jongens ik heb een probleem waar ik mee in mijn maag zit.
het volgende gebeurde bij het demonteren van het thermostaathuis braak de onderste bout m6 af gelijk met kop.
op zich nog geen probleem alleen met het boren (achteraf een iets tedun boortje gebruikt) breekt deze boor af.
de boor zit dieper dus ik kan er niet bij.
met een groter boor tot aan de kleine boor geboort.
ik krijg geen beweging in dat stukje.
zover ik het nu moet bekijken zal ik er een andere kop op moeten zetten maar heeft iemand van jullie zo n probleem ook gehad en toch misschien een oplossissing om dat stukje eruit tekrijgen.
let wel je kan er dus niet met een tangentje of iets dergelijks bij.
ik wacht met smart op antwoord want ik ben er niet zo vrolijk van geworden.
groetjes jan.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
las apparaat op hoge stroom
en ipv electrode een bout oplassen
dan uit boren en helicoil monteren
jerry lukt dat ook op een 6mm bout en er zit dus geen stuk je meer wat uit steek.
heb jij dan een idee hoe ik dat dan moet aan pakken.
groetjes jan.
Ik weet natuurlijk niet hoe dat boutje veder zit maar wij doe bij een afgebroken boutje een sluitring op leggen
met een gat die precies de maat heeft van het afgebroken boutje.
Vervolgens pak je een boutje van m6 en las die er dan op vast, vaak lukt het dan dat je het geheel er dan zo uit kan draaien.
Succes.
17 jaar
Hallo Jan,
In de medische sector wordt gewerkt met een z.g. gecanuleerde boor d.w.z. een boor die hol is aan de binnenkant misschien is er zoiets te pakken te krijgen in de autobrache of zie je kans een boortje te laten uitboren ergens. (mediche boren zijn natuurlijk niet zo hard omdat er alleen bot mee hoeft te worden geboord) Zo kan je over het afgebroken stukje heenboren als je snapt wat ik bedoel.
Ook ken ik maar wel in de medische hoek een z.g. afgebroken schroeven setje daar zit in verschillende maten zeg maar appelboortjes waarmee je ook over iets (in dit geval het afgebroken boortje) heen kunt boren. Ik geloof zelfs dat wij vroeger in de landbouwmechanisatie zoiets in de werkplaats hadden. Zeg maar een pijpsleutel achtig pijpje met diamantstof op de snijkant/zaagkant
Ook zit ik te denken aan iets groter opboren zeg m8 of zo tot het afgebroken stuk en dan met een freesje langs het afgebroken stuk wat ruimte maken tot ie los komt want hij is vastgeslagen toen hij afbrak. Als je hem losgewurmd hebt kun je met een stukje lasdraad met een druppie secondenlijm hem er wel uitkrijgen denk ik.
Zomaar even wat ideën ik hoop dat je er iets mee kunt.
Gr Jaap
17 jaar
dremel
boutje in de klem en de tang op t massa
boutje aandrukken en stroom effe inschkelen
[quote=CARS&MOTORS]dremel
boutje in de klem en de tang op t massa
boutje aandrukken en stroom effe inschkelen[/quote]
beton boor gebruiken
is hardr alsde gewone boor
nou jongens ik ga het maandag is proberen of dat een van de aangedragen oplossingen op dit boutje van toepassing kan zijn in ieder geval alle hartelijk bedankt voor het mee denken.
groetjes jan.
