close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Passat: dashboard storing

Bouwjaar: 2005, Brandstof: LPG, Transmissie: Handgeschakeld, Motorinhoud (cc): 2000, Vermogen (kw): 96

Hallo iedereen,
Ik post mijn hulpvraag hier in de hoop op een oplossing of in elk geval nuttige tips om verder te zoeken. Hieronder het probleem en een verslag van wat ik tot dusver heb gedaan, tevergeefs tot nog toe helaas.
Sinds de vacantie heb ik een irritante terugkerende storing in het dashboard van mijn Passat 3B6, bj2005, km stand ca 240.000

Rijdend op de snelweg kreeg ik ineens gedurende 1 sec alarmsignaal en ging het handrem lampje branden. Daarna niets , tijdje later weer , daarna meer lampjes, oa abs lampje . Toen ging ook de snelheidsmeter en toerenteller even uit en weer aan en ook de rode tekst van de verbruiksmeter knipperde mee. Dat volgde elkaar steeds sneller op. Ondertussen bleef de motor gewoon ongestoord doordraaien. Omdat ik niet wist waar het zou eindigen toch maar naar de VW garage (VW dealer in Montelimar (Fr); heel vriendelijk super service: grote pluim!). Daar hebben ze hem aan de computer gehangen en had ik in een kwartiertje een uitslag: geen storingen in computer, ze hadden ook dynamo en accu gecheckt: allebei goed. Zijn vermoeden: breuk in voeding naar dashboard . Hij dacht misschien veroorzaakt door gebruik van startkabels of starthulp (zo goed is mijn frans niet), alleen heb ik die niet gebruikt. Na deze korte pauze was het probleem op 1 korte piep na toen verdwenen. Ook op de resterende ca 800 km naar huis niks meer van gemerkt.

Ik was er na de vacantie nog niet aan toegekomen en we gingen afgelopen weekend naar Assen. Toen op zowel de heen als terugweg na ca 100-150 km kwam het weer terug. Op de terugweg was het zelfs na een korte stop niet verdwenen zoals eerder wel gebeurde. Even “afkoelen” leek eerst wel te helpen. Bovendien viel nu ook de Climate Control uit en soms ook de radio. Toen ik de Climate Control helemaal uitzette bleef het weg en kwam het gedurende de laatste 30 km met de fan weer aan ook niet meer terug. Zou kunnen komen omdat met minder stroomverbruik ook minder warmte in print/ bedrading ontstaat.

Is dit een probleem dat vaker voorkomt? Is er iemand die enig idee heeft waar ik moet beginnen met zoeken?

De klok , kilometerteller en knipperlicht lampjes op het dashboard blijven het overigens wel gewoon doen.

Hieronder een verslag van mijn werk tot nu.
Ik kreeg de tip om eerst een te kijken of er een vochtprobleem de oorzaak was. Vocht onder de vloermatten dus. Onder de bestuurderskant bleek het wel droog te zijn, maar ik zag wel dat langs het interieurfilter water lekte, aan de bijrijderskant is het in elk geval ook nat dus dat eerst maar eens oplossen, en dan die hele bak rond de accu en rembekrachtiger maar eens schoon maken.

Er zat inderdaad een heleboel blad, dennenaalden en zand rond het interieurfilter en verder door de hele bak, vooral ook aan de andere kant waar die zwarte kunststof kast zit met de ECU.

In elk geval interieurfilterhouder los gemaakt een de hele boel schoon gemaakt. Rubber onder de accu eruit, rubber onder de rembekrachtiger zat ook nog om een leiding dus die kreeg ik zo niet los; daar heb ik een stuk vanaf geknipt zodat het gat nu een stuk groter is.

De vloermat aan de bijrijderskant heb ik een stuk omhoog getrokken zodat het daaronder even goed kon ventileren. Daar is het nu weer mooi droog dankzij het warme weer .
Het interieurfilterhuis heb ik met overvloedig kit (ipv de kapotte pakkingring) teruggeplaatst. Eerst wat lichte roest verwijderd en met zinkspray en zwarte verf opgeknapt.

Het was allemaal wel even nodig om te doen maar ik vreesde al dat dit niet de reden van mijn probleem was . Dat bleek tijdens een rit daarna want de storing was er nog, en wordt alleen maar frekwenter. Gelukkig blijft de motor nog steeds ongestoord lopen anders zou ik niet meer de weg op durven.
Zoals gezegd : het dashboard valt kortstondig uit vergezeld van wat alarmeringspiepjes, maar de richtingaanwijzer verklikkers blijven het doen. Soms valt ook de ClimateControl en de radio uit. Tot nog toe is de storing er alleen tijdens rijden, niet in stilstand met draaiende motor.
Ik heb al verbindingen achter de zekeringkast zitten checken, ook achter de afdekplaat boven de pedalen. Niets is verkleurd of zit los, bewegen geeft ook geen storing.
Tellers uitgebouwd en open gemaakt; ook daar zie ik niets dat ook maar een beetje duidt op slecht contact ( maar dat is soms natuurlijk slecht te zien).

Ik wil als het even kan natuurlijk voorkomen dat de boel begint te smelten of smeulen.. .....

Verder nog twee dingen gedaan: Kast van de ECU open gemaakt en foutcodes gechecked.
De kast van de ECU ziet er netjes en schoon uit, niet alsof er water onder de rand heeft gelekt. Ook rommelen aan de draden geeft geen storingsverschijnselen. Dus die heb ik weer netjes dichtgemaakt.
Storingsgeheugen uitgelezen met een gewone OBD2 uitlezer; geen foutcodes. Ik begreep dat met een VCDS set meer gegevens van allerlei componenten uit te lezen zijn. Dan zou ik even bij een garage langs moeten want ik heb er geen. Alleen : Helpt het? Ik had het er met een collega over en wij dachten: het lijkt op iets van een slechte aardverbinding -ergens-.
Als ik uit laat lezen en de melding is dat er een storing is in voeding van het dashboard dan weet ik niet meer dan nu. Ik moet gewoon die plek vinden waar het zit maar dat zal de VCDS ook niet vertellen toch?
Geen resultaat is ook een resultaat, maar schiet niet erg op zo
Ik heb nog wel weer een stuk gereden en de ene keer is er ineens een storing voor een halve minuut ofzo en de volgende keer nergens last van.

Weet iemand of dashboard en radio en climatecontrol ergens samen een massa hebben? Of moet ik het toch ergens anders zoeken?

Laatste ontwikkeling vandaag: nadat het dashboard even uitgevallen was stond er ineens een paar seconden: "generator werkstatt" op de display. Die melding heb ik een maand of drie geleden ook een keer gehad. Zou er dan toch iets in de dynamo haperen? Maar dan had er in Frankrijk toch een melding gelezen moeten worden? Ga nu toch maar eens met een computer laten uitlezen.

Maar ondertussen toch: graag tips.

Geplaatst door

Passat Variant (75)

al 5 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Er is een productieserie van deze modellen bekent waarbij de storing "generator werkstatt" weergegeven werd,oplossing was de dynamo vervangen wegens isolatiefouten.
Maar meestal bleef de dynamo wel gewoon laden.
Deze modellen passat waren ook berucht voor overlopen van de waterbak onder de voorruit door verstopping van de afvoer onder de accubak.
Zou toch nog eens een keer in de kast van de ecu kijken en dan de ecu eruit lichten om de stekers er onder op corrosie controleren.

jaker 0
badge

5 jaar

Dank voor de tips Jaker. Er zitten dus onder de ECU ook nog stekkers begrijp ik? Zal er naar gaan kijken.
Ik heb gisteren de spanning van de accu en de laadspanning gecontroleerd . Accu is 12,4 V en met draaiende motor is de laadspanning 14,4 V dus dat is wel OK. Zouden die isolatiefouten ook de storing van het dashboard kunnen geven? Is het dat de dynamo sluiting geeft naar aarde? want dan heeft dashboard op dat moment natuurlijk geen "massa" . Ik zat erover te denken om VCDS aan te schaffen om meer storingscodes te kunnen uitlezen, heb ik daar in dit geval wat aan. Altijd nuttig natuurlijk om te zien of er foutcodes zijn maar zou ik een code kunnen vinden die deze isolatiefout aangeeft?

Ik heb op advies van anderen de rubber tule onder de accubak eruit gehaald. Het was daar wel vuil maar nog niet zo erg dat je zou verwachten dat het helemaal vol water stond. Maar het hield zeker vocht vast.

De fabrikant, ik dacht Bosch deed er toen nogal vaag over,ik begreep dat er een probleem zat in de rotor, die statisch geladen werd waardoor de spanningsregelaar van slag afraakte..
Het advies was om de dynamo te vervangen en idd was dan het probleem weg,maar of dat hier ook het geval is durf ik niet te zeggen.

jaker 0
badge

5 jaar

VIN: WVWZZZ3BZ5E151364 License Plate:
Daar ben ik weer met een update. Kostte even tijd om alles georganiseerd te krijgen maar ben nu in bezit van een laptop met vcds.
Nog wel even en dingetje. Volgens de tabel op de Site van GerritSpeek zou bouwjaar 2000-2005 de chassiscode 3BG moeten geven, maar die pakt hij niet; hij wil alleen maar aan de slag met code 3B. Klopt dat? Ik las ook dat soms de radiostekker losgekoppeld moet ivm spanning op de K-lijn; kan dat hier het geval zijn?
Dan nu de resultaten van de scan:

Chassis Type: 3B (3B - VW Passat B5 (1997 > 2005))
Scan: 01 02 03 08 15 16 17 19 35 36 37 46 47 55 56 57 58 75 76 77


VIN: WVWZZZ3BZ5E151364 Mileage: 242090km-150427miles
-------------------------------------------------------------------------------
Address 01: Engine Labels: 06B-907-557-ALT.lbl
Part No SW: 3B0 907 557 S HW:
Component: 2.0L R4/5VS G 0010
Coding: 0011501
Shop #: WSC 05311 000 00000
VCID: 39799BE573599582DA-5178

3 Faults Found:
16947 - System Voltage
P0563 - 001 - Too High - Intermittent
16523 - Oxygen (Lambda) Sensor B1 S2
P0139 - 001 - Response too Slow - Intermittent
18010 - Power Supply Terminal 30
P1602 - 002 - Voltage too Low - Intermittent
Readiness: 0000 0000

-------------------------------------------------------------------------------
Address 03: ABS Brakes Labels: 4B0-614-517.lbl
Part No: 4B0 614 517 G
Component: ABS/ESP front 3428
Coding: 04275
Shop #: WSC 05311
VCID: 25414795BFE101628E-515A

1 Fault Found:
00532 - Supply Voltage B+
35-10 - - - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 08: Auto HVAC Labels: 3Bx-907-044.lbl
Part No: 3B1 907 044 J
Component: CLIMATRONIC B5GP 0006
Coding: 17010
Shop #: WSC 05311
VCID: 285F4EA1C8F31C0AB5-5196

2 Faults Found:
00532 - Supply Voltage B+
06-10 - Signal too High - Intermittent
00792 - A/C Pressure Switch (F129)
35-00 - -

-------------------------------------------------------------------------------
Address 15: Airbags Labels: 6Q0-909-605-VW5.lbl
Part No: 1C0 909 605 C
Component: 0E AIRBAG VW61 04 0003
Coding: 12357
Shop #: WSC 05311
VCID: 24475A91B4DBF86A99-513C

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 17: Instruments Labels: 3B0-920-xx5-17.lbl
Part No: 3B0 920 829
Component: KOMBI+WEGFAHRSP VDO V07
Coding: 05115
Shop #: WSC 00000
VCID: 63C5198DF155BF52A0-5120
WVWZZZ3BZ5E151364 VWZ7Z0E1488313

No fault code found.

-------------------------------------------------------------------------------
Address 19: CAN Gateway Labels: 6N0-909-901-19.lbl
Part No: 6N0 909 901
Component: Gateway K<->CAN 0001
Coding: 00006
Shop #: WSC 05311
VCID: 70EF66C130A314CA2D-513C

1 Fault Found:
01332 - Door Control Module; Passenger Side (J387)
49-10 - No Communications - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 46: Central Conv. Labels: 1C0-959-799.lbl
Part No: 1C0 959 799 B
Component: 7X Komfortgerát HLO 0004
Coding: 00259
Shop #: WSC 05311
VCID: 366390D912477AFA37-4B18

Subsystem 1 - Part No: 1C1959801
Component: 7X Tõrsteuer.FS KLO 0202

Subsystem 2 - Part No: 1C1959802
Component: 7X Tõrsteuer.BF KLO 0202

Subsystem 3 - Part No: 1C0959811
Component: 7X Tõrsteuer.HL KLO 0202

Subsystem 4 - Part No: 1C0959812
Component: 7X Tõrsteuer.HR KLO 0202

7 Faults Found:
01330 - Central Control Module for Central Convenience (J393)
52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent
01331 - Door Control Module; Driver Side (J386)
52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent
00932 - Electric Window Motor; Drivers Side (V147)
62-10 - No or Incorrect Adjustment - Intermittent
00928 - Locking Module for Central Locking; Front Driver Side (F220)
27-10 - Implausible Signal - Intermittent
01332 - Door Control Module; Passenger Side (J387)
52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent
01333 - Door Control Module; Rear Left (J388)
52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent
01334 - Door Control Module; Rear Right (J389)
52-10 - Supply Voltage Too High - Intermittent

-------------------------------------------------------------------------------
Address 76: Park Assist Labels: 3B0-919-283.lbl
Part No: 3B0 919 283
Component: Parkingsyst. PA RDW D01
Coding: 00114
Shop #: WSC 05314
VCID: 65C10795FF61C1624E-515A

No fault code found.

End-------------------------(Elapsed Time: 04:39)--------------------------

De problemen met de bestuurdersportier zijn bekend; het slot reageert niet op de zender en het raammechanisme werkt niet goed. Verder zie ik veel " spanning te hoog" en " spanning te laag" . Duidt dat inderdaad op het al genoemde probleem met de dynamo?
Hoor graag van jullie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.