Crafter wil 's ochtends niet in versnelling. Rijdt dan hele dag zonder problemen.
Motor start zonder problemen
druk koppeling/rem in en zet versnelling in A(utomaat)
in t Display op dashboard gaat N knipperen
Na een paar keer motor aan en weer uit te zetten rijd hij zonder problemen weg OF
OF hij rijdt voor EN achteruit zonder te koppelen(rem)
Daarna geen problemen meer
Volgende ochtend hetzelfde riedeltje
Garage zegt BAK vervangen.... Zijn er nog andere opties om te bekijken?
MVG, Maurice 06-34405941
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
jij hebt zo n shift bak toch.
deze moet je ens laten uitlezen op storing.
de pomp voor de bediening van het schakelen gaat wel eens stuk.
we hebben dat al eens gehad.
dan deed hij het ook af en toe niet.
ook de olie peilen van het schakel mechanisme kun je doen alleen moet dan met de testkast wel de druk eraf gehaald worden.
groetjes jan.
Beste Jan,
Automaatbak is schoongemaakt en heeft nieuwe olie gehad.
Ik dacht zelf ook aan de pomp maar VW garage monteur zegt: ik hoor de pomp dus pomp niet stuk.
NB extra info: als motor draait hoor je achter/onder stoel de hele tijd een klik waarna iets hoort in de bak, wat kan dat zijn?
11 jaar
Hallo, die tik onder de stoel, dat zou het relais voor de voeding van de hydropomp van de shiftmatic bak kunnen zijn. Als het relais klikt, dan schakelt de pomp in. Op dat moment zit de hydraulische druk aan /onder de ondergrens.
Als dat relais bij stationair draaiende motor (zonder bedienen versn bak) vaak inschakelt, kan dit duiden op inwendige lekkage in het ventielen blok aan de zijkant van de versn bak, waardoor ook genoemde klachten kunnen optreden agv verstoring v.d werking van koppelings/versnellings werkcilinders.
Evenzo goed kan de koppeling of het vliegwiel mechanisch defekt zijn, maar dan zou je overdag ook problemen hebben lijkt me.
Hydraulische pomp kan soms (tijdelijk) uitval vertonen agv versleten koolborstels, met name in koude toestand.
Zijn de leerweg v/d koppeling en vd schakelbak al eens opnieuw ingeleerd ?
Drukverlies van het hydr systeem is te controleren mbv testkast. Versn bak is ook mechanisch (tandwielen/lagers ed) te repareren, dus compleet vervangen is een oplossing met hoge kostprijs.
Het beste kun je de auto bij de garage neerzetten en de volgende ochtend de garage de hydraulische druk laten controleren op moment dat de storing zich voordoet.
Meest voor de handliggende volgorde lijkt me : inwendige lekkage hydr systeem controleren, koppeling/ vliegwiel controleren (en opnieuw inleren) , versnellings bak mechanisch controleren.
Groet Jan227
Thx, met deze info kan ik aan de slag. Maurice
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Crafter of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar