close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Kever: delco van vw kever 1200

Bouwjaar: 1976, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1200

ik had het probleem dat de motor af en toe plofte, en dat ik de gasregelschroef hoger moest zetten om te blijven draaien.
nu was men gedacht, dat het in de ontsteking kon zitten.
ik dus rotor, delcokap,boegies + kabels vervangen. maar het probleem bleef.
ik heb dan de delco een beetje los gezet gehad en paar milimeter verschoven tegen de klok in.
nu wou deze niet meer starten, dus ik terug op het vorige punt gezet, nu wil deze nog steeds niet starten.
nu tijdens het zoeken naar het probleem, ben ik te weten gekomen, dat de stang waar het rotorke op gezet word, los in de delco rond kan worden gedraaid zonder aan de krukas te draaien, is dit normaal?
en als 2 de probleem, om de ontsteking af te stellen, door middel van een testlampje. zou ik het ontstekingsafstel merkteken op men polie moeten weten. welke is dit bij een graden polie? want dit zou niet overeenkomen met 0 of TDC merkteken.
grts

Geplaatst door

california cruiser (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je om de verdeler te verdraaien de klembeugel onder het verdelerhuis ( sleutelmaat 10 ) losgedraaid of de moer v/d klembeugel op het blok ( sleutelmaat 13)?

moderator 0
badge

13 jaar

sleutelmaat 10.

niemand dat me raad kan geven?

Kijk eens even onder de rotor of het nokje niet is afgebroken waarmee hij op het rotor asje gedukt zit en of hij goed in de uitsparing van van het rotor asje zit hij kan maar op eenmanier er op gezet worden.
Het ontstekings tijdstip zit op de krukaspoelie op de achterkant en moet overeen komen met het midden van de twee carter-helften

ford-12 0

13 jaar

de stang waar je de rotor opsteekt draait gek als je de rotor er zelfs niet op hebt zitten.
dit is denkelijk niet normaal he?

Is de verdeler niet naar boven gekropen zodat het meeneemplaatje met de 2 nokken te hoog is gekomen en dus niet meer wordt aangedreven door de nokkenas?
Anders de verdeler er even helemaal uittrekken en kijken of het buisspietje niet geknapt is onder in de verdeleras.

moderator 0
badge

13 jaar

jep dat was het.
nu een ander probleem dat zich voordoet.
bij het afstellen door middel van een testlampje, zou je de - pool op schassis moeten aansluiten
en de andere zijde op - pool van de bobyn moeten aansluiten. en dan de delco verdraaien tot het lampje net aan/uit gaat.
maar als ik dit doe, zonder iets af te koppelen van bedrading, blijft het testlampje konstant branden, of ik der nu mee draai of niet

Eerst de bobinekabel even uit de kap trekken.
De 2 andere draden gewoon aangesloten laten: de + draad ( vanaf contact) op 15 ( of + op de bobine) en de andere draad naar de verdeler.
Een spanningzoeker aan 1 zijde aansluiten op de draad naar de verdeler en de andere zijde aan massa.
Nu de auto op contact en de krukas klokswijs draaien. De spanningzoeker moet gaan branden wanneer het teken op de krukaspoelie +/- 1 mm. vóór het teken op het blok is.
Uiteraard wel even controleren of de volgorde v/d kabels in de kap klopt t.o.v. de rotorstand.

moderator 0
badge

13 jaar

dus de centrale kabel van de delco er af halen, voor de rest alle draden laten zitten, zowel op de delco als op de bobyn
dan 1 kant vant lampje aan de dunne draad die naar de verdeler loopt - pool op de bobyn, en dan den andere kant van testlampje aan
het chassis van de wagen aalsluiten?
waar is het juste punt op de polie bij een gradenpolie? der staat een fijn streepje ,3 stipjes na de 0 als je met de klok meedraaid. voor de rest vindek niks van streepjes.

Hoi Wim,
Doe het zo als Moderator in zijn bericht heeft omschreven. Met de kabels in de kap bedoeld hij dat je de ontstekings vogorde moet controleren maar als je de bougie kabels er niet uitgetrokken hebt zal dat nog wel kloppen. Op de roto staat een klijn streepje dit moet overeen komen met een klijn streepje op de rand van het rotohuis en betekend dat nu de eerste cillinder een vonk ontvangt. Meestal zit in rand van de vedelerkap een klijn nokje dit moet in de uitsparing van de rand van het verdelerhuis vallen.
Als het lampje van de spanningzoeker blijft branden kan dit duiden op vervuiling van de contaktpuntjes of geen goede massa verbinding contaktpunten ten opzichte van de grondplaat in het verdelerhuis(delco) Wel de aansluiting gebruiken die naar de contaktpunten gaat.
Wat het ontstekings tijdstip betreft kan ik je helaas niet verderhelpen.
Gr. Theo

ford-12 0

13 jaar

Ga anders eens opzoek naar een "vraagbaak". Dat is een boekje met daarin allemaal technische beschrijvingen van een bepaald type auto. Voor u dus van de VW kever. Zijn wel te vinden op sites zoals Marktplaats enz.en anders even op Google zoeken.

moderator 0
badge

13 jaar

delco was stuk, paar tanden waren afgebroken zodat de rotos soms niet ronddraaide en soms wel.
delco volledig vervangen en afstellen was een makkie

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.