Ik rijdt 600km op de eerste helft brandstof volgens de brandstofmeter en 300km op de tweede helft.
De eerste 150km blijft de meter ook gewoon 'vol' aangeven.
Dat klopt natuurlijk niet.
Is dit een bekend euvel van de Golf VI of is mijn tanksensor niet goed?
Ik heb nu via VCDS Instrument cluster adaptation het kanaal op -10 gezet. De meter heeft dan flink wat minder aan in de tank, terwijl als de tank vol is, hij nog steeds op max staat.
Wie heeft wat meer informatie over hoe dit op de juiste manier af te stellen is?
En wat zijn de gewenste weerstand waardes van de tanksensor bij vol/half vol en leeg?
Overigens: ook het brandstofverbruik is volgens de boordcomputer veel gunstiger dan in werkelijkheid.(afwijking ca 15%)
Ook deze heb ik maar aangepast in het instrumenten cluster.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Is heel normaal , niks aan de hand.
Vlotter zit klem tegen de bovenkant , er zal eerst genoeg brandstof moeten verdwijnen , voordat hij überhaupt kan reageren.
Voor de gereden hoeveelheden op eerste en tweede helft van de tank is ook een verklaring voor , de vorm van de tank , het is een grillig gevormd geheel .
Ik heb een T5 , daar geeft de brandstofmeter de eerste 200 km vol aan , de eerste helft kan ik 700 km op rijden de 2e helft 450 km , aan het einde gemiddeld verbruik 1 op 12.
Je kunt het proberen te calibreren , maar dan komt er wel weer een andere situatie te voorschijn die dan afwijkt.
Zie eigenlijk het probleem niet.
Ik verwacht dat als mijn brandstofmeter halfvol aangeeft, dat de tank ook ongeveer halfvol is. Dat is toch niet zo'n rare verwachting?
De vorm van de tank moet meegenomen worden in de berekening van weerstandswaarde van de sensor naar de stand van de meter.
Dat zal vast wel met een omreken tabelletje in het instrumenten paneel gaan, dus moet het goed kunnen zijn.
Per slot van rekening wordt de vervuiling van de sensor ook gemeten/berekend. (volle tank is 49 ohm + vervuiling 1 ohm)
Het heeft totaal geen zin om 1 ohm vervuiling (2% van de waarde) mee te nemen, terwijl de stand meer dan 10% afwijkt.
10 jaar
Je zit nu te knoeien met een auto die nog in de garantie zit , je probeert iets te repareren wat niet kapot is , straks gaat er wat fout , weg garantie.
Succes .
Ik ben eigenlijk op zoek naar een oplossing, niet naar commentaar waar ik niets mee kan.
Deze site is toch bedoeld om elkaar informatie te verschaffen?
En een auto gaat niet stuk als je VCDS verstandig gebruikt.
Dus graag reageren als je iets weet, niet als je een mening hebt over iets.
10 jaar
Dit effect komt bij zoveel wagens voor en is niet op te lossen. Het wordt inderdaad veroorzaakt door de vorm van de brandstoftank. Door te calibreren kun je wel de begin en eindstand beinvloeden, maar niet het verloop tussenin. Het probleem is daardoor ook niet op te lossen. Het is een producteigenschap.
10 jaar
Ik heb hetzelfde bij onze Golf 6 1.6TDI. Pas na een 200-250 km komt er beweging in de meter.
In het begin wel eens gecheckt met de nog te kunnen rijden kmters.
Dat kwam dan weer wel goed overeen.
Maar ook onze meter geeft dus nog geen kik in het begin.
Helaas verbruikt de auto dan wel diesel.
Halverwege is de meter is soms inderdaad niet halverwege wanneer je gereden kmters vergelijkt met nog te kunnen rijden kmters.
Voor mezelf tot de comclusie gekomen dat dit een producteigenschap is.
Na een 6-800 gereden km tank ik toch meestal.
Ik zie het dus ook niet als een probleem, ben er aangewend.
Ik gebruik de "nog te rijden kilometers" wel. Zeker als ik met aanhanger of caravan rij.
En die is vrij nauwkeurig.
Ja ja, natuurlijk relatief: want als ik op de snelweg rij kan ik meer km maken dan wanneer ik alleen in de stad rij.
Mijn boordcomputer meting komt redelijk goed overeen met het echte verbruik, gemeten bij het tanken.
Eerder dat de bc een wat hoger verbruik aangeeft, dan in de praktijk het echt is.
De afgelopen dagen een 750km gereden, BC 1 op 19,7. Gemeten bij het tanken; 1 op 21,2
Ach, het zijn hulpmiddelen denk ik dan.
10 jaar
Ja inderdaad, gewoon een keer echt meten wat je verbruik gemiddeld is (km's/liters delen e.d.) en als je dat weet zou ik dat als eerste aanhouden, dan ben het meest zeker. Ik heb dit trouwens met elke auto gehad die ik heb gereden. De meeste inderdaad in het begin dat het lang duurt voordat de meter beweegt (Mitsubishi Galant op snelweg pas na 130km) maar ik heb nu een Fiat Coupe en daarbij zakt hij al na 30km om vervolgens halverwege veel minder snel te zakken en daarna juist weer heel erg snel. Best verwarrend als je dan alleen op je meter af gaat hahahha. Maar stel je zou het begin van de meter kunnen wijzigen dan zou logischerwijs in mijn ogen de 2e helft niet meer gaan kloppen en idd door de vorm van tank icm de weerstand van de meter icm hoe het geprogrammeerd is in de software.
[quote=JHV]Ik heb hetzelfde bij onze Golf 6 1.6TDI. Pas na een 200-250 km komt er beweging in de meter[/quote]
Mijn Audi heeft dit ook..
Daar komt de brandstofmeter de eerste 220km niet uit de hoek.
Gr. Paul
Ik zal eens nameten of de weerstandswaarde van de tanksensor wel verandert de eerste 200km. Als deze niet verandert, is er niets aan te doen. Niets anders dan de technische boys (en girls) van VW eens aan de jas trekken dat, als er zo'n 10 liter (bijna 20%) uit de tank is, het toch wel wenselijk is dat dit aangegeven wordt op de meter.
De meter heeft elke ca. 3.5 liter een streepje. Dat suggereert een zekere nauwkeurigheid. Dat is totaal zinloos als de afwijking 3 streepjes is.
10 jaar
Brandstofmeters zijn vrijwel nooit nauwkeurig. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor de temperatuurmeter van VW geeft vrijwel altijd netjes 90 graden aan. Enkel wanneer er sprake is van een serieuze afwijking zal de temperatuurmeter een andere waarde aangeven. Zo wordt voorkomen dat er onrust ontstaat bij de gebruiker van de auto.
Bij sommige merken is de brandstofmeter zelfs beperkt afhankelijk van de werkelijke stand in de brandstoftank en wordt de stand van de brandstofmeter bepaalt aan de hand van o.a. de gereden afstand.
Belangrijkste is natuurlijk ook dat de meter tijdig aangeeft dat de tank leegraakt.
10 jaar
Vandaag getankt en gemeten:
- De weerstand van de tanksensor loopt precies lineair met het getankte volume.
- Het volume volgens de dashboard computer (geregistreerd met VCDS) loopt lineair met het getankte volume. Alleen de laatste 5 getankte liters worden niet weergegeven;
Er gaat nog 5 liter bij op het moment dat er 55 liter in zit (volgens de computer)
- De hoek volgens de dashboard computer (geregistreerd met VCDS) loopt lineair met het getankte volume. Bij 10 liter tot vol wordt de hoek echter veel minder gevoelig voor de weerstand verandering.
Conclusie:
- De laatste 5 liter tot een volle tank zijn niet te meten vanwege de opbouw van de sensor en tank. Met een verbruik van 1:19 zou de meter na 95km uit de hoek moeten komen. (Dat doet hij niet. Het kost ca. 200km)
- De vorm van de tank is meegenomen in het ontwerp van de sensor in de tank. In tegenstelling tot wat kaleido 1 hierboven noemt, geeft de grillige vorm van de tank geen afwijking in de gemeten waardes.
- De discontinuiteit van de hoek verandering bij de laatse 10 liter to vol, zorgt ervoor, in combinatie met de 5 niet geregistreerde liters, dat de meter de eerste 200km vol aangeeft.
Dus VW zou een nauwkeurigere aanwijzing kunnen maken op de brandstof meter. Alle informatie is aanwezig, op de laatste 5 liter na.
Ik vermoed dat het ontwerp zo is gemaakt dat de meter eerst echt nul aangeeft, onder alle omstandigheden, voordat de auto stilvalt. Dit om klachten te voorkomen dat de auto stilvalt, terwijl aangegeven wordt dat er nog voor 2 km brandstof in de tank zit.
Overigens: Ik had nog ~14 liter in de tank volgens VCDS en kon daarna 45 liter tanken. Totaal 59 liter. Opgaaf tankinhoud is 55 liter.
Ik vraag me dan wel weer af of er echt 59 liter in de tank gaat. Ik ga hem maar niet leegrijden om dit uit zoeken...
10 jaar
Nou, mooi dat je dit allemaal opgelost hebt. Weer een probleem minder.
Bedankt voor je feedback
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar