Vandaag reed ik met mn caddy 2 de snelweg op, trok redelijk door, en ineens zakte het vermogen, leek wel een SDI, maakte ook iets meer lawaai(leek wel gaatje in uitlaat, noodloop??). ben zo naar huis gereden, ik hoorde ook geen turbo meer. Daarna uitgezet, en opnieuw gestart en toen was het volle vermogen weer terug en het lawaai weg. Heb daarna nog 90 km gereden maar niks meer gemerkt van dit probleem.
Wat kan dit zijn?? Is dit de N75 klep??
Auto heeft 138000km gelopen.
ALH TDI met een variable turbo
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Gewoon een noodloop, dit ontstaat wanneer je turbodruk de gevraagde waardes niet haalt, dus te hoge of te lage druk. Wanneer dit niet weer voorkomt hoef je jezelf er niet druk om te maken.
Jos.
Jos, bedankt alvast voor de reactie
Dus ik rij zo niet de turbo kapot?, dan rij ik gewoon met de auto door zonder uit te lezen(tenzij dat het euvel terugkomt).
Als het zou terugkomen, waar zit dan meestal de oorzaak??
Jeroen
14 jaar
Jeroen,
Je rijd niet gelijk de turbo kapot hoor, vandaar ook de veilige noodloop wat verminderd vermogen tot gevolg heeft..
Je kan hem altijd eens uitlezen, plaats de storings codes dan even hier neer..
Vaak sneuvelt de N75 of de vacuumslangetjes zijn poreus / lek of zijn na bv een reparatie verwisseld, ook het variabele gedeelte van de turbo kan stroef gaan of vast zitten waardoor het probleem ontstaat..
Waarschijnlijk komt het probleem wel weer terug..
De oorzaak kan dus aan meerdere dingen liggen..
Gr Stefan
14 jaar
[quote=JWJ23]Jos, bedankt alvast voor de reactie
Dus ik rij zo niet de turbo kapot?, dan rij ik gewoon met de auto door zonder uit te lezen(tenzij dat het euvel terugkomt).
Als het zou terugkomen, waar zit dan meestal de oorzaak??
Jeroen[/quote]
Wanneer dit min of meer eenmalig voorkomt maakte ik me er niet druk over. Uitlezen geeft inderdaad aan dat er een noodloop geweest. Turbo gaat in ieder geval niet stuk.
Jos.
Ik zal hem deze week ergens uitlezen
Ik hou jullie nog op de hoogte als de oorzaak bekend is, is wel zo netjes
bedankt alvast
Jeroen
14 jaar
Auto is uitgelezen, daarna storingsgeheugen gewist, bij 100km/h weer in noodloop gegaan.
Foutcode was 17958, laaddrukverschil of zoiets. Volgende week gaat ie onder het mes om te kijken, ze vermoeden de N75, of een vacuumslangetje wat slecht is. Ik hou jullie op de hoogte.
14 jaar
[quote=JWJ23]Auto is uitgelezen, daarna storingsgeheugen gewist, bij 100km/h weer in noodloop gegaan.
Foutcode was 17958, laaddrukverschil of zoiets. Volgende week gaat ie onder het mes om te kijken, ze vermoeden de N75, of een vacuumslangetje wat slecht is. Ik hou jullie op de hoogte.[/quote]
Dat wordt inderdaad verder zoeken. Laat ze eerst de turbo zelf nakijken. Dit kan makkelijk door te kijken of de schoepenverstelling licht gaat of niet, dit kost niets.
Jos.
Wat wat gaat me zoiets kosten als het die schoepen zijn? of hoeft de turbo daar niet voor nieuw?? en moet de turbo daar voor los om dat na te kijken??
14 jaar
Hier 2 foto's van slangetjes wat slacht waren.
[img]http://img193.imageshack.us/img193/1443/...[/img]
[img]http://img193.imageshack.us/img193/5981/...[/img]
Die 2 slangetjes zien er niet echt fris meer uit, de rest van de slangen zijn nog wel goed.
Deze 2 vervang ik morgen.
14 jaar
Zoals beloofd de oplossing:
Vandaag de auto naar de garage geweest, waren toch niet de schoepen van de turbo, die was redelijk schoon(leek me ook al sterk met mijn stamp rijgedrag). Het was toch de N75 klep die zo dood als een pier is, deze verangen en probleem verholpen. Flinke testrit gemaakt, geen noodloop meer. Nog bedankt voor jullie reacties!!
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Caddy of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar