Hallo,
Gisteren is er een te hoge laadspanning geconstateerd. Om en nabij de 15/16 V, ook met verbruikers.
Nu weet ik dat mogelijk er een diode kapot is, de borstels versleten, de slipringen versleten of de spanningsregelaar stuk is.
Dat wil ik graag uitzoeken en daarom de dynamo eruit halen.
Probleem is alleen dat ik niet weet of de multiriem (krukas, dynamo en stuurbekrachtiging) een "auxiliary v-belt" is of een "auxiliary ribbed belt" (er zijn 2 demontage procedures volgens Haynes' handboek).
De ribbels die ik constateer op de riem zijn in de lengte, dus 5 a 6 ribbels breed.
Nu moet ik ook weten of de riem automatisch gespannen wordt of niet. Hoe kom ik daar achter? (de riem gaat van krukas onder een wiel (is dit de spanner?) door, over de dynamo, over de stuurbekrachtiging, terug naar krukas)
Gr
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Na wat zoekwerk ben ik erachter, hij is 'ribbed'.
Nu nog de vraag of hij automatisch gespannen wordt...
De multiriem zal voorzien zijn van een automatische spanner.
Hoe heb je geconstateerd dat de dynamo naar de ..... is ?
Meestal is het probleem verholpen bij het vernieuwe van de spanningsregelaar,dat ding dus waar ook de koolborstels op zitten.
15 jaar
ANWB kwam langs na een niet startende auto. Accu was dood. Nieuwe gekocht en geplaatst.
Hij merkte op dat tijdens de meting de laadspanning veel te hoog was. Met nieuwe accu nog steeds.
Demontage is gelukt. Met een simpele steeksleutel de automatische spanner ontspant. Multiriem eraf... Is maar goed dat ik het nu check, die riem was niet in opperbeste staat. (een dezer dagen de distributieriem ook maar even checken)
Poolaansluiting eraf, 2 bouten eruit, even tikken en los was de dynamo.
Spanningsregelaar zou het inderdaad kunnen zijn, de borstels waren nog 5 mm lang, van de slipringen was de onderste zeker 3 mm. versleten.
Hoe kan ik die vervangen?
Voor 40,- heb ik een gereviseerde dynamo, is dat niet de beste oplossing nu?
15 jaar
Lijkt me wel het beste.
15 jaar
Voor 40,- heb je normaal geen gereviseerde,als je deze voor dat bedrag kan kopen moet je dat meteen doen,dat de koolborstels nog nie versleten waren wil niks zeggen,als de spanningsregelaar kapot is krijg je ook dat soort klachten met een te hoge laadstroom,als de borstels weg zijn,zal hij eerder niet meer of slechter doen bijladen.
Een spanningsregelaar kost ook al snel 20,- dus zou snel voor de dynamo gaan.
Als je de sleepringen vervangen wilt,moet de hele dynamo uit elkaar,die kun je zo niet even snel vervangen.
15 jaar
als jij voor 40 euro een revisie dynamo kunt krijgen (wat volgens mij inderdaad ook niet kan)dan moet je niet prutsen en die rivisie erop zetten. ik denk eerder 140 euro
15 jaar
Alles gefixed, bedankt voor de hulp!
15 jaar
Bedankt voor de feedback!
15 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar