auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III : Dashboardlapmpjes gaan uit tijdens rijden, motor slaat af

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 8v

Sinds 5 jaar ben ik-met groot plezier- in het bezit van een VW Golf III Cabriolet, met de 2.0 (115PK) motor met alle fabrieksopties. Huidige km stand 170.000 km. Sinds twee jaar heb ik het volgende probleem. Af en toe (nu steeds vaker) slaat de motor zomaar tijdens het rijden af. De dashboardlampjes (onderste rij) gaan allemaal uit. Bij herhaalt starten draait de startmotor wel, maar hij slaat pas aan als eerst de dashboardlampjes weer branden. Dit forceer door een tiental keer de sleutel uit het contactslot te halen en de sleutel weer om te draaien. na een paar pogingen start hij dan weer.
Bijzonderheden:
- bij koud starten doet dit probleem zich nooit voor, pas als hij een beetje warm is (na een paar kilometer) doet het probleem zich voor. Dat kan zowel gebeuren tijdens het rijden (dooreng!) als tijdens het wachten bij een stoplicht.
- Als de motor echt heet is, na enige tientallen kilometers, doet dit probleem zich nooit voor
- De alarminstallatie van Texalarm is uitgbeouwd, mechanisch deel contactslot is vervangen, maar het probleem doet zich nog steeds voor
- Wellicht ten overvloede: ik ben een liefhebber en de auto is prima onderhouden.
- Ik denk zelf aan een probleem met een startrelias oid, maar wellicht kan iemand mij op weg helpen?

Ps: de VW dealer wil er niet aan beginnen om het probleem te zoeken, de meest voor de hand liggende oorzaken volgens hen (alarm en contactslot) heb ik al aangepakt.

Graag jullie meinig, vats bedank!

Geplaatst door

Hans van der Ven (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Als de controlelampjes niet branden, dan mis je een belangrijke stroombron. Motor-ecu zal dan ook wel geen stroom krijgen.
Kun je controleren door op het moment dat de lampjes niet branden het voltage op de injector(s) te meten. Moet aan 1 kant in de stekker 12 volt zijn.
Door het rommelen met de kontaktsleutel verdenk ik het elektrische deel van het kontaktslot.
Startrelais gebruik je niet als de motor loopt, dus dat verklaart het afslaan niet.
Rommel eens aan het kontaktslot met stationair draaiende motor. Slaat de motor dan ook af?
Heb je erg veel dingen of sleutels aan je sleutelbos hangen?

oldford 0
badge

14 jaar

Ik ga met Oldford mee, klinkt verdacht veel op een defect contactblokje achterop het contactslot.

6N0 905 865 is het onderdeel nummer..

[url=http://img821.imageshack.us/i/77849835.p...][img]http://img821.imageshack.us/img821/1363/...[/img][/url]

stefan84 0

14 jaar

Stefan, Oldford,

Dank voor jullie reacties!

Dat contactblokje, is dat onderdeel van het electronische gedeelte van het contactslot?
Want alle mechanische delen zijn al vervangen, dus het probleem zou niet van mechanische aard kunnen zijn...
Ik heb overigens niets aan de autosleutel hangen, dus dat zou het probleem niet kunnen zijn.

Groet,
Hans




[quote=stefan84]Ik ga met Oldford mee, klinkt verdacht veel op een defect contactblokje achterop het contactslot.

6N0 905 865 is het onderdeel nummer..

[url=http://img821.imageshack.us/i/77849835.p...][url]http://img821.imageshack.us/img821/1363/...[/url][/url][/quote]

Hans,

Precies zoals je zegt, het probleem zal worden veroorzaakt door het electrische gedeelte van het contactslot..

In heel veel gevallen sneuvelt eerder het contactblokje dan een mechanisch defect aan het slot.

Als het probleem zich nu bijna altijd voordeed, zou je even de stekker achter van het contactslot kunnen halen en hem dan met 2 kabels doorverbinden, dat staat het blokje buiten werking, een nieuwe kost het geld ook niet, ff 20 euro.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Beste mensen.... tja, hoe zal ik het zeggen... Ik heb de laatste weken met de Golf soorgereden.... Vandaag bracht ik de kinderen naar school en creche toe, begeeft de auto het helemaal. Geen enkel dashboardlampje doet het meer, en uiteraard start de auto ook niet. Na het eten ga ik de ANWB bellen om de auto af te laten slepen naar garage. Dom dom dom, ik had gewoon meteen na jullie advies actie moeten ondernemen, dit zat er natuurlijk aan te komen. Ik houd jullie op de hoogte wat de einddiagnose geworden is....

Hans,

Waarschijnlijk maakt hij nu helemaal geen contact meer, en moet het contactblokje nu vernieuwt worden.

Wellicht probeerd de ANWB dalijk nog iets om hem aan de gang te krijgen, of lust hem door zodat je naar de garage ermee kan gaan, maar dan weet je snel wat het probleem was..

Laat nog even weten als de auto weer loopt.

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

Hallo Stefan,
Ben inmiddels weer thuis, en jawel...rijdend.
De anwb-man heeft kundig ales doorgemeten en bekeken en kwam tot de volgende conclusie:
- auto is een goede staat van onderhoud.... Ja, dat had ik hem ook wel kunnen vertellen...:)
- de fout zit hoogstwaarschijnlijk ofwel in de draad van het contactslot naar de zekeringkast, ofwel moet de zekeringkast zelf vervangen worden.

Ik heb de oude rekeningen van een vorig onderzoek nog even nagekeken, destijds is het electronische gedeelte (volgens de kenners "het kontje" genaamd) tesamen met de mechanische gedeelten vervangen.

De anwb man heeft nu een rechtstreekse verbinding tussen zekering 15 en 19 gemaakt (1 ervan is de zekering van de ecu), en nu kan ik in ieder geval de motor weer starten en hem morgen naar mijn electronica-specialist brengen.

Ik houd jullie op de hoogte wat de definitieve diagnose is geworden.
Tussen twee haakjes: eigenlijk ben ik wel blij dat ik nu gedwongen wordt om voor een definitieve oplossing te gaan. Mijn vrouw is helemaal klaar met mijn auto, en zat al aan te dringen op vervanging. Ik heb echter zo veel lol van de wagen, dat het me echt aan het hart gaat om hem weg te doen.... Wordt vervolgd.



[quote=stefan84]Hans,

Waarschijnlijk maakt hij nu helemaal geen contact meer, en moet het contactblokje nu vernieuwt worden.

Wellicht probeerd de ANWB dalijk nog iets om hem aan de gang te krijgen, of lust hem door zodat je naar de garage ermee kan gaan, maar dan weet je snel wat het probleem was..

Laat nog even weten als de auto weer loopt.

Gr Stefan[/quote]

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.