Volkswagen Golf II : Computer vervangen Digijet

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Ik krijg de motor niet meer aan de praat.
Wegenwacht heeft gezocht en adviseerde computer vervangen.
Heb ondertussen 2 x een (gebruikte) computer aangesloten maar beiden gaven geen verbetering.

Het sloopbedrijf dat de beide computers heeft geleverd (Digijet) vertelde dat als een computer wordt vervangen deze moet worden ingelezen??? door de dealer!!!

Heeft iemand hier ervaring mee maw klopt het wat de sloper zegt en indien ja enig idee hoeveel kosten aan het inlezen van een computer zijn verbonden. Daar de motor niet wil aanslaan is een rist naar de dealer uitgesloten en dan is de volgende vraag kan de computer ingelezen worden zonder dat de auto aanwezig is.

Bedankt voor jullie hulp

madebo

Madebo

Geplaatst door Madebo (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

stefan84 (0), 15 jaar geleden

hallo madebo

Een computer inleren is helemaal niet van toepassing op deze auto..ik vraag me af waarom de wegenwacht jou een andere computer wilt laten kopen..wat heeft de wegenwacht gecontroleerd toen ze ter plaatse kwamen ?

Lijkt eerder op een ontstekingsprobleem,denk aan bv de bobine of verdeelkap..ook kan er een bv een probleem zijn met de brandstof toevoer.

Hoe is dit probleem ontstaan ?

Gr Stefan

Madebo (0), 15 jaar geleden

Stefan,

De auto heeft tijdens een recente rit van ongeveer 150km ietwat gehaperd tijdens de rit op de snelweg.
Motor hield wat in maar auto reed daarna rustig naar huis.
Bij het inparkeren sloeg de motor af en was niet meer te starten.
Volgende morgen motor start en loopt ong 20 sec. Daarna dood als een pier.

Wegenwacht heeft het volgende gechecked:
Benzinepomp (loopt als je kortsluit)
Bougie vonkt
Luchtinlaatklep geeft slechts 0.48V ipv 5V
Injectoren krijgen voeding tijdens start.

Met de nieuwe gebruikte computers krijg ik ook slechts 0,48 V op de lucjtinlaatklep en mijn conclusie moet zijn ze zijn alle drie kapot of er is er geen een kapot. Ik vermoed het laatste vandaar dat ik op dit forum ben om de bevestiging te krijgen van mijn vermoeden

groet

Madebo

stefan84 (0), 15 jaar geleden

hmm..

heb je misschien een motorcode voor me ?

Gr Stefan

Madebo (0), 15 jaar geleden

Stefan,

Niet bij de and maar zal morgen mailen
bedankt

Denman (0), 15 jaar geleden

Zal motorcode NZ zijn, 1.3 met Digijet multipoint-injectie.

Foutcodes uitlezen niet mogelijk, laat staan inleren :)

Wordt er ingespoten en vonken de bougies tijdens het starten?
Loopt de benzinepomp even bij het op kontakt zetten?

Madebo (0), 15 jaar geleden

Stefan+Denman

De motor is inderdaad 40KW Gkat NZ handgeschakeld

De benzinepomp werkt niet via de kabelboom (relais heb ik getest en moet in orde zijn ) echter als ik de pomp direct aansluit vanaf een reserve batterij dan loopt de pomp en krijgt de motor benzine.

Als ik probeer te starten zonder luchtinlaat regelaar dan probeert hij aan te slaan als ik de luchtinlaat geheel gesloten houd. Zolang ik de startmotor laat gaan loopt de motor (langzaam mee) maar zodra ik de starter loslaat dan loopt de motor niet door op eigen kracht.

Hoop dat jullie dit bekend voorkomt

groeten

Madebo

Denman (0), 15 jaar geleden

Er zitten trouwens 2 benzinepompen in de auto, he?
1 onder de auto, en 1 in de tank. Geef je ze beide spanning?

Kan eigenlijk geen moeilijke oorzaak hebben dat de pompen niet lopen, alle zekeringen heel?

Madebo (0), 15 jaar geleden

Hallo Denman

Zekeringen zijn gechecked en in orde.
Waar zit de tweede pomp????

Ik heb met de omleiding de tankpomp aan de praat gekregen en die gaf een behoorlijke straal benzine naar de motor (heb echter niet de druk gemeten!)
Ik zal morgen op zoek gaan naar de tweede pomp maar zelfs in autodata kan ik de tweede pomp niet vinden.

Groet

mb

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

een in de tank, een bij de achterasophanging aan de rechter zijde van de wagen.

verder, trek eerst de kap eens van de aansluitsteker van de computer af, en trek aan de draden. al vaker meegemaakt dat er water in gekomen is waardoor de stekers losrotten van de draden. Dealer heeft hier reparatiemateriaal voor. (speciale krimptang en losse stekerpennen)

Sieperman (0), 15 jaar geleden

Heeft deze golf ook een toerenteller? zoja komt deze uit deze een beetje uit de hoek bij starten? als dit niet het geval is zou ik eerst het ontstekingshuis eens verwisselen, hier zit een halgever in die graag kapot wil gaan. Ik heb drie jaar in een polo gereden met dezelfde soort ontsteking en deze heeft mij drie keer laten staan, door deze hallgever.

Madebo (0), 15 jaar geleden

Aansluitstekker van de computer ziet er perfekt uit.
De computer zelf is droog en schoon (heb hem eruit gehad)

Geen toerenteller aanwezig maar zal toch morgen de halgever checken

Overigens heb ik nu op autodata gezien dat er twee pompen zijn gemonteerd (ik dacht oorsponkelijk dat er een pomp was die afhankelijk van het type ofwel buiten ofwel binnen de tank gemonteerd was)

In ieder geval heb ik morgen wat te doen.

