog steeds aanwezig).

Kreeg toen het advies maar injectiecleaner te proberen. Ik de tank leeggereden tot tussen een halve en kwart tank en toen het spul erbij gegoten. Tot 10km nadat het lampje gaat branden doorgereden, getankt maar het gaf geen merkbare verbetering of verandering.

Verdere omschrijving van het probleem: het lijkt alsof ik een gedeelte koppel kwijt ben aangezien de auto niet meer zo lekker vlot reageert op het gas zoals voor het probleem.
Het geprobeerd op te letten of het bij een koude of warme motor, of bij koud/warm weer meer of minder voorkomt, maar dat lijkt helemaal niets uit te maken.
Wel heb ik het minder als ik volgas rij (alleen reageert hij dan minder fel als voorheen), en meer als ik rustig rijdt. Bijvoorbeeld bij afremmen voor een stoplicht op de motor, dan bokt en stottert de motor sneller.
Bij rustig aan optrekken is het probleem het makkelijkst voelbaar. Niet gelijk het pedaal vloeren, maar rustig en geleidelijk gas geven: dan reageert de motor daar niet geleidelijk en vloeiend op, maar eerder hortend en stotend.

Ook in hogere versnellingen (4 en 5) pakt de motor minder vlot op dan voorheen bij bijvoorbeeld inhalen.

Het toerental lijkt stationair gewoon normaal te zijn (op de toerenteller tussen de 900 en 1000 toeren als ik het goed heb), maar toch lijkt de motor onrustiger als je in de auto zit. In de zin dat de auto meer beweegt. Voor het probleem was hij zo stil en rustig dat ik soms naar de toerenteller moest kijken om te zien of hij niet uit stond.


Het zijn allemaal omschrijvingen van een leek op techniek gebied. Ik ga morgen ook sowieso weer langs mijn garage, maar ik dacht: misschien hebben jullie ideëen over wat het probleem zou kunnen zijn.

Jasp polo

Geplaatst door Jasp polo (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Polo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

Tiguan (0) PRO, 16 jaar geleden

Het is verstandig dat weer langs de garage rijd en nogmaals de storing uitlezen
- zit bij u auto stafbobines? zo niet
- Met Bougiekabels: als het van die lange losse bougie_kabels in zitten even bougiekabels los nemen, Controleren op olie lekkage meestal lekt olie tussen de kleppendeksel zo je bougie gat in waardoor de bougie nat woord en weinig vonk overbrenging.
- En Controleren op update

Groet Tiguan

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Als je nu nog steeds de storing hebt over de nokkenassensor,dan zal hoogstwaarschijnlijk de klacht hier ook aan liggen,dan zoeken in de bedrading/stekkers of de sensor zelf.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.