Volkswagen Bora: Bora G3 moterstoringslampje blijft branden!!

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v AQY

Beste allemaal,

Ik zit al geruime tijd met een vervelend terugkerend probleem.
Zoals aangegeven rijdt ik een vw Bora 2.0 8v met AQY motor daarin is een Landi LSI G3 installatie gemonteerd. De Bora heeft 123689km gelopen waarvan 57000km op gas de lpg-installatie is nu bijna 4 jaar oud.

Even voor de duidelijkheid de Bora rijdt perfect! Hier is absoluut geen probleem mee, maar desondanks brand het motorstoringslampje toch. Wanner de computer gereset word springt na 100 tot 600 km het lampje weer aan.
Ik irriteer me hier mateloos aan en zou dit graag opgelost hebben, ben momenteel ook met een lpg-specialist bezig om dit eruit te krijgen. Wanneer de computer uitgelezen word geeft deze aan dat er een probleem is met de katalysator maar volgens de lpg-specialist kunnen dit 1000 en 1 dingen zijn.(de foutcode weet ik helaas niet). Daarbij komt nog dat de uitstoot perfect is, schijnbaar functioneert de katalysator dus toch naar behoren.

Klinkt iemand dit bekend in de oren zodat we gericht te werk kunnen gaan en niet klakeloos alles gaan vervangen ivm de hooge kosten van de onderdelen en montage.

Alvast bedankt,

Mvg Joey.

vwbora24

Geplaatst door vwbora24 (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Waarschijnlijk krijg je de melding "katalysator werking onvoldoende".
Dat duurt inderdaad vrij lang voor dat deze weer terug komt, soms zelfs tot 1000 kilomter. Hangt af van de rijstijl en wegtype.
Het betekent normaal gesproken dat de katalysator te weinig werkt en vervangen moet worden.
De motor-computer bepaalt dit onder zwaardere belasting dan die bij de uitlaatgas test - dus die laatste kan nog goed zijn, terwijl het onder het rijden niet meer goed is. Dit komt omdat je rijdend veel meer uitlaatgas hebt.

Als je deze foutcode ook op benzine krijgt, dan is de kat waarschijnlijk overleden.
Zijn er in het verleden problemen geweest? Bijvoorbeeld met bobines/bougies of te arm mengsel?

vwbora24 (0), 13 jaar geleden

Hey old ford,

Bedankt voor je reactie.
In het verleden heb ik geen problemen gehad, het probleem met het lampje ofterwijl de katalysator speelt nu al ongeveer 4 tot 5 maanden.
Ik kan zo te horen de computer beter nog eens laten resetten en dan alleen maar op benzine rijden om uit te sluiten of het een lpg probleem is.

In ieder geval nog maals bedankt ik word er inmiddels echt een beetje wanhopig van.

Mvg Joey.

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Of een keer de zogenaamde "Fuel trims" uitlezen.
Die geven aan of het mengsel goed is of niet. Stel dat de oorzaak in het LPG-systeem zit, bijvoorbeeld te arm staan.
Kan zijn dat de kat nog goed is en de motor-computer op het verkeerde been wordt gezet, maar dat kan ook de oorzaak zijn van het kapot gaan.
In 99% van de gevallen heeft de computer echter gelijk en is de kat overleden.
Als je er dan een nieuwe onder habgt, gaat die uiteindelijk ook weer kapot.

Uitlezen gaat het makkelijkste met een algemene EOBD/OBD2 scanner. In live data staat dan de "Long Term Fuel Trim".
Die moet rond de 0% zitten. Daarna resetten en een tijdje op benzine rijden.
Dan weer de fuel trim uitlezen om uit te sluiten dat het probleem in het benzine systeem zit.

Anders moeten de signalen van de lambda-sondes rijdend worden vastgelegd.
Voorste sensor moet pendelen, dan werkt de regeling. Als de achterste sonde dan mee-pendeld is de kat overleden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.