Overigens kan de dealer de computer testen???

groet

mb

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

bosch kan ze testen, dealer kan ze alleen vervangen......

Madebo (0), 15 jaar geleden

Inderdaad de Golf heeft twee pompen en beiden werken nu ook over de kabelboom

Benzine komt tot het inlaat spruitstuk en gaat dan via de retourleiding terug.
Er kom geen brandstof bij de injectoren en dus blijven de bougies ook droog.

De bougies vonken en de injectoren hebben spanning echter het merkwaardige is dat er spanning staat op zowel de massa van de injector en de plus (rood gele draad). Tijdens het starten kan ik geen pulserende spanning op de injectoren zien.

Heb ondertussen ook spanning op de computer en deze geeft alle waarden correct aan behalve die voor de luchtvolumeklep (vlgns instructie moet die 5V geven geeft echter maar 0.40V, deze waarde gaven overigens de beide computers welke geprobeerd zijn ook aan)

Deze lage waarde kan toch niet de oorzaak zijn dat de motor niet wil lopen?

Overigens ik ontdekte nog iets eigenaardigs, het relay van de computer (no 67) had geen massa.Heb met een losse draad massa gemaakt waardoor zowel de computer alsmede beide benzinepompen spanning krijgen.

Alles schijnt te werken echter de motor wil niet aanslaan...............

Zou de retourklep in de brandstofleiding de oorzaak kunnen zijn dat er geen benzine bij de injectoren tericht komt??

mvrgr

MB

Sieperman (0), 15 jaar geleden

Dat de injectoren op beide draden spanning hebben kan kloppen, Ik weet het niet zeker maar die kunnen best massa geschakeld worden. Voor controle of er brandstof in de injectierail komt is vrij eenvoudig te testen door de aanvoerleiding vlak voor de injectierail los te nemen. Als hier geen druk op komt ligt `t ergens in de pompen.

De spanning van 0.40V die meet je op de L klep die op het luchtfilterhuis zit? Is het niet een kabelbreuk in de stekker die daar op zit? Heb ik ook al eens gehad.

Madebo (0), 15 jaar geleden

Vandaag verder gezocht en in tegenstelling tot eerder bericht er komt wel brandstof in de brandstofrail.

Brandstof pompen geven ong 6 bar druk zodat ook dat meer dan genoeg is.

Heb de injectoren buiten de auto gestest en deze werken

De 0.4V op de Lklep is denk ik niet relevant voor het aanslaan van de motor maar zal toch op kabelbreuk checken.

Ik ben bijna aan het eind van mijn latijn en denk er serieus over om de auto om te bouwen op normale carbuateur en alle electronic eruit te gooien.

groeten

mb

Sieperman (0), 15 jaar geleden

Hallo madebo,

had je die ontsteking al eens gewisseld? daar heb ik je verder niet meer over gehoord.
Zonder een goede verbinding met de L klep slaat ie meteen af. Ombouwen naar carb kan nog problematischer worden dan je verwacht. maar ik heb eventueel nog wel eentje liggen :P
Kan het ook zijn dat de brandstofdruk op de injectoren te hoog is? dat ie niet loopt omdat ie verzuipt?

Madebo (0), 15 jaar geleden

Hallo Sieperman,

Ontsteking is niet vervangen omdat ik vanaf het begin een goede vonk aan de bougies heb.

De brandstofdruk lijkt hoog maar ik kom er net achter dat ik verkeerd gemeten heb (nl aan de pomp ipv aan de aansluiting van de injector rail) zal dit morgen dus opnieuw moeten doen.

De bougies zijn niet verzopen, ze blijven gewoon droog en zoals ik al eerder zei, de motor wil graag starten indien tijdens het starten de luchtinlaat wordt afgesloten (met de hand of zo) de motor slaat dan niet echt aan en houdt er onmiddellijk me op als de starter wordt losgetlaten of indien de hand wordt weggenomen voor de luchtinlaat.

De lage spanning aan de Lklep zou eigenlijk alleen problematisch worden als de motor loopt (en dus warm wordt)

Ik weet ook niet zeker of de spanning op de Lklep hoger wordt naarmate de motor warm wordt (om de bimetal uit te laten zetten zal er meer spanning nodig zijn dan aan het begin denk ik zo maar laat me graag oorlichten)

De carburateur optie is natuurlijk als laatste aan de beurt maar zal in gedachte houden dat jij een passende carb hebt.

benakt en groeten

madebo

Sieperman (0), 15 jaar geleden

Ik neem aan dat de spanning op dat bimetaal niet verandert, de geleverde stroom misschien wel. heb je de spanning op die pen ook gemeten met een verbruiker? want 0.4 volt heb je zomaar maar als er stroom wordt getrokken heb je kans dat ie helemaal niks meer levert.

Madebo (0), 15 jaar geleden

Ik heb alleen aan de terminals gemeten en daar vind ik een spanning van 0.4V

Dat bimetal verhaal is iets wat ik bedacht maar niet onderzocht omdat ik niet denk dat de Lklep spanning relevant is voor het aanslaan van de motor (zelfs maar voor een korte periode)

groet
mb

Madebo (0), 15 jaar geleden

Een ieder bedankt voor de reacties.
Het probleem is indertussen opgelost en bestond eruit dat de computer geen secundaire voeding kreeg van het contactslot. De primaire voedin was okay vandaar dat ik wel respons van de computer kreeg maar de brandstofpomp niet werd aangestuurd.


gr

mb

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.