auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Bora: Motor loopt slecht als motor koud is of bij vochtige omstandighe

Bouwjaar: 2001, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 (AZJ)

Kenners,
De laatste weken heb ik een probleem met mijn Bora. Het betreft de volgende auto:

Volkswagen BORA 2.0 Benzine/LPG.Bouwjaar: 2001. Type motor: AZJ. KM-stand: 170K

Probleem:

Motor loopt ongeveer de eerste 15 minuten slecht. Het lijkt alsof hij op 3 cilinders loopt, maar ik weet niet of dat ook echt zo is, in ieder geval loopt hij onregelmatig. Dit verschijnsel doet zich voor bij zowel benzine als LPG. Daarna loopt de auto perfect. Als het vochtig is lijken de problemen langer aaan te houden omdat ik gister 250km door de regen heb gereden en het probleem zich het gehele stuk voor bleef doen.


Reeds genomen acties:

1. Bougies vervangen
2. Bougiekabels vervangen
3. Compressie gemeten: cilinder 1=ongeveer 10 bar; cilinder 2=ongeveer 10 bar; cilinder 3=ongeveer 11 bar; cilinder 4=ongeveer 12 bar. (volgorde van cilinders weet ik niet. Ik ben begonnen aan de kant van de distributieriem)
4. Foutcodes gemeten. (lang verhaal dus even helemaal onderaan gezet, met de bijbehorende info die ik op internet heb gevonden).
5. Foutcodes gewist en volgende dag bij koude draaiende motor nogmaals gemeten. Toen de volgende twee codes gemeten. foutcode:17526 P1118 cil-rij 1, sonde 2, opwarmstroomcircuit ,draadbreuk. foutcode: 17606 P1198 Verwarmde lambdasonde 2, cilinderrij 2 storing in verwarmingscircuit.
6. Bekabeling van lambdasonde gecontroleerd (nog niet gemeten). Bekabeling ziet er goed en onbeschadigd uit. Ook stekkers onder auto losgemaakt: geen bijzonderheden zoals corrosie of losse contacten geconstateerd.


Graag jullie mening. Alvast bedankt

Groet,
Michel



Foutcodesbehorend bij punt 4:

Foutcode: 16684 P0300
Onbekende cylinder heeft geen verbranding/Random/Multiple Cylinder Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
* Moeilijker te starten dan anders
* De motor stottert, aarzelt, slaat over
* Andere verschijnselen zijn ook nog mogelijk
Mogelijke oorzaken:
* Lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
* Bougies / verstuivers defect of de bedrading ervan
* Defecte bobine (huis)
* Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
* Brandstofinjector hapert/vervuild/defect
* Verbrande klep
* Faulty catalyc converter(s)
* EGR klep (N18) zit vast of is geblokkeerd
* Nokkenaspositiesensor (G40) defect
* ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
* Check lucht inlaat systeem
* Check brandstof voorziening
* Kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cylinders en bougies/verstuivers
* Vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
* Check bobine(s)
* Check catalyc converter
* Vervang brandstofinjectoren
* Check Nokkenaspositiesensor (G40) (achtergrondinfo: zie timing nokkenas)
* Check EGR klep (N18) (achtergrondinfo: zie EGR)
* Als laatste: vervang de ECU
Extra info:
* Dit onderdeel zoekt naar overslaan (misfire) in specifieke cilinders. Overslaan is meestal een gevolg van een gebrekkige of ontbrekende verbranding vanwege het ontbreking van de vonk, te weinig brandstof, of te weinig compressie.
* Deze foutcode geeft aan dat één of meerder cilinders een 'misfire' (geen verbranding) hadden, maar de ECU heeft niet kunnen ontdekken welke cilinder het was.