hallo jan moer m6 recht op het gat en met co2 vastlassen op het bout restand uitkijken dat je niet in de kop last. met een beetje beleid krijg je de afgebroken bout eruit zonder het schroefdraad in de kop te mollen
Er zijn ook boren die linksom MOETEN draaien om te kunnen snijden. Die gebruiken wij vaak om afgebroken bouten uit te boren. Of je boort een gat in de bout, of de boor krijgt grip op de bout en deze draait eruit. Eigenlijk ben je al te laat met dit, want ik weet niet wat er gebeurt als je linksom draaiend op het afgebroken boortje komt, maar het is de moeite van het proberen waard. Lassen kan altijd nog, want het is best lastig om IN een gat van (schat ik) 5 mm iets vast te lassen. Succes. Sjaak
ik heb dit geintje een keer meegemaakt met een audi 100 voor de kenners een ( 2,3 NG) boutje afgebroken in het onderblok van het thermosstaathuis. gezien de bereikbaarheid, wel even schikken. uiteindelijk, jaaaaha je moet wat, het afgebroken boutje mooi laten zitten alles goed schoon en vetvrij gemaakt en het spul verlijmt met sikaflex en een nachtje laten drogen ondersteunt dmv een stokje.... ook weer opgelost.
Gr. paul,
maar jan t
waarom kijk je niet effe op
je weet wel .nl
DAAR VIND JE ALLES
hee paul ik moet ook ondersteunen met een stokje maar dat sikaflex zal ik maar achterwege laten
[quote=john5686]hee paul ik moet ook ondersteunen met een stokje maar dat sikaflex zal ik maar achterwege laten[/quote]
wat is daar mis aan ? man heeft er tijden mee rond gereden............
Gr. paul,
john
sta altijd open voor betere middelen....................
Gr. paul,
ik bedoel het maar als grapje paul
[quote=john5686]ik bedoel het maar als grapje paul[/quote]
hehehehe.... kon goed zijn dat er een beter/ander middel was...... dan zal ik (hoop het niet) dat zeker proberen.
Gr. paul,
er is te weinig humor op problemcar paul en te veel figuren die de confrontatie zoeken
[quote=john5686]er is te weinig humor op problemcar paul en te veel figuren die de confrontatie zoeken[/quote]
hoort bij het leven john.... confronteren houd mensen scherp, mits natuurlijk goed onderbouwd ;)
Gr. paul,
ik wil geen confrontaties op problemcar ik doe het gratis en voor niets en voor mijn plezier
Ik doe HET ook voor mijn plezier..............
En Problemcar ook!
Ja, humor mag wel eens wat meer (en scherp) maar niet iedereen zit op dezelfde golflengte.
Dan snapt men het wel eens niet of vat het verkeerd op.
17 jaar
[quote=john5686]er is te weinig humor op problemcar paul en te veel figuren die de confrontatie zoeken[/quote]
hoezo
Santa
Vandaag 21:41:39 Ik doe HET ook voor mijn plezier..............
En Problemcar ook!
Ja, humor mag wel eens wat meer (en scherp) maar niet iedereen zit op dezelfde golflengte.
Dan snapt men het wel eens niet of vat het verkeerd op.
nou jongens het is voor mekaar maar we hebben de cilinderkop moeten demonteren.
daarna hebben we met een klein boortje drie gaatjes er omheen geboort.
daarna het boortje wat vast zat in stukken geslagen.
het gat gedicht met vloeibaar metaal.
een nieuw gat geboort en getapt en er toen met loctiet een tapeindje in gezet en het is gelukkeg weer voor elkaar.
het lassen was geen optie omdat de ruimte teklein was maar inieder geval bedankt voor het mee denken.
groetjes jan.
[quote=jan T]nou jongens het is voor mekaar maar we hebben de cilinderkop moeten demonteren.
daarna hebben we met een klein boortje drie gaatjes er omheen geboort.
daarna het boortje wat vast zat in stukken geslagen.
het gat gedicht met vloeibaar metaal.
een nieuw gat geboort en getapt en er toen met loctiet een tapeindje in gezet en het is gelukkeg weer voor elkaar.
het lassen was geen optie omdat de ruimte teklein was maar inieder geval bedankt voor het mee denken.
groetjes jan.[/quote]
toen met loctiet
geweldig spul
is deze met stalen bandjes of lederen riempjes
ach jerry een grapje moet kunnen toch?
groetjes jan.
daarom
maar gelukt
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar