close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: cruise controle hapert

Bouwjaar: 2000

Ik heb een passat waarvan de cruise controle tot voor kort af en toe even een klein "dipje" had. Je voelde dan dat de constante snelheid zeer kort onderbroken werd.
Nu is plotseling dit veel regelmatiger terug gekomen en bij het gebruik van de cc gaat de auto regelmatig enorm in snelheid varieren: zeer onplezierig. Hij schiet er dan vaak ook helemaal af. Bij het uitlezen kon men de cc niet terugvinden. De dealer is nu van plan eerst de schakelaar (pookje) aan het stuur te vervangen, evt. als dat niets oplost de sensor totdat het defect gevonden is. Wie weet wat het anders kan zijn of hoe we erachter kunnen komen wat het is.

met vr. gr. Hans Verschoor (h.verschoor@deweerklank.nl 0628804450)

Geplaatst door

hans4007 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Schakelaar lijkt mij niet logisch. Over welke sensor heeft de dealer het?
Het is toevallig geen diesel met kapotte luchtmassa? Daar gaat hij ook van cruise af als je veel vermogen nodig hebt.

dutch123 165

20 jaar

hoi,

ik denk dat deze dealer het over de remlichtschakelaar heeft deze gaan wel eens stuk,


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

De luchtmassameter heb ik net vervangen.
Men heeft het over de snelheidssensor op de bak.

hans4007 0

20 jaar

hoi,


tja zou ook nog kunnen wat hebben ze uitgelezen..?


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Men heeft op verschillende plekken de cc geprobeerd te vinden bij het uitlezen. Echter de cc was niet te vinden. MOgelijk?? omdat deze niet via de reguliere weg is aangesloten We hebben dit geconstateerd omdat de specifieke zekering op de betreffende plaats niet aanwezig is. Mijn garagehouder dacht wellicht om BPM te besparen.

hans4007 0

20 jaar

Dit verhaal wordt steeds gekker. Ik denk niet dat het de cc schakelaar is omdat als deze schakelaar af en toe slecht contact maakt er onverwacht een commando naar het motormanagement gaat. De cc zal dan b.v uitschakelen of plots versnellen of vertragen (niet allebei!). Het lijkt me niet mogelijk dat de auto eerst even langzamer gaat en vervolgens weer sneller door deze schakelaar. Dat kan alleen als er twee fouten in de cc schakelaar zitten.
De snelheidssensor zou kunnen. Als deze af en toe een puls mist of nog waarschijnlijker als hier een contact probleem is.

Ik snap helemaal niets van het uitlezen van de cc. Dit zit gewoon in het motormanagement en altijd in dezelfde groep. Daar kun je echt niets aan doen met anders aansluiten.
Je moet de positie van de verschillende schakelaars in de cc schakelaar kunnen uitlezen. Met VAGCOM heb ik dit ook gezien.

Volgens het elektrische schema kun je alleen een beetje knoeien met de aansluiting van de voeding. Alle andere aansluitingen moeten origineel zijn, anders werkt de cc schakelaar niet zoals deze bedoeld is.

dutch123 165

20 jaar

Ik begrijp nu echt met technici te maken te hebben:fijn.
De auto gaat vertragen en versnellen tot het ingestelde niveau NIET erboven. DUs de constante snelheid wordt onderbroken door een tikje terug en daarna weer omhoog. Een dipje dus. Dit laatste gebeurt sinds kort dus vele malen achter elkaar totdat hij helemaal van de cc afgaat.
Ik heb zelf ook even zitten denken aan de sensor bij het rempendaal dat erg vlot reageert.

Tot nu toe hebben 2 bedrijven de cc bij het uitlezen niet kunnen vinden: 1 volkswagenspecialist en een "gewoon" bedrijf.
Als jij de zaak gegarandeert wel kunt aflezen kom ik naar je toe.

vr. gr. Hans VErschoor

hans4007 0

20 jaar

Ik heb enige jaren geleden een identiek probleem gehad met mijn Passat 1.8T. Na enige tijd op cruise control rijden begon hij te schokken en na enige tijd was er zelfs niet meer mee te rijden (op cruise control stand). Na drie (!) bezoeken aan de dealer, waarbij men niets kon vinden, heeft men uiteindelijk het gehele klokkenhuis vervangen, waarna het probleem was opgelost. Volgens de dealer was het een bekend probleem. Wellicht dat dit je helpt ?

M.vr.gr. Ron

Zaronny 0

20 jaar

Het gehele klokkenhuis??? Is dat niet erg zwaar aangezet.
Men zag het probleem dus niet in de sensoren, bedrading, pookje of boordcomputer.
Waren er dan ook nog andere symptomen?
Hoeveel koste die operatie?
Welke dealer kende deze problemen?

gr. Hans Verschoor

hans4007 0

20 jaar

hoi, hans


het komt idd. wel eens voor die tellerklokken.

maar voor rond de 575,euro ben jij wel weer klaar.



paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Hallo Paul,

Voordat je zoveel geld uitgeeft moet je wel zekerheid hebben over dat het probleem daar zit.
Hoe krijg je dat? Immers de rest werkt perfect.

gr. Hans

hans4007 0

20 jaar

hoi, hans.


we praten hier wel even over een stukje electrotechniek.

die klok lijkt allemaal zo simpel je ziet wel 4 klokjes maar je wilt niet weten wat er allemaal zich afspeelt binnen in deze tellerklok.

eigelijk heeft electronica geen levensduur.

vandaag alles nog goed en morgen brand de boel door
zeg het dan maar. ra,ra,

vaak kun je een oorzaak vast stellen maar er zijn gevallen die nooit gevonden worden.

in jou geval zou ik eerst maar eens kijken of alles wel orgineel op zijn plaats zit.


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Dag Hans,

Ik reed toen in een lease-wagen, dus het heeft mij niets gekost. Het is in 1999 geweest, de wagen was van 1998. Ik reed in eerste instantie nooit met cruise control, totdat ik wat vaker langere afstanden op de snelweg moest rijden. Pas toen ging ik de cruise control echt gebruiken en viel het me op, dat schokken na enige tijd. Verder had ik absoluut geen problemen met de wagen. Ik neem aan, dat men inderdaad niets zag via de diagnose-apparatuur (of men heeft dit niet gecheckt ?), maar ik ben echt drie keer terug geweest voordat men de klacht verholpen had. Naar hun zeggen zat de fout in het klokkenhuis en was vervanging de enige oplossing.
De dealer was toendertijd VW-garage De Peel te Helmond, tegenwoordig heten ze Auto Daamen.

Succes, Ron

Zaronny 0

20 jaar

kijk eens naar de bedrading onder het stuur. Ik had een cc die af en toe uitviel, dat bleek te komen door een te kort gemaakte draad bij een verbindingstekker onder het stuur waardoor bij het stuur verstellen de stekker steeds los kwam te zitten. 5 keer teruggeweest voordat men het vond, bedankt pouw zaanstad!

sander10730 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.