foutcode: 16685 P0301
Cylinder 1 heeft geen verbranding/Misfire Detected
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
* Moeilijker te starten dan anders
* De motor stottert, aarzelt, slaat over
* Andere verschijnselen zijn ook nog mogelijk
Mogelijke oorzaken:
* Ontsteking defect
* Bougies / verstuivers defect of de bedrading ervan
* Defecte bobine(huis)
* Ontstekings versterker is defect
* Lucht inlaat systeem lekt (w.s. EGR of MAF)
* Zuurstof(lambda)-sensor vervuild / defect
* Brandstof druk
* Verbrande klep
* Faulty catalyc converter(s)
* Geen of te weinig brandstof aanwezig
* Te weinig compressie
* EVAP canister purge valve (brandstofdamp afzuigsysteem)
* EVAP emmision system (brandstofdamp afzuigsysteem)
* ECU defect (onwaarschijnlijk, maar niet onmogelijk)
Mogelijke oplossingen:
* Kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cylinders en bougies/verstuivers
* Vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
* Check bobine(s)
* Check / vervang de ontstekings versterker
* Check / repareer lucht inlaat systeem op lekken
* Vervang brandstofinjectoren
* Check / vervang catalyc converter
* Check brandstofdruk en -voorraad
* Check compressie
* Check EVAP systeem
* Check Nokkenaspositiesensor (G40) (achtergrondinfo: zie timing nokkenas)
* Check EGR klep (N18) (achtergrondinfo: zie EGR)
* Als laatste: vervang de ECU
Extra info:
* Dit onderdeel zoekt naar overslaan (misfire) in specifieke cilinders. Overslaan is meestal een gevolg van een gebrekkige of ontbrekende verbranding vanwege het ontbreking van de vonk, te weinig brandstof, of te weinig compressie.

foutcode: 16524 P0140
Verwarmde lambdasonde bank 1 cilinderrij 2 geen activiteit
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
* Motor loopt in vrijloop onrustig (niet altijd)
* Verhoogd brandstof verbruik
* Zwarte rook uit de uitlaat
* Bougies roeten
Mogelijke oorzaken:
* Kortsluiting in de referentiespanning van de lambdasonde
* Lambdasonde vervuild of defect
Mogelijke oplossing:
* Check lambdasonde (meetwaardeblokken)
* Vervang lambdasonde
Extra info:
* Deze foutcode betekent dat het lucht-brandstof mengsel in het geheel niet wordt aangepast door de lambdasonde of de ECU.

foutcode: 17526 P1118
cil-rij 1, sonde 2, opwarmstroomcircuit draadbreuk
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke verschijnselen:
* Storingslampje brandt
Mogelijke oorzaken:
1. Bedrading en/of aansluitingen van/naar cil-rij 1, sonde 2, opwarmstroomcircuit
2. De verwarming van de lambdasonde NA de KAT is defect. Hierdoor zal het lang duren voordat de lambdasonde gaat regelen omdat ie niet op temperatuur komt.
Mogelijke oplossing:
1. Kontroleer en repareer de bedrading en aansluitingen (is heel lastig meten op zo'n lambda sensor en dit moet je niet zo maar met een multimeter doen, gebruik een scope.)
2. Plaats nieuwe sonde
Extra info:
1. De verwarming van de lambdasonde NA de KAT is defect. Hierdoor zal het lang duren voordat de lambdasonde gaat regelen omdat ie niet op temperatuur komt.

foutcode: 17606 P1198
Verwarmde lambdasonde 2, cilinderrij 2 storing in verwarmingscircuit
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke oorzaken:
* Bedrading en/of aansluitingen
* Verwarmde lambdasonde
Mogelijke oplossingen:
* Bedrading en/of aansluitingen
* Check bij de dealer of er een software upgrade voor de ECU is
* Check / vervang lambdasonde

foutcode: 17560 P1152
Extra info bij de foutcodes. Intermittent
Mogelijke oorzaken:
* LuchtMassaMeter (G70) defect
* Luchtinlaat systeem defect / lekt / valse lucht
* Brandstofinjector(en) defect
* Brandstofpomp defect
* Uitlaat systeem lekt
* Secondary Air Injectie Systeem defect / lekt
Mogelijke oplossingen:
* Check / vervang LuchtMassaMeter (G70)
* Check Luchtinlaat systeem op lekken
* Check Brandstofinjector(en)
* Check Brandstofpomp
* Check Uitlaat systeem op lekken
* Check Secondary Air Injectie Systeem


foutcode: 16804 P0420
Katalysatorsysteem cilinderrij 1 efficientie te gering
Mogelijke verschijnselen:
* Waarschijnlijk geen 'drivability problems', maar er kunnen veel symptomen optreden.
* Storingslampje (MIL) brandt
Mogelijke oorzaken:
* De katalysator heeft een zuurstofsensor aan de voorkant (inlaat) en eentje aan de achterkant (uitlaat). Als de auto op temperatuur is dat zal de voorste zuurstofsensor gaan fluctueren en de achterste zal redelijk stabiel zijn. De foutcode wordt opgeslagen als waarden van die twee sensoren hetzelfde zijn. Dit betekent dat de katalysator niet (goed) werkt.
* Geloode benzine getankt, waar ongeloode benzine gevraagd werd
* Een van de twee zuurstof-sensoren werkt niet naar behoren
* De koelvloeistoftemperatuursensor werkt niet goed
* De exhaust manifold / katalysator / uitlaat is beschadigd / defect/ lek
* Vertraagde bougie timing
Mogelijke oplossingen:
* Check op lekken in de katalysator
* Check op lekken in de uitlaat
* Meet het voltage bij de achterste lambda-sensor (meetwaardeblokken). Dat voltage moet redelijk constant zijn (>600mV, voertuigafhankelijk). Als het voltage varieert (100mV - 600mV) dan wordt het tijd om de catalytic converter te vervangen. Als je toch bezig bent test dan meteen elke zuurstof-sensor.
* Check/vervang de katalysator
Extra info:
* Deze fout komt af en toe voor door het rijden op gas. Het blijkt dus dat de kat volgens de ECU 'te weinig' doet. Dit kan natuurlijk kloppen daar de uitlaatgassen van een auto op gas schoner zijn dan die van een auto op benzine, hetgeen ook bevestigd wordt door een zeer nette score bij de APK-metingen. Inmiddels is er al het nodige vervangen (getest) maar dat blijkt niet te helpen en inmiddels is ook bekend dat er meerder mensen zijn met dezelfde problemen. Blijkbaar is/werkt alles naar behoren en is VW een van de weinige merken die een 'te lage' werking van de kat als foutmelding geeft.
* Polo 1.2 2002. Er zijn meerdere berichten van de fabrikant die allemaal spreken over software gerelateerd problemen. Ook al wordt bovenstaande problemen niet specifiek daarin genoemd, sommigen hebben het toch over de zuurstof sensor. Het lijkt dus logisch om te beginnen met het updaten van de software om te zien of dat het probleem oplost.
* Ook 1.8T's hebben deze foutcode af en toe. Lees dan svp dit draadje.
* Een Touran 1.6 FSI had ook (hardnekkig) deze fout. Fueltrim week (on)regelmatig af. Lambdasensoren vervangen hielp niet. Bougies vervangen, hielp niet. Kat geïnspecteerd, zagen er goed uit. In- en uitlaat geen lekken te vinden. Software update juist voor deze klacht, hielp niet. Beide kat's vervangen en dat was de oplossing, want in de eerste kat zat een kleine beschadiging, voldoende groot om deze Touran een matige emissie te bezorgen. De tweede kat kon het gruis van de eerste kat niet verwerken.

Geplaatst door

Mic19 (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

2 maal de verwarming van de achterste lambdasonde defect. Kan natuurlijk, maar ik zou eerst controleren of de voeding (zekering) wel aanwezig is.
Meeste foutmeldingen slaan op bank 1. Geen activiteit op de achterste sonde, Mengsel fout, misfire en kat defect.
In 1e instantie denk ik aan een lek in de uitlaat - misschien spruitstukpakking, zo iets.

Kontroleer de uitlaat op lekkages. Zitten alle bouten van het uitlaatspruitstuk wel vast? Pakking niet weg geblazen?

N.B.: foutcode: 16524 P0140 Verwarmde lambdasonde bank 1 SENSOR 2 geen activiteit.
Deze foutcode slaat dus op de sensor NA de kat.
De verschijnselen die op de site van gerrit Speek staan, kloppen dus niet.

oldford 0
badge

13 jaar

Er kloppen een paar dingen niet en dat is "sonde 2 cilinderrij 2" dat kan niet want je hebt geen cilinderrij 2, je hebt alleen cilinderrij 1.
Zijn het wel de juiste foutcode's?
Ik denk dat de sonde('s) slecht zijn (ivm opwarmstrooncircuit en geen activiteit) of de bedrading hiervan, de sonde's gingen nog wel eens stuk.
Ook kan het zijn dat je luchtmassameter slecht is en dan heb je vaak hiervan geen storingen erin staan alleen lambdasonde storingen en dan iets van "mengsel te arm" of "te rijk".

ricky 10
badge

13 jaar

Bedankt voor jullie reactie.

Voor wat betreft de storingscodes. Dit is hoe ik ze heb uitgelezen met een VAG uitlees apparaat (en inderdaad aaangevuld met info van Gerrit Speek).

Wat ik zelf vreemd vind is dat foutcode 16685/P0301 (Cylinder 1 heeft geen verbranding/Misfire Detected) aangeeft dat alleen cilinder één een probleem heeft. Terwijl de luchtmassameter en de lambdasonde niet specifiek voor 1 cilinder zijn, dan zou ik het probleem ook met meerdere cilinders moeten hebben?

Dinsdag avond heb ik weer de beschikking over een brug dus zal dan met jullie adviezen aan de slag gaan. Ook zal ik de codes nogmaals uitlezen.

Wel blijft het vreemd dat het probleem bij vochtige problemen aan blijft houden.

Verder: zou het kunnen dat er een lekkage langs de gasinjector van cilinder 1 is? Dan zou hij toch ook vermogen verliezen (bij zowel LPG als benzine)?

Mic19 0

13 jaar

Ricky had het goed gezien, nog een foutcode met een verkeerde tekst bij Gerrit Speek, maar de Duitse en Engelse tekst zijn wel goed.
Altijd even vergelijken of die omschrijvingen wel kloppen.

Je hebt mogelijk op meer cylinders last van misfire, dat geeft de code P0300 aan.
Aangezien het dus maar 1 bank is, kan het inderdaad valse lucht zijn of een lucht massa meter die te weinig aan geeft.
Ik zou beginnen met er een 4-gas tester aan te hangen om te zien wat er nu werkelijk gebeurt.

oldford 0
badge

13 jaar

Ok, bedankt. Wat geeft die 4-gas tester dan wel (of juist niet) aan?
En wordt die luchtmassa-meter eigenlijk beïnvloed door vochtig weer? Dat zou dan kunnen verklaren dat het probleem bij vocht aanhoudt.

Mic19 0

13 jaar

4-gas test laat je de waardes zien van de verschillende gassen in het uitlaatgas. Die meten ze ook bij de APK.
Daar kun je aan zien of het mengsel te rijk of te arm is, of de uitlaat lek is en of de kat nog werkt.
Elk APK-station kan dat doen. Gewoon alle getallen opschrijven en posten: CO, CO2, O2, HC en Lambda getal.

oldford 0
badge

13 jaar

Ok, thanks. Dan weet ik waar ik op moet letten (en wat ik moet opschrijven :-)

Mic19 0

13 jaar

O ja, wat me gister opviel tijdens het tanken is dat mijn brandstofverbruik (LPG) verbeterd is. Ik kan nu zo'n 25km meer op een tank rijden (terwijl dat de afgelopen jaren heel constant is geweest). Geen idee of het wat te maken heeft met mijn probleem maar ik vermeld het maar voor de zekerheid.

Mic19 0

13 jaar

Nog geen 4-gas test gedaan. Wel plug van bobine gecontroleerd: geen afwijkingen en ziet er prima uit. Verder weer storingscodes gereset en opnieuw uitgelezen. Wederom gelijk één storing: onderbreking in verwarming achterste lambdasonde. Vervolgens voeding naar verwarming lambdasonde gemeten: 11,4V (is dus goed) en de weerstand: oneindig hoog. Deze laatste mag maximaal zo'n 30 Ohm zijn (volgens Bosch). Morgen ga ik dus een lambdasonde bestellen en over anderhalve week monteren (eerder heb ik geen tijd). Resultaat zal ik weer posten.

Mic19 0

13 jaar

Zal nog even de afloop van mijn "uitdaging" posten: Opgelost! Via een collega kon ik gebruik maken van geavanceerde garage software. Hierdoor hele systeem kunnen testen inclusief aansturing naar bobine. Bleek allemaal goed te zijn. Ook werd er wederom geconstateerd dat ontsteking van cilinder 1 niet goed was. Bobine vervangen en probleem is opgelost.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Groet,
Mic

Mic19 0

13 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.