Hallo,
Ik heb netr mijn verdelerkap vervangen en ben vergeten de kabelvolgorde te noteren.
Nu lees ik dat het 1-3-4-2 moet zijn voor de meeste 4 cilinders. Alleen hiermee wilt hij niet starten helaas.
Met 1-2-4-3 slaat hij wel aan maar loopt op 3 clinders.
Wat is de goede volgorde? En ik moet toch tegen de klok in kijken voor het plaatsen van de doppen? gezien er een pijltje opstaat tegen de klok in neem ik aan dat hij zo draait.
En ik weet ook niet helemaal zeker of ik wel de goeie 1 heb tepakken, op de verdelerkap zie ik geen "1" oid staan. wel een 3?
Alvast bedankt.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ontstekingsvolgorde moet zijn 1-3-4-2. Haal de verdeelkap even los en kijk of je een kerfje ziet in de rand van het verdelerhuis. Dit is de 1e cilinder. Trek dan de auto even vooruit in bijvoorbeeld de 4e versnelling, dan zie je de draairichting van de rotor.
vr.gr. Theo
Hij draait tegen de klok in.
Als ik em 1-3-4-2 doe, tegen de klok in dan slaat hij niet aan. met 1-2-4-3 wel maar loopt hij op 3 cilinders....
help wat doe ik fout
15 jaar
Dan heb je ze toch niet goed zitten.
Onstekingsvolgorde is inderdaad : 1 3 4 2
Cilinder is die aan de distributiezijde!
Controleer dat maar eens.
15 jaar
zo heb ik em zitten, 1-3-4-2 maar slaat helemaal niet aan. cilinder 1 is de linkse idd.
dit is gebeurd nadat ik mijn rotor en verdelerkap heb vervangen. bougiedoppen zitten er allemaal goed op.
15 jaar
probeer eens 1-4-3-2
deze volgorde werd ook wel gebruikt
15 jaar
ook geprobeerd. dan doet hij helemaal niks. sowieso is het onlogisch als je de kabellengte ziet.
ik heb de 1e cilinder zitten op de aansluiting rechtsboven, als je de kap van voren bekijkt (zijkant auto), en vanaf daar 3-4-2 tegen de klok in
15 jaar
Wat is dat zwarte rondje? cilinder 1? die heb ik namelijks rechtsboven zitten.
Het feit dat hij met 1-3-4-2 met geen mogelijkheid wilt aanslaan, maar met 1-2-4-3 wel, maar dan op 3 cilinders. Kan ik dan zeggen dat de kabel van cilinder 3 of 2 wellicht defect is?
15 jaar
Zwarte rondje is inderdaad cilinder 1.
Zit er ook geen kerfje (is cilinder 1) in de rand van het verdelerhuis? Kan je zien als je de verdeelkap even loshaalt. Zet nu eerst eens de kabels zoals Stefan84 heeft aangegeven. Als verder alles goed is moet de motor dan gewoon op 4 poten lopen.
vr.gr. Theo
15 jaar
er zit inderdaad een kerf in het huis, rechtsboven, daar heb ik idd cilinder 1 opzitten.
ik denk dat ik ff de bougies eruit haal en kijk of ze vonken.
weet iemand hoe het luchtfilterhuis los moet? ik heb 3 bouten en nog iets anders, daar zit zo'n ding in waar ik geen sleutel voor heb.
15 jaar
Je kan de kabels ook even met een Ohmmeter doormeten op breuk
vr.gr. Theo
15 jaar
Toch klinkt het als : kabels verkeerd aangesloten.
Als hij eerst wel liep en nu niet meer lijkt het me sterk dat een kabel kapot is gegaan ineens..
Zoals op het plaatje zie je cilinder 1 t/m 4
Zet hem op het BDP ,neem de bougiekabel van cilinder nr 1 en kijk waar de rotor heen wijst,dus naar welke aansluiting hij gericht staat van de verdeelkap,plaats daar de bougiekabel op,draai de motor met de richting mee,pak bougiekabel 3,dus van cilinder nr 3,en steek deze in de verdeelkap,naast nr 1 dus,pak erna bougiekabel 4 van 4e cilinder en plaats deze weer op hetvolgende aansluitpunt,naast de kabel van de 3e cilinder,en als laatste blijft cilinder 2 over.
15 jaar
heb je verdelerhuis verdraait? of heeft iemand dat vroeger ooit eens gedaan? anders verdelerhuis eruit en terugzetten zoals Stefan aangeeft
15 jaar
Hoe zet ik em op BDP?
De kabels lijken OK, ze vonken als ik er een bougie opzet. Ik kan de bougies er niet uithalen wegens gebrek aan bougiesleutel.
15 jaar
Dit kan dicht :)
Het is opgelost. Had de 1e cilinder niet goed. Dacht dat het de bovenste was maar hij moest op de onderste. Stom stom.. weer wat geleerd.
Bedankt voor de hulp allen.
15 jaar
Bedankt voor de feedback!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar