Volkswagen Golf IV: brommend geluid alleen in een bocht naar links

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16v

beste mensen,

radeloos ben ik over het feit dat onze auto in een bocht naar links rechts voor een brommend geluid geeft.
ik dacht ga eerst maar even op problemcar het probleem voorleggen voordat ik klakkeloos alle stuurkogels enz. ga vervangen.
hij heeft het alleen als we naar links sturen, de ene keer erger dan de andere keer.
bij het intrappen van de koppeling lijkt het minder te zijn....
homokoneet hoezen lijken in nieuwstaat dus ga ik er maar vanuit dat die ook wel in orde zullen zijn, ook het geluid lijkt mij niet overeenkomend met het geluid van versleten homokoneten....

ik hoop dat jullie een antwoord hebben of een idee....
alvast bedankt, marco

marco-linda

Geplaatst door marco-linda (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Misschien een wiellager defect.

Hooghe jozef (0), 13 jaar geleden

genoeg olie in versnellingsbak ? bij draaien gaat het differentieel werken misschien maakt dat lawaai .(hopelijk niet hoor)

marco-linda (0), 13 jaar geleden

Dank jullie wel voor jullie reactie,maar is het niet zo dat als de lagers versleten zijn ze onder het gewoon rijden dan een beetje fluiten?uit onderzoek heb ik ook begrepen dat de golf van deze typen en boekjaar problemen hebben met de versnellingsbak en het aandrijf systeem?
Ik zal morgen wel even kijken naar beide hints,uiteraard houd ik jullie op de hoogte
heel erg bedankt alvast!

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Nee, defecte lagers fluiten niet maar brommen. De voorwiellagers zijn dubbel uitgevoerd, d.w.z.: in 1 grote buitenring zitten 2 binnenlagers. Door bochten te maken naar links en rechts verplaats je de krachten op het binnenste en buitenste lager. Als er van die 2 dan 1 defect is, kun je dat meestal op deze manier horen.

marco-linda (0), 13 jaar geleden

bedankt voor je reactie moderator,

ik denk dan inderdaad dat het de lagers zijn.
zelf heb ik altijd citroen gereden en die hoorde je piepen, fluiten hoe je het noemen kan...
nou heb ik ze bij citroen zelf wel eens vervangen, is dat te doen bij een volswagen? er zal wel niet heel veel verschil in zitten toch?

de reden dat ik denk dat je gelijk hebt is omdat de beschermnings kappen goed vast zitten(hier dacht ik eerst aan dat de band misschien de kappen zou raken), en voor de rest ziet alles er goed uit en alles zit goed vast....

maar dan nog 1 vraagje...kan het zijn dat de lagers kapot zijn gegaan omdat de wielen niet uitgelijnd zijn/ staan?
ik heb de voorkant op bokken gezet, maar als het stuur in rechtstand staat lijk het ene wiel recht te staan maar de andere iets naar buiten...

groetjes marco, en moderator bedankt voor je tijd! waardeer ik echt enorm!

Punt (35) PRO, 13 jaar geleden

DE test om te controleren of de lagers defect zijn is ... Krik de auto op en geef het wiel een slinger, Houd daarbij met de andere hand de veer vast. Het diff. hoor je wel maar is niet voelbaar . Vergelijk dit met de andere kant. Groeten.

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

De uitlijning heeft niets te maken met het stuk gaan van een lager.

marco-linda (0), 13 jaar geleden

de auto vandaag op de krik gehad en het wiel een zwaai gegeven.
ik voelde niet een trilling of een slepend iets, maar hoorde wel iets aan de onderkant van de motor.
het lijkt wanneer je het wiel aan beide kanten van de auto naar voor en naar achter beweegt dat er iets tikt, alsof er speling op zit.
ook zag ik dat er ruimte op de motorsteun zat aan de bestuurderskant, zeg een halve centimeter.
uit navraag blijkt dat de auto een crash heeft gehad waarbij de bestuurderskant bumper voor is ingedeukt geweest, wat niet zo erg is maar...

de auto is op een betonnen blok gegleden, die zichtbare schade heeft gemaakt aan de bumper voor en binnenkant van de bumper.
ook zag ik schaafplekken op de carterpan...

mijn idee is dan toch dat er schade is aan het diff. en schakelgedeelte van de motor, als de motor zelf al niet schade heeft..

afschrijven maar denk ik?

moderator (0) PRO, 13 jaar geleden

Achter het toetsenbord is het moeilijk geluiden en omschrijvingen daarvan te beoordelen maar afschrijven lijkt me in dit geval toch iets te ver gaan.......

Ga eens naar een goede garage en laat er eens een monteur naar luisteren.

marco-linda (0), 13 jaar geleden

de tip om de garage heb ik opgevolgt, kan je zeggen dat ik er echt nu gek van wordt...

garage 1 waar de auto is gekocht, ruim 2 jaar geleden schijnt binnen de garantie termijn bezocht te zijn met een monteur die in een mazda garage werkt. De reden was dat er een lager hoorbaar was die in het blok moet zitten...
die monteur kan ik natuurlijk niet meer bereiken maar goed, ik denk toch even langs daar...
ze gaven aan dat een occasion van 7000 euro nou eenmaal dit soort slijtage's konden hebben, na een rond rit werd mij verteld dat het geluid bij meerdere auto's voorkomt en dat er geen rede is tot paniek.....en daar sta je dan....

de volgende garage zomaar willekeurige uitgepikt, wel een officiele volkswagen dealer wilde niet eens rijden om te horen, ik moest maar een afspraak maken en dan konden ze hem ook gelijk repareren..
toen ik aangaf dat als ik het zelf kon doen was gelijk de deur dicht.... lang leve de garage's....

maar goed, ik ga gewoon met het een beginnen en kom er dan vast wel achter wat het geweest is, ik heb nu eerst de lagers voor besteld, hopen natuurlijk dat dat het is hahaha
ik zeg altijd blijven lachen en ach ja, ik heb weer wat te doen...maar toch wel jammer dat het zo moet....
de koppeling zal ook een keer vervangen moeten worden, dat kan ik niet zo hier thuis even doen, maar die garage's hoeven zeker niet te verwachten dat ik de auto daar breng.....

maar mensen bedankt voor de tips en tijd die jullie mij hebben gegeven, daar ben ik echt heel blij mee!

marco-linda (0), 13 jaar geleden

we zijn nu een paar maanden verder en we zijn er achter wat het is...lekker op tijd hahaha

maar goed het is nooit verkeerd om dingen te vernieuwen en er later achter te komen wat het is.
het is de homokineet aan de versnellingsbak zijde...

nu alleen de vraagg of ik nu een nieuwe as moet zetten of dat de homokineet zelf vervangbaar is...
daar ben ik dus nog niet uit...

ik hoop op jullie reactie's!

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Hoe heb je dit vastgesteld?
Hoeveel garage´s heb je bezocht om hier achter te komen.?

Quote: "homokoneet hoezen lijken in nieuwstaat dus ga ik er maar vanuit dat die ook wel in orde zullen zijn, ook het geluid lijkt mij niet overeenkomend met het geluid van versleten homokoneten.... "


Zo zie je maar weer, vanaf achter de PC is het bijna onmogelijk om een goede diagnose te stellen vwbt ´geluidjes´. een versleten homokineet laat zich voornamelijk horen als een knokkelend, tikkend geluid. (waarschijnlijk zijn er nog veel meer geluidsomschrijvingen te verzinnen).

Beste Marco, als je je auto, op 6 november, aan een garage of een dealer, had aangeboden voor diagnose was je niet zo lang radeloos geweest.

Ga je die homokineten of assen zelf vernieuwen? Homokineten bakzijde zijn los verkrijgbaar. 89,- euro bruto/ stuk incl. hoes.

marco-linda (0), 13 jaar geleden

hi ralf,

we hebben ze bijna allemaal wel gehad in utrecht hahaha

ik denk dat de fout meer in het niet logisch nadenken heeft gelegen maar goed dat denk ik dan....

vanmorgen ben ik bij een doe het zelf garage geweest om de achterste remblokken te vervangen,
toch vind ik dat je daar wel heel veel meer service krijgt.
dit probleem ook voorgelegd en een adres gekregen waar je een aandrijfas inclusief homokineten kunt krijgen.
wel is waar gebruikte maar wel met garantie zo van niet goed omruilen...
1 nadeel zou zijn dat je er dan extra werk van hebt...

er van uit gaan dat een hoes er goed uit ziet is dus geen optie, want die leken echt als nieuw maar toen we vanmorgen goed keken zag je op de aansluiting van de aandrijfas een scheurtje...niet groot maar wel groot genoeg om de schade na verloop van tijd tot deze te lijden.

ik vind het vooral heel leerzaam en lees vaker hier berichten op de site, en nu ik bij de doe het zelf garage ben denk ik dat ik nog veel zal leren!

de as vernieuwen doe ik ook daar in de garage, als ik hulp nodig heb of uitleg is dat geen probleem en dat voelt voor mij als leek toch wel lekker!

inderdaad vanaf een pc is het lastig iets te zeggen, maar als ik dan ook kijk onder de auto kunnen er zoveel dingen verslijten cq kapot gaan...

maar bedankt voor alle reacties!

Ralf_Jensen (0) PRO, 13 jaar geleden

Misschien was het wel zo dat die hoezen er zo goed uitzagen , dat deze recent zijn vernieuwd!!??! Wellicht is daarvoor al een flink tijdje rondgereden met die kapotte hoezen, en op die manier je homokineet snel versleten.?

In ieder geval, de oorzaak is bekend, nu nog de oplossing. Die doe je zelf.

S6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.