Volkswagen Corrado: Corrado Olie/Stinken

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 g60

Hey!

Ik heb sinds kort een corrado 1.8 g60, bij aankoop was er niks aan de hand ( auto was al warm ) ,, nu kwamen we thuis om de auto aan een vriend te laten zien, toen schoof ik het dak open en toen viel de motor uit , geen kik meer in te krijgen, vervolgens accu opgeladen en toen deed alles het weer, , ( zodra accu leeg is stotteren en uitvallen, normaal ? )( Kapotte dynamo waarschijnlijk??) , nu het volgende probleem, als de auto koud is, rookt deze als een gek, en als je je hand voor de uitlaat houd, allemaal kleine zwarte spikkeltjes op mijn handen ..olie? .. als je in de auto zit ook een sterke benzine lucht ( ook naast de auto ) ,, zodra de auto warm is , : Olie temperatuur , 80/90 graden is het roken veel minder en haast geen zwarte spikkeltjes meer uit de uitlaat.. Kunnen jullie mij misschien een lijstje met mogelijke oorzaken voorschotelen?

Bedankt!

Robert

[url=http://imageshack.us][img]http://img136.imageshack.us/img136/9804/...[/img][/url]
[url=http://g.imageshack.us/img136/2510200857...][img]http://img136.imageshack.us/img136/25102...[/img][/url]

Robert178

Geplaatst door Robert178 (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Corrado? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

39 Reacties

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

Die kleine zwarte spikkeltjes is gewoon condenswater ( witte rook ) die vermengd is met de zwarte aanslag aan de binnenzijde van de uitlaatpijp. Niets bijzonders dus.
Dat de auto koud na het starten naar benzine ruikt, zal komen door de extra brandstofverrijking ( koudstart-systeem). De verbranding is in het begin nou niet bepaald optimaal.
Houdt voor de zekerheid het koelwater- en oliepeil een tijdje in het oog maar vermoedelijk is er niets aan de hand.

Gr.

Robert178 (0), 15 jaar geleden

Aah ok , nouja dat mag dan wel duidelijk zijn, maar nu zit ik toch nog met die benzine geur in mijn hoofd, ik woon 4 hoog in flat en de auto staat op dit moment warm te draaien in de garage beneden, en ik ruik hier boven uit het raam gewoon de benzine?? als dit normaal is als de auto koud is ok, maar zoniet wat veroorzaakt sterke benzine luchten ?

Auto rookt nu trouwens niet, alleen als ik gas geef.

groetjes

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=Robert178]Aah ok , nouja dat mag dan wel duidelijk zijn, maar nu zit ik toch nog met die benzine geur in mijn hoofd, ik woon 4 hoog in flat en de auto staat op dit moment warm te draaien in de garage beneden, en ik ruik hier boven uit het raam gewoon de benzine?? groetjes[/quote]
Waarom doe doe je dat dan ook?
Duurt langer voordat de motor warm is, kost onnodig veel benzine en is ook nog eens slecht voor het milieu en ijskrabben hoef je nu ook niet.

Instappen, starten en rustig wegrijden en vergeet NOOIT: de motor is eigenlijk pas echt op bedrijfstemperatuur na ongeveer 20 minuten rijden.
Dus NIET wanneer je metertje van je koelvloeistof in het midden staat!

Robert178 (0), 15 jaar geleden

[quote=Santa][quote=Robert178]Aah ok , nouja dat mag dan wel duidelijk zijn, maar nu zit ik toch nog met die benzine geur in mijn hoofd, ik woon 4 hoog in flat en de auto staat op dit moment warm te draaien in de garage beneden, en ik ruik hier boven uit het raam gewoon de benzine?? groetjes[/quote]
Waarom doe doe je dat dan ook?
Duurt langer voordat de motor warm is, kost onnodig veel benzine en is ook nog eens slecht voor het milieu en ijskrabben hoef je nu ook niet.

Instappen, starten en rustig wegrijden en vergeet NOOIT: de motor is eigenlijk pas echt op bedrijfstemperatuur na ongeveer 20 minuten rijden.
Dus NIET wanneer je metertje van je koelvloeistof in het midden staat![/quote]
Nou.Normaal doe ik dut dus niet, dit was even om te kijken wat er gebeurde als ik de motor warm liet draaien en daarna flink gas gaf. zodra ik de motor startte geen rook, toen ben ik naar binnen gegaan, en na zoon 10 minuten ontstond er witte rook, toen ik dit zag ben ik even naar beneden gelopen , toen heb ik even flink gas gegeven en er kwam een dikke zwarte rook pluim uit en heel de grond lag vol met zwarte spikkeltjes, ????

En ik weet wanneer de motor op temp is , ( temp meter ) , bij 90 graden word het gas pas ingetrapt ;)

Groetjes

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=Robert178]En ik weet wanneer de motor op temp is , ( temp meter ) , bij 90 graden word het gas pas ingetrapt ;)

Groetjes[/quote]
Dan heb jij niet goed gelezen en snap je dus kennelijk NIET dat je naar je KOELVLOEISTOFTEMPERATUURMETER zit te koekeloeren en dat is dus NIET een indicatie voor de bedrijfstemperatuur voor je motor!! Deze meter geeft dus ALLEEN de temp. van je koelvloeistof weer, NIET de temp. van je motor!
Het duurt veel langer voordat alle metalen delen van je motor op BEDRIJFSTEMPERATUUR zijn.

Welkom bij de grote club die op deze manier hun motor naar de Filistijnen helpen.......
Menig Alfa Romeo-rijder weet waar ik op doel.

Bouw een olietemperatuurmeter in en je hebt een al wat betere indicatie over de temperatuur van je motor.

Die zwarte spikkels zeggen dus niks.
Indien je motor olie zou verbruiken, zou je dat zien aan BLAUWE rook uit de uitlaat met de onmiskenbare geur van verbandde olie...

ZWARTE rook duidt op een te rijk mengsel. Mogelijk dat er een temp. sensor kapot is of geen goeie waarden doorgeeft.

WITTE rook duidt op vocht in de verbandingsruimte.

Normale "witte" rook heb je altijd bij een motor die nog niet goed warm is EN bij lage buitentemperaturen.

Hoe ziet je expansievat eruit??

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

" en na zoon 10 minuten ontstond er witte rook,"

Dat zal wel kloppen ja. Na ongeveer 10 minuten begint de uitlaat iets warmer te worden en begint al het condenswater te verdampen.
Ga eens met die mobiel de (snel)weg op en rijdt eens zo'n 20 km. Wedden dat er niets meer te zien is? Eerst alles goed warm en droog rijden, dan pas conclusies trekken.
En inderdaad, die benzinestank kun je 3 of 4 hoog wel ruiken na een koudstart. Dat zijn gewoon de uitlaatgassen die naar boven trekken ............

Gr.

Santa (0), 15 jaar geleden

Je haalt me de woorden uit de mond, Petje.
EERST maar eens rijden met dat ding.

Robert178 (0), 15 jaar geleden

We hebben op een dag een afstand van 200km gereden op de snelweg, en bij thuiskomst viel de auto uit,, en die benzine geur BLIJFT, ook na 50minuten nog + Witte rook...heb een filmpje van de ZWARTE rook gemaakt, zal hem zo ff uploaden.

Santa (0), 15 jaar geleden

Het "fijne" van dit soort pet-mobielen is dat er in de loop der jaren al heel wat aan afgeknooit is...
Meestal zijn het ook nog import exemplaren met het nodige schade verleden achter de rug.

Blijvend witte rook? Dan heb je een lekke koppakking of een scheur in je kop of blok.

Santa (0), 15 jaar geleden

Ja, da's echt niet normaal.

Wat was dat voor klap die ik aan het begin hoorde? Backfire?

Robert178 (0), 15 jaar geleden

Nee volgens mij niet, heb het in ieder geval nog nooit gehoord met rijden of gas geven.

,, Na een paar keer gassen is het wel weg, het is alleen als ik de auto een tijdje stationair heb laten draaien.

Zouden het de bougies kunnen zijn ?

Santa (0), 15 jaar geleden

Ik denk toch dat je het in je mengsel moet zoeken.
Die zwarte rook stinkt naar benzine?

Robert178 (0), 15 jaar geleden

Ja een vieze sterke lucht , na deze zwarte rook is de rook dus weer wit als je hem laat draaien en als je gas geeft ook, niet extreem veel witte rook, maar nog wel een beetje,,Het ruikt constant naar benzine

Robert178 (0), 15 jaar geleden

Zou de witte rook versleten zuigerveren kunnen betekenen ?

Petje57 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=Robert178]Zou de witte rook versleten zuigerveren kunnen betekenen ?[/quote]
Witte rook = water. Versleten zuigerveren levert blauwe rook op en zwarte rook is teveel brandstof.

Gr.

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=Santa][quote=Robert178]En ik weet wanneer de motor op temp is , ( temp meter ) , bij 90 graden word het gas pas ingetrapt ;)

Groetjes[/quote]
Dan heb jij niet goed gelezen en snap je dus kennelijk NIET dat je naar je KOELVLOEISTOFTEMPERATUURMETER zit te koekeloeren en dat is dus NIET een indicatie voor de bedrijfstemperatuur voor je motor!! Deze meter geeft dus ALLEEN de temp. van je koelvloeistof weer, NIET de temp. van je motor!
Het duurt veel langer voordat alle metalen delen van je motor op BEDRIJFSTEMPERATUUR zijn.

Welkom bij de grote club die op deze manier hun motor naar de Filistijnen helpen.......
Menig Alfa Romeo-rijder weet waar ik op doel.

Bouw een olietemperatuurmeter in en je hebt een al wat betere indicatie over de temperatuur van je motor.

Die zwarte spikkels zeggen dus niks.
Indien je motor olie zou verbruiken, zou je dat zien aan BLAUWE rook uit de uitlaat met de onmiskenbare geur van verbandde olie...

ZWARTE rook duidt op een te rijk mengsel. Mogelijk dat er een temp. sensor kapot is of geen goeie waarden doorgeeft.

WITTE rook duidt op vocht in de verbandingsruimte.

Normale "witte" rook heb je altijd bij een motor die nog niet goed warm is EN bij lage buitentemperaturen.

Hoe ziet je expansievat eruit??[/quote]
Zoals reeds vemeld..........

Robert178 (0), 15 jaar geleden

En hoe komt er dan vocht in de verbrandingsruimte?

auto-peter (0) PRO, 15 jaar geleden

Kapotte cilinderkoppakking,barst in cilinderkop/motorblok.In alle gevallen moet het niveau v/d koelvloeistof dalen.M vr gr Peter

Robert178 (0), 15 jaar geleden

Ok.. het is voor mij trouwens moeilijk te bepalen of het nou blauw of wit is ,, zal is proberen een filmpje ervan te maken

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

bij een te hoog co% krijg je het verschijnsel van water uit je uitlaat,laat een uitlaatgasmeting doen.

Robert178 (0), 15 jaar geleden

Vandaag is flink gereden,, flink warm en een flink stuk, en ik moet dus halfgas / 3 kwart gas rijden, als ik volgas geef gaat de auto gewoon niet verder, of heeeeel langzaam , dit betekent dan inderdaad een verkeerde afstelling, kan ik hier zelf mee aan de gang ? sleutelen kan ik zeker wel.

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Staat de ontsteking wel goed ?
Hoe zien de bougies eruit als je deze eruit draait ?
Ik zou zowiezo het co eens laten controleren/afstellen.

Robert178 (0), 15 jaar geleden

De ontsteking geen idee,

De bougies zal ik morgen nakijken,

Binnekort een anwb check laten doen, is zien wat er allemaal uit komt

Audidriver73 (0) PRO, 15 jaar geleden

Als je de ontsteking versteld moet het co ook aangepast worden.
Ik heb laatst met een vriend een G60 in een golf2 gelegd en alles afgesteld en loopt goed.
Om co af te stellen moet je stekker van temp sensor lostrekken.

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Ik heb het filmpje eens bekenen en mijn eerste indruk is dat dit niet iets simpel is.
Ik heb het gevoel dat er hier meerdere problemen tegelijk / door elkaar spelen.
Volgens mij is de explosie dit je aan het begin hoort benzine die in de uitlaat explodeert.
Maar goed, je moet ergens beginnen.
Wat weet je van de historie van de auto? Ooit getuned geweest? Particulier gekocht of handelaar /dealer?
Het feit dat de auto al warm was toen je kwam proefrijden voorspelt al niet veel goeds.

De feiten:
Het is een Corrado 1.8 G60 met origineel 110kw en een cat.
Ingevoerd in Nederland in 1996 en op kenteken gezet 28-06-1996. Zal wel een Duitse auto zijn.
Volgens hbase is de motorcode PG.
Benzinedrukregelaar Bosch 0 280 160 747
Injectors Bosch 0 280 150 905

Voor dat je weer gaat testen:
Doe zo veel mogelijk testen zonder de motor te starten. Gezien de enorme hoeveelheid overtollige brandstof zal er wel flink wat langs de zuigers naar beneden zijn gelopen en zal je olie wel verschrikkelijk verdunnen.
Ververs de olie eerst een keer, hoeft niet van die dure olie te zijn, want als je klaar bent en de motor goed loopt moet je weer olie en oliefilter verversen.
Demonteer de Katalisator en monteer een pijp of kat-vervanger. In ieder geval zolang je aan het testen bent. Geeft de motor minder dan 0,5% CO bij stationair dan kun je deze laten zitten, anders katalisator als laatste weer monteren.
Wil je de auto wegbrengen naar een vakman of vervoeren om een of andere reden, ga dan NIET RIJDEN. Sleep de auto met motor uit of nog beter, leen of huur een autoambulance.

Wat kun je zelf doen:
1. Kontroleer of de brandstofdrukregelaar en de injectors standaard zijn. Nummers zie boven.
2. Kontroleer de poelie van de G-lader en de spanner van de aandrijfriem op sporen van montage/demontage. Dat kan wijzen op verwijdering van tuning.
3. Volgens mij heeft deze een map-sensor ingebouwd in de ecu. Daar wil het slangetje wel eens van kapot gaan. Zoek de ecu (ik denk onder de paravaan) en het slangetje dat naar het inlaatspruitstuk gaat. Demonteer het slangetje en blaas erop. Loopt er lucht weg? Dan is er een lek en moet dit eerst gerepareerd worden.
4. Kontroleer de ecu op sporen van montage/demontage (schroefjes aan de connector zijde).
5. Heeft de auto een motor-lampje? Brandt dit als je het kontakt aan zet? Zo niet, zit er wel een lampje in?
6. Demonteer de brandstofrail compleet met injectors en slangen. Verwijder de bobine-kebel en zet een bak onder de injectors.
Start de motor en let op de injectors. Sproeien ze of druppelen ze? Allemaal gelijke hoeveelheid? Wat gebeurt er als je stopt met starten. Blijft er een injector (of meer) nadruppelen? Bij druppelen en/of niet correct sproeien eerst de injectors ultrasoon reinigen en dan laten testen en eventueel vernieuwen.
Vanaf hier denk ik dat je professionele hulp nodig hebt.
7. Helaas is deze auto niet uit te lezen, dus zullen verdere testen met een multi-meter gedaan moeten worden.
8. Wat is de brandstofdruk?

Robert178 (0), 15 jaar geleden

hey bedankt voor je uitgebreide reactie! daar heb ik wel wat aan . Die explosie die jullie denken te horen,,dat is de camera die snel beweegt, heb het originele hoge kwaliteits filmpje gekeken en hier hoor je duidelijk de microfoon van de telefoon, ik heb ook nog nooit een knal/plof uit de uitlaat gehoord. Volgens de vorige eigenaar ( particulier ) was er nooit aan getuned o.i.d , de g-lader is afgelopen augustus gereviceert , zou dat er iets mee te maken kunnen hebben ? ,, de man was op zijn werk toen ik de auto kwam ophalen dus zijn vrouw moest hem bellen als wij er waren dan kwam hij naar huis , en ze hadden 1 auto dus hij moest wel met de corrado, het was ook een heel normaal gezin, met een klein kindje, aardige mensen, geen sleutelaars,vandaar dat ik er ook op af ging ,

De auto rijd ook echt 300 km op 50 liter,,

Die olie zal ik is verversen ,, heb hem wel gisteren bijgevuld.


Die punten die jij zei zal ik is proberen te controleren .. Als het goed is staat er nu een afspraak voor volgende week bij de anwb,, dan weten we zoiezo meer als nu .

Bedankt!

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Hou het geld voor de ANWB maar in je zak. Die repareren niet.
Ik ben bang dat je een hoop geld moet gaan uitgeven bij de dealer om dit ding goed te krijgen.

Robert178 (0), 15 jaar geleden

Het is ook niet om te repareren, ze controleren de auto van top tot teen,, en maken een rapport van wat er niet werkt etc etc

oldford (0) PRO, 15 jaar geleden

Volgens mij had je dat rapport moeten laten maken vóór de aankoop.
Ik hoop dat je bij je volgende auto dat wel laat doen, anders blijf je modderen.
Succes.

Robert178 (0), 15 jaar geleden

Klopt. , maar ik wist niet dat dit kon,

kleijn (0), 15 jaar geleden

niet keuren
dan ook niet zeuren

mvg willem2

Santa (0), 15 jaar geleden

[quote=Robert178]Klopt. , maar ik wist niet dat dit kon,[/quote]
Dit kan al jaaaaaaaaaaaaaaaaren.........!

Heb mijn allereerste auto toendertijd ook eerst door de ANWB laten keuren. Kwamen toch een aantal zaken door naar voren die toen bij aflevering hersteld waren.

Zo'n keuring is de investering altijd waard, tenzij je een KENNER kent die ook MINIMAAL DEZELFDE kennis van zaken heeft en het gratis voor je wil doen........

kleijn (0), 15 jaar geleden

sata zo is het gewoon we kopen een auto voor veel geld
maar 150 euro voor een keuring kunnen we niet missen
een van de weinige dingen die zich terug verdiend
en ik spreek uit ervaring
mvg willem2

Denman (0), 15 jaar geleden

Heb je al eens geprobeerd hoe de motor loopt met niet aangesloten lambdasonde?
Koppel hiervoor de stekkerverbinding los die je tegenkomt wanneer je de kabel van de lambdasonde volgt vanaf de sonde zelf.

Robert178 (0), 15 jaar geleden

Nog niet geprobeerd, dit ga ik morgen doen, en nog wat dingen controlen, vaccumslang, benzienslangen, etc etc

Robert178 (0), 15 jaar geleden

Ik wilde proberen de lambdalos te halen, maar ik kan deze niet vinden, of ik kan er heeeeeel moeilijk bij ? kan iemand me vertellen waar deze zit bij een corrado,,

kleijn (0), 15 jaar geleden

even je uitlaat nal open

Santa (0), 15 jaar geleden

Beginnen bij je uitlaatspruitstuk en dan de pijp gewoon blijven volgen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Corrado of stel zelf een nieuwe vraag.