auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen Golf III : distributie 1.9d 1y motor

Bouwjaar: 1996, Motorcode: 1y

ik heb gister een brandstof pomp vervangen van een golf 3 diesel, niet zo lastig zou je zeggen, ook niet mijn eerste keer!
ik braaf kleppen deksel demonteren, vliegwiel bij het streepje, en pomp op juiste inspuit moment gezet en vervolgens blokkeer stift gemonteerd.
alles vast gezet en de gebruikelijke controle uitgevoerd motor met de hand rond draaien RECHTS OM! en je raad het al EEN KLEP!! G^@^%^^7D.
NERGENS een ander merkteken op vliegwiel te vinden op een lullig stift streepje na, ik denk het proberen waard, en geen klep en starten en lopen.
alleen klonk er een heerlijk nagelend geluid en overslaan. conclusie, niet op tijd. pomp op gevoel een beetje verdraaid en stukken beter lopen.
alleen op gevoel is natuurlijk niet zoals bedoeld is.
mijn vraag iemand eerder dit leuk grapje mee gemaakt en moet ik aan gezien deze diesel wervel kamers heeft nou werkelijk het carter demonteren om zijn O-T op te zoeken?

Geplaatst door

audivw (0)
badge

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je hebt 2 type's met of zonder los pomp wiel,kleppendeksel eraf achter in de nokkenas gleuf een strip leggen dan de pomp met blokkeerstift vastzetten vliegwiel met O in lijn leggen met de streep op het huis of een ander streepje met ander tekentje in lijn leggen op het vliegwiel maar dat zie je vanzelf,mocht de riem er niet opgaan pompwiel losmaken en verdraaien totdat de riem past ,deze zit echter toch geblokkeerd met stif

Mark had je die plastic dop er uit gedraaid ? Verstuiver van cil. 1 er uit om het bdp te bepalen. Je komt toch ook de 2 bdp punten tegen op de koppeling. Succes.

Punt 65
badge

14 jaar

Is niet toevallig het krukastandwiel uitgeslagen, dit kwam veel voor bij deze motoren (ruimte op de spie ).

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

bij mij is inderdaad afbeelding twee van toepassing, heb de juiste gereedschappen hier voor gebruikt, en het merkteken op het vliegwiel is een streepje, wanneer je de complete dop uit de bak draaid kan je het pijltje zien en het hier bij zetten. Alleen dan raak ik een klep. er is geen ander vast merkteken te vinden op het vliegwiel. als ik een verstuiver los draai kan ik dan wel het bdp bepalen? aangezien het een motor is met wervel kamers.

groeten mark

audivw 0
badge

14 jaar

als je een gloeispiraal eruit draait dan een fluitje erop zetten dan draaien totdat ie niet meer fluit zit je toch bovenaan de gloeier van 4e cilinder kun je het makkelijktste bij moet je wel effe zorgen dat 4e cilinder in arbeid slag zit 1 en 4 gaan samen omhoog dus dat moet toch lukken,is mischien niet 100 % nauwkeurig maar moet je toch in de buurt iets zien,of je zet er druk op met luchtpistool net zolang lucht geven en krukas draaien beetje bij beetje totdat de zuiger niet meer naar beneden gaat staat hij precies bdp,deze wil natuurlijk meteen naar beneden als er druk opkomt staat hij echter precies bovenaan blijft hij staan dan heb je het bdp punt van 4e cilinder is op vliegwiel hetzelfde als van de 1 e cilinder dan kun je kijken of het merkteken klopt en dan motor slag daaien zit je weer op timing 1e cilinder.

FF lezen ik denk dat dit jou probleem is mits alles op tijd staat natuurlijk.

http://www.tdiclub.nl/fpost376557.html

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Mark vernieuw de 12 kantige krukasbout ook. Soms zitten ze kanonvast maar ik ben ze ook los (licht vast) tegengekomen, toch was de motor niet in elkaar gedraaid. Soms heb je geluk. Groeten.

Punt 65
badge

14 jaar

dat kan zeker kloppen heb ik ook meegemaakt maarrrrrr als de merktekens kloppen staat ie toch op tijd hoe dan ook,je zet hem op tijd bij het vliegwiel en nokkenas en pomppoulie dus niet krukaspoulie,alleen zou hij kunnen verschieten onder het lopen maar handmatig op tijd zetten moet dit toch goed zijn laten lopen weer kontroleren.

ik ben het met robby eens, ga er straks weer mee aan de slag.
het krukas poelie verhaal is bij mij bekent, ben hier alleen nog niet zo zeker van .

laat nog wel even wat horen.

audivw 0
badge

14 jaar

IDD dat is zo, maar ik begrijp niet dat hij dan een klep raakt... wellicht dat er een voorkamer los zit of kromme klep oid.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Zit er misschien een klepstoter vast (ingedrukt)

Ben erg benieuwd wat het is.

Suc6.

berendonck 0
badge

14 jaar

een klep raken is ook vreemd hij zou dan bij elke cilinder een klep moeten raken de timing van cil.1 is hetzelfde als alle andere cilinders

Dat bedoel ik maar.

berendonck 0
badge

14 jaar

even bij basics blijven! kreeg die auto binnen met een kapotte pomp, distributie zodanig op tijd gedraaid dat de pen in de pomp past en het afstel gereedschap en de nokkenas, krukas nooit opgelet omdat hier geen blokkeer gereedschap in gaat.
alles gedemonteerd nieuwe pomp en vervolgens riem monteren en op tijd zetten. vervolgens draai ik de motor met de hand rond voor controle en raakt hij een klep, nou ongetwijfelt dat er bij meerdere cylinders een klep raakt alleen ga ik dit niet proberen het staat gewoon niet goed, en kromme klep gebeurd niet van zelf. zeker niet wanneer ze recht boven de zuiger staan. even voor de duidelijkheid, ik sleutel vrij veel aan audi en vw jong en oud ben niet een koekebakker onder de pro groep.
bedankt voor jullie denken en laat het nog zeker weten.

audivw 0
badge

14 jaar

dan ga ik met je mee dat ie niet goed op tijd staat,nokkenas had je geblokkeerd dus da's goed ,pomp pen erin is ook goed dan is gewoon je krukas met het erop of eraf halen van je riem wat versprongen,effe wel je schrijft riem erop en op tijd stellen het zal wel anders zijn eerst op tijd zetten dan riem erop

he robby en harry. bedankt! heb de verstuiver van de 4e cylinder er uit gedraaid en met een dun staal draadje door de voorkamer het bdp opgezocht, nokkenas en pomp geblokkeerd en alles in juiste volgorde afgebouwd.
motor loopt weer super!
denk dat men het vliegwiel er een keer af heeft gehad en als dat mogelijk is een bout gat verkeerd heeft gezet. want er scheelt denk ik een tand of twee drie aan.
Bedankt! vrgr. mark.

audivw 0
badge

14 jaar

fijn dat ie weer goed loopt,maar een boutgat verkeerd lijkt mij niet dat scheelt wel meer als 3 tanden misschien kom je nog wel ooit achter de oorzaak.

Sorry maar er is toch niemand geweest die zei dat je een koekkebakker bent, we zitten hier enkel om mee te denken en te helpen.

En iedereen maakt fouten, wij dus ook.

En het (leuke) probleem van jou is gelukkig weer opgelost, en daar doen wij het voor.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Mark,

Meestal zitten er meerdere ( merk ) tekens op het vliegwiel, het zal toch niet zo zijn dat je per ongeluk de verkeerde genomen hebt en daardoor de timing niet meer klopte ? Deze in de verkeerde volgorde monteren is eigenlijk niet mogelijk, mocht het toch werkelijk het goede merkteken zijn, blijf ik het vreemd vinden.

Als je hem nu weer op het BDP zet, zie je dan uberhaupt een merkteken ?

Gr Stefan

stefan84 0

14 jaar

[quote=berendonck]Sorry maar er is toch niemand geweest die zei dat je een koekkebakker bent, we zitten hier enkel om mee te denken en te helpen.

En iedereen maakt fouten, wij dus ook.

En het (leuke) probleem van jou is gelukkig weer opgelost, en daar doen wij het voor.

Gr. Harry[/quote]
Harry, sorry het was niet zo bedoelt. ben blij met jullie hulp en hoop ook dat we elkaar in de toekomst weer es kunnen helpen.
Mark Laanstra.

audivw 0
badge

14 jaar

he' stefan, 100% dat er geen ander merkten staat, snap er zelf ook niks van het vliegwiel was aarsig schoon, en heb hem zelfs nog extra schhon gemaakt.
in het bdp punt staat geen merkteken.

audivw 0
badge

14 jaar

en als je nu je vliegwiel eens ronddraait en kijkt of er
überhaubt wel een teken opstaat en waarmee dat ongeveer gelijk komt

Geen probleem Mark.

En een goed weekend toegewenst.

Gr. Harry

berendonck 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.