Wie kan mij vertellen, of dit klusje zelf goed te doen is, en waar de struikelblokken zitten eventueel?
Heb me laten vertellen dat vervangen bij de dealer plus/min 700 euro kost, omdat kennelijk de hele bumper aan de kant moet
en wat koelers enz stel ik me voor.
Ik heb al een aantal distributies vervangen van oa. 16V motoren, dus het zou niet compleet nieuw zijn voor mij.
Mijn grootste vraagstuk is doorgaans, hoe weet je dat je de juiste spanning op de riem hebt.
graag jullie reacties
vr gr Rogier
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
rogier... om dit klusje te kunnen klaren heb je dit onderstaande gereedschap bij nodig, ben je niet in het bezit daarvan begin er dan niet aan metname timing alsmede het spannen van deze riem komt zeer precies beter is dit een keer gezien te hebben alvorens eraan te beginnen.
[url=http://imageshack.us][img]http://img504.imageshack.us/img504/5797/...[/img][/url]
paul,
das jammer gaat me dus een hoop geld kosten.
Evengoed bedankt voor de reactie.
btw als vag 1331 en 1332 "gewoon" moment sleutels zijn, dan had ik die wel gehad.
Die overige spulletjes zijn bij midlock wel te krijgen denk ik.
Maar blijf met een tekort aan ervaring, wat de spanning betreft, zitten.
vr gr Rogier
18 jaar
[quote=Rogier10230]das jammer gaat me dus een hoop geld kosten.
Evengoed bedankt voor de reactie.
btw als vag 1331 en 1332 "gewoon" moment sleutels zijn, dan had ik die wel gehad.
Die overige spulletjes zijn bij midlock wel te krijgen denk ik.
Maar blijf met een tekort aan ervaring, wat de spanning betreft, zitten.
vr gr Rogier[/quote]
een hoop geld? 400,- dat valt toch nog wel mee? daar kun je geen risico voor lopen dacht ik.
paul,
onze dealer heeft het over 700,-
zal nog eens een keer bij een ander informeren
vr gr Rogier
18 jaar
[quote=Rogier10230]onze dealer heeft het over 700,-
zal nog eens een keer bij een ander informeren
vr gr Rogier[/quote]
vraag wel.. wat men monteert? ik praat over een compleet set (conti-tech orgineel eerste montage) voor dat geld.
paul,
Ga ik doen.
Wellicht is die 700,- incl nieuwe multiriem en spanrol incl demper oid
en de ventilator heeft ook nog een riempje geloof ik?
Kan me voorstellen dat men alles vervangt, als ze toch alles los hebben.
gr Rogier
18 jaar
Vergeet de waterpomp niet te vernieuwen ook al verneem je er niks aan, gebeurt regelmatig dat deze na de tijd wel stuk loop doordat hij opnieuw gespannen wordt. En als het de twee de keer is dat de riem wordt vervangen zijn vaak de omloop rolletjes ook stuk en deze zitten meestal niet bij de vaste prijs in van de dealer.
Groet Thijs
Vergeet de waterpomp niet te vernieuwen ook al verneem je er niks aan, gebeurt regelmatig dat deze na de tijd wel stuk loop doordat hij opnieuw gespannen wordt. En als het de twee de keer is dat de riem wordt vervangen zijn vaak de omloop rolletjes ook stuk en deze zitten meestal niet bij de vaste prijs in van de dealer.
Groet Thijs
[quote=thijs11387]Vergeet de waterpomp niet te vernieuwen ook al verneem je er niks aan, gebeurt regelmatig dat deze na de tijd wel stuk loop doordat hij opnieuw gespannen wordt. En als het de twee de keer is dat de riem wordt vervangen zijn vaak de omloop rolletjes ook stuk en deze zitten meestal niet bij de vaste prijs in van de dealer.
Groet Thijs[/quote]
een set, daarmee bedoel ik ook de waterpomp alsmede de omloop rolletjes. alles zit in dat set en dat voor slechts 400,-
paul,
Dan heb je een goed set want meestal zitten deze dingen niet bij een set in.
groet Thijs
heren vandaag bij mij dealer geweest (schilder in heerhugowaard)
Kosten zie prijsopgave
Dat is incl. nieuwe riemen (ook voor airco ed.) spanrolen en nieuwe waterpomp
eh... krijg me scan van de offerte er niet bijgevoegd.
Maar bedrag is 715,- euro
vr gr Rogier
18 jaar
Is een normale prijs kun je ook weer 90000 verder zonder problemen.
Groet Thijs
[quote=thijs11387]Is een normale prijs kun je ook weer 90000 verder zonder problemen.
Groet Thijs[/quote]
nou thijs..... deze prijs is verreweg van normaal, en zeker 250,- euro te duur. maarja als je niet beter weet ga je gewoon te veel betalen zo simpel is dat nou eenmaal....
paul,
Werken ze niet met "standaard" prijzen bij vw/audi?
Want dan ga ik gewoon een dorp verderop een informeren.
vr gr Rogier
17 jaar
onderdeel prijzen zijn allemaal hetzelfde alleen kan het uur tarief iets verschillen maar ook dat ligt niet echt heel ver van elkaar af.
250 euro te duur? Als je alle rollen en riemen en waterpomp mee pak en dan nog het uur loon erbij dan kom je toch al gauw richting de 700 euro en dan praat ik over originele onderdelen en door de dealer gemonteerd. Maar het zou best kunnen dat ge garage op de hoek het wel voor 500 doet.
Groet Thijs
Het is heel simpel. Bij Paul Kelder, een prima vakman, hoef je niet mee te betalen aan een duur bedrijfspand met de daarbij behorende inhoud van receptionistes, verkopers etc. Maar ik heb er al menig discussie met vrienden over gevoerd en die zweren bij de dealer (soms ook bij Kwik Fit maar dat terzijde). Ze doen maar maar ik heb geen zin meer me een poot te laten uitdraaien voor werk waaraan je soms kwalitatief kunt twijfelen.
Wicher
17 jaar
Als je de montage zelf kunt doen kun je overwegen de gereedschappen aan te schaffen. De eerste vier op het plaatje zijn bij Midlock te krijgen (VW 1, VW60, VW 140 en VW141) en kosten in totaal hooguit 60 inclusief OB.
[quote=Audifreak763]Als je de montage zelf kunt doen kun je overwegen de gereedschappen aan te schaffen. De eerste vier op het plaatje zijn bij Midlock te krijgen (VW 1, VW60, VW 140 en VW141) en kosten in totaal hooguit 60 inclusief OB.[/quote]
gereedschap is overal te koop... behalve kennis van zaken!
paul,
Het nare is, ik ben eigenlijk opzoek naar een andere auto, dus ik wil eigenlijk
niet investeren meer in deze, alleen wil ik wel op me gemak kunnen uitkijken naar een andere auto.
En niet op de wip zitten, of deze riem zal knappen of niet.
ach ja...zo is het leven een beetje he
17 jaar
Ik heb op deze site eens een uitspraak van een wijze (wijsneus) uit het oosten (waar ik zelf ook woon) gelezen die er op neer kwam dat ervaring een optelsom is van gemaakte fouten. Heb jij dat ook gelezen, Paul? Wellicht geldt ongeveer hetzelfde voor kennis van zaken.
[quote=Audifreak763]Ik heb op deze site eens een uitspraak van een wijze (wijsneus) uit het oosten (waar ik zelf ook woon) gelezen die er op neer kwam dat ervaring een optelsom is van gemaakte fouten. Heb jij dat ook gelezen, Paul? Wellicht geldt ongeveer hetzelfde voor kennis van zaken.[/quote]
ga je lullig doen JAN? of heb je met dit bovenstaande een andere bedoeling?
paul,
Ik doe nooit lullig, ik heb dat gewoon gelezen. En waarom zou Rogier, die blijkbaar wel wat sleutelervaring heeft, niet met wat goed gereedschap een ervaring rijker proberen te worden? Met andere woorden: men leert door te doen. Ik hoop van harte dat je tenen niet al te lang pijnlijk blijven.
[quote=Audifreak763]Ik doe nooit lullig, ik heb dat gewoon gelezen. En waarom zou Rogier, die blijkbaar wel wat sleutelervaring heeft, niet met wat goed gereedschap een ervaring rijker proberen te worden? Met andere woorden: men leert door te doen. Ik hoop van harte dat je tenen niet al te lang pijnlijk blijven.[/quote]
men leert door het te doen? of bedoel je men moet het eerst een keer gezien hebben om het vervolgens goed te doen. daar zit nogal een beetje verschil tussen. en dan praat ik nog helemaal niet over het risico. zoals je misschien wel weet is een pompverstuiver niet de makkelijkste motor om daar een riem op te leggen.. laat staan afstelling spanrol en dat wil jij iemand laten doen met minimaal sleutel ervaring?
paul,
Het is inderdaad iets lastiger met zo'n brede en stugge riem. Aan de andere kant: het is mij ook gelukt zonder dat het mij eerst is voorgedaan. En ik kan nog niet eens lezen en schrijven. (Één van de zojuist gedane beweringen is niet waar)
[quote=Audifreak763]Het is inderdaad iets lastiger met zo'n brede en stugge riem. Aan de andere kant: het is mij ook gelukt zonder dat het mij eerst is voorgedaan. En ik kan nog niet eens lezen en schrijven. (Één van de zojuist gedane beweringen is niet waar)[/quote]
omdat jou het wel is gelukt........ lukt het een ander ook ''toch'' hier kan de auteur wel wat mee. tegelijke tijd is daarmee ook weer een risico uitgesloten.
''beetje van mezelf en een beetje van maggie''
paul,
Even wat anders paul,... Ik heb ook een posting gedaan over een V6 TDI, die soms uitvalt.
Heb je die posting toevallig gelezen?
En heb je hier iets over te zeggen?..tips of trucks zijn meer dan welkom.
vr gr Rogier
17 jaar
[quote=Audifreak763]Ik heb op deze site eens een uitspraak van een wijze (wijsneus) uit het oosten (waar ik zelf ook woon) gelezen die er op neer kwam dat ervaring een optelsom is van gemaakte fouten. Heb jij dat ook gelezen, Paul? Wellicht geldt ongeveer hetzelfde voor kennis van zaken.[/quote]
Nou Jan, daar zeg je zowat! Tuurlijk heeft Paul daar ook wel gelijk in. Maar is het niet zo dat die kostprijs van die fouten dan wel binnen de perken moet blijven? Tuurlijk kun je van alles proberen en zelf uitvogelen.
Echter ga je er wel vanuit dat ieder die iets sleutelervaring heeft deze klus tot een goed einde kan afronden.
Vind ik nogal een uitspraak, tenminste bij het vervangen van deze riem bij dit type auto. Maar goed, als je hem ook ff helpt de brokstukkies bij elkaar te vegen als het misgaat? Zit er nota bene zelf nog steeds tegen aan te hikken wanneer er weer iemand met zo'n pompverstuiver voor de deur staat voor zijn riempie.......
Maar goed, je zal het wel weten, ik heb nog maar een beetje ervaring.
Sytze
En op school zeiden ze altijd dat je van de 1e keer nooit zwanger kon raken................
17 jaar
In mijn geval klopt dat, (van de 2de en 3de keer raak ik trouwens ook niet zwanger)
vr gr Rogier
17 jaar
doe het lekker zelf en bespaar je jezelf een hooop geld.
het is echt niet veel moeilijker dan een andere motor alleen moet je de nokken as timing controleren,en zelfs dat is niet moeilijk.
het staat allemaal op de tekening die je bij de riem krijgt.
de water pomp vernieuwen is ook onzin alleen vervangen wat stuk is of lekt.
en ja de voor kant van de auto moet even aan de kant worden gezet maar de koelslangen gewoon laten zitten hoor.
groeten van een vliegtuig inspecteur.
17 jaar
waterpomp laten zitten onzin???? heb regelmatig meegemaakt dat binnen 10000 km na het vervangen van de tandriem de waterpomp stuk loopt en dan is de schade meer dan en waterpomp van een paar tientjes.
Groetjes een vw specialist Thijs
[quote=guust3900]doe het lekker zelf en bespaar je jezelf een hooop geld.
het is echt niet veel moeilijker dan een andere motor alleen moet je de nokken as timing controleren,en zelfs dat is niet moeilijk.
het staat allemaal op de tekening die je bij de riem krijgt.
de water pomp vernieuwen is ook onzin alleen vervangen wat stuk is of lekt.
en ja de voor kant van de auto moet even aan de kant worden gezet maar de koelslangen gewoon laten zitten hoor.
groeten van een vliegtuig inspecteur.[/quote]
waterpomp preventief vervangen alleen indien deze tesamen loopt met de distributie, waarschijnlijk praat guus over een a4 TDI oa 90/110pk bij dit type motor draait de waterpomp niet mee met de distributie.. maar gezien de bereikbaarheid van de pomp is het wel verstandig de pomp te controleren...
paul,
[quote=guust3900]doe het lekker zelf en bespaar je jezelf een hooop geld.
groeten van een vliegtuig inspecteur.[/quote]
Tja, dat soort inspecteurs werden in 1992 na de Bijlmerramp massaal ontslagen bij ElAl.
Heb GEEN idee waarom..........
Preventief zaken vervangen? Waaom?
Kan "later" ook nog wel als het ECHT stuk gaat...........
17 jaar
[url=http://imageshack.us][img]http://img329.imageshack.us/img329/3919/...[/img][/url]
Yes, WE remember..........................
17 jaar
Oei oei, die is wel snoeihard........
Hoe was het spreekwoord ook al weer? Kinderen, dronkenlappen en goedheiligmannen spreken altijd de waarheid?
Sytze
Zou het niet weten, Sytze, maar de waarheid is meestal WEL hard (en te betalen rekeningen voor het vervangen van ALLEEN een waterpomp ook......)
17 jaar
Ach, maar dan heeft ie al zoveel ervaring.......dan doet ie dat pompie ook zo ff.
En in het kader van werkgelegenheid is dit ook een goeie, je blijft bezig. Zodra je jezelf klaar waant kun je nog es om de rest te doen, misschien ook wel verstandig om de spanrollen lekker te laten zitten.......ze waren nog zooooooo stil. En het riempie? alleen vernieuwen als ie helemaal gescheurd is, anders kan ie gerust nog een ton........
Tjonge jonge jonge, het moet niet veel gekker worden!!!
Voor de allerdomsten: Bovenstaande is cynisch bedoelt.
Sytze
Precies waterpomp lekker laten zitten die kun je later wel vernieuwen als die kapot gelopen is. Als de kop er toch af moet kun je de waterpomp zo ff me pakken. Gewoon niet luisteren naar mensen die er dagelijks mee werken die weten het toch niet.
Groeten een vw specialist Thijs
het is mij duidelijk heren.
wat mij betreft mag het onderwerp dicht.
bedankt voor de reacties.
vr gr Rogier
17 jaar
misschien een tussenoplossing: de te demonteren delen zelf demonteren, een ervaren monteur de distributieriem te laten vervangen en zelf weer alles te monteren (bij jou thuis of bij de garage) Ideetje ? Sjaak
en erna nog een handje vol schroefjes overhouden,hihihi..
Stefan
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar