Volkswagen New Beetle: Distributie riem gevolgschade

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2 liter

Ik heb een VW new beetle uit 2001 met 88000 op de teller. ik ben pas voor een 90000km beurt geweest en daarbij werd me verteld dat ze standaard de distributieriem moesten controleren. De beurt heeft me bijna € 2000,- gekost aan reparaties, waarbij de riem niet vervangen is. De riem was "visueel" gecontroleerd en goed bevonden, dus dat zou zeker goed zijn tot de 120000km beurt zeiden ze.
Nog geen 350km na de beurt sloeg de motor acuut vast en de repatriërende ANWB constateerde een kapotte distributie riem. ik vertelde het advies van de garage en men zei dat de garage nu spijt zou hebben van hun advies. De auto werd naar de VW dealer gebracht door de ANWB en daar voelde men de bui al hangen, ze moesten eerst de auto bekijken voordat ze er iets over konden zeggen. Een dag later werd me verteld dat de waterpomp was vastgelopen met als gevolg dat de distributie riem was gesneuveld, ergo het was niet hun schuld en ik kijk nu tegen een extra reparatie van €3500,- bovenop de eerder gemaakte kosten aan. Ze boden wel aan mijn auto in te ruilen, maar dan moet ik nog meer bijleggen. ik heb ernstig het gevoel dat men gezocht heeft naar een andere oorzaak waardoor de zwarte piet bij mij wordt neergelegd. Doordat ze al een kijkoperatie hebben verricht vraag ik me ook af of een contra expertise nog zin heeft. Het woord coulance regeling of service lijkt ineens wereldvreemd. Wat nu? als startende ondernemer kan ik niet zonder auto, maar kan me een dergelijke aanslag ook niet permitteren. Hulplijn aub. Bij voorbaat dank, Hjarald

hjarald

Geplaatst door hjarald (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen New Beetle? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

Golfballetje (0), 16 jaar geleden

Woow...balen zeg. Nou ik zat al te twijfelen met vervangen van mijn riem (zie Lupo Distributieriem topic), maar ga nu toch maar voor het zekere van het onzekere als ik dit hoor. Ik ben dus ook pas met mijn LongLifeService beurt geweest en hadden ze de riem ook visueel gecontroleerd, maar niet vervangen. pfffffffff....ik ga morgen gelijk een afspraak maken :(

liever preventief 500 euro neerleggen (want de riem moet toch een keer vervangen worden) dan 3500,- gezeur.
Veel sterkte met de afhandeling in ieder geval.

hjarald (0), 16 jaar geleden

dank voor je bericht golfballetje. ik had jouw bericht ook al gelezen en kan je het alleen maar adviseren om het zekere voor het onzekere te nemen, al is het wel veel geld voor een simpel riempje. Dit is duurder! groetjes hjarald

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=hjarald]Ik heb een VW new beetle uit 2001 met 88000 op de teller. ik ben pas voor een 90000km beurt geweest en daarbij werd me verteld dat ze standaard de distributieriem moesten controleren. De beurt heeft me bijna € 2000,- gekost aan reparaties, waarbij de riem niet vervangen is. De riem was "visueel" gecontroleerd en goed bevonden, dus dat zou zeker goed zijn tot de 120000km beurt zeiden ze.
Nog geen 350km na de beurt sloeg de motor acuut vast en de repatriërende ANWB constateerde een kapotte distributie riem. ik vertelde het advies van de garage en men zei dat de garage nu spijt zou hebben van hun advies. De auto werd naar de VW dealer gebracht door de ANWB en daar voelde men de bui al hangen, ze moesten eerst de auto bekijken voordat ze er iets over konden zeggen. Een dag later werd me verteld dat de waterpomp was vastgelopen met als gevolg dat de distributie riem was gesneuveld, ergo het was niet hun schuld en ik kijk nu tegen een extra reparatie van €3500,- bovenop de eerder gemaakte kosten aan. Ze boden wel aan mijn auto in te ruilen, maar dan moet ik nog meer bijleggen. ik heb ernstig het gevoel dat men gezocht heeft naar een andere oorzaak waardoor de zwarte piet bij mij wordt neergelegd. Doordat ze al een kijkoperatie hebben verricht vraag ik me ook af of een contra expertise nog zin heeft. Het woord coulance regeling of service lijkt ineens wereldvreemd. Wat nu? als startende ondernemer kan ik niet zonder auto, maar kan me een dergelijke aanslag ook niet permitteren. Hulplijn aub. Bij voorbaat dank, Hjarald[/quote]
3500 euro; krijg je hier een hele nieuwe motor voor??? Ik zou eerst maar eens een second opinion gaan halen om deze boel gerepareerd te krijgen, de prijs is wat hoog.....

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Nou dat dacht ik ook al harry! Normale kosten plus kop de en montage met paar kleppen en vuistvol kleine dingen en koppakking. Duizend euro zal je een heel eind brengen.

Sytze

hjarald (0), 16 jaar geleden

ben ik helemaal met je eens. nadeel is dat ik tijdens een hemelvaart weekeinde erg weinig kan uitrichten. maar ik ga dat zeker niet betalen. ik ben van mening dat als er een volkswagen richtlijn bij 90000km ligt het nooit mijn fout als consument kan en mag zijn. maar ja, hoe te bewijzen als de garage een andere oorzaak aanwijst?

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Trouwens....een nieuw kaal 1.9 diesel blok kost minder dan 2500,-! Dan zal deze misschien iets meer kosten, maar waarom een nieuwe motor?

hjarald (0), 16 jaar geleden

dank sytze, dat klinkt al veel aannemelijker. ik heb de indruk dat ze proberen de zwarte piet door te schuiven en/of een mooie goedkope inruiler te krijgen. ik krijg dan ze maar € 6000,- voor een auto waarik net voor € 2000 aan verspijkerd heb en mag nog ik weet niet hoeveel bijpassen voor een nieuwe. terwijl zij de auto intern voor veel minder repareren en vervolgens voor € 14000 in de showroom zetten of zoiets (het is namelijk een hele speciale uitvoering die destijds bijna 70000 gulden heeft gekost!!

hjarald (0), 16 jaar geleden

dank voor jullie inzichten golfbal en sytse, ik moet nu weg maar kijk morgen ochtend direct weer voor antwoorden

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

jouw garage zoekt veel geld te verdienen zodat ze binnen het jaar kunnen stoppen,is alles behalve een normale prijs
kan inkomen dat de reparatie zo duur wordt als er kleppen zijn afgebroken en de cillinders zijn ingevallen,
maar dit kun je toch niet beoordelen zonder dat dekop gedemonteerd is,of hebben ze deze al gedemonteerd bij de kijk operatie?
zou wel niet veel uithalen maar zou toch een tegen expertise laten doen,toch eigenaardig dat na 350km
het misloopt zijn ze niets vergeten vast te zetten.....of dergelijke
heb al wel meegemaakt dat waterpomp en spanrollen vastlopen,maar hoofdzakelijk zijn het toch de riemen die erdoor gaan,
vraag deze riem en plooi hem dubbel zie je dat in de hoekjes van de tandjes scheurtjes zal het je riem wel geweest zijn
succes

hjarald (0), 16 jaar geleden

goeie tip davy, ik ben er morgen om 8 uur en zal dat gelijk vragen. dank

sytze (0) PRO, 16 jaar geleden

Ik zou die waterpomp liever even voelen! Dan weet je tenminste of ie vast zit ja of nee. Al met al maar weer een heel vreemd verhaal......

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Ik mag toch aannemen dat als ze de riem inspecteren dat ze ook de waterpomp en spanrollen bekijken, hoort ook bij de distri riem.
Wat is de interval van deze riem in deze auto, als dat 90.000km is moeten ze hem gewoon vervangen en niks inspecteren.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

een interval van 90000km is op een benzinemotor niet van toepassing en geldt enkel voor sommige dieselversie's. voor de benzinemotor hoe vreemd het ook klinkt staan geen vaste intervallen, wel een visuele controle iedere 30000km. indien de auto een stand van 110000/120000km heeft bereikt is het verstandig de riem en omlooprollen preventief te gaan vervangen. dealers zeggen wel niet nodig, maar tegelijketijd geven zei geen enkele garantie, wat inhoud mocht de riem wel springen de eigenaar daar zelf verantwoordelijk voor is en hij voor de kosten komt te staan en deze nimmer kan verhalen op de dealer..........................

paul,

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Als ik me niet vergis is dit een 16 klepper blok, en bij 16 klepper blokken moet je nog iets voorzichtiger zijn dan bij de 8klepper, de laatste heeft simpel weg de helft aan kracht op de riem staan.....

Bij 90.000 en 6 jaar had ie bij mij simpel weg het advies gekregen de hele boel vervangen..... En dit is geen achterafgebazel, maar gebaseerd op ervaring. Ervaring is kennis, opgedaan door een opeenstapeling van fouten......

Dan ervaar je ook nog eens dat 6 van de 10 gevallen niet de riem de hoofdoorzaak is, maar een of andere plastik span of keer/geleide rol waar het lager uitloopt of waar het kunstof van het metalen binnenwerk af wandelt. Dan neemt de waterpomp er 3 van de 10 voor zijn rekening, en als laatste is de riem zelf het probleem.
Dealer heeft dus gelijk, hij heeft de riem geinspecteerd, zoals in het boekje staat, die was goed.... Maar voor de span en keer rollen moet je bij de meeste motoren even verder slopen en kun je ze dan beter gelijk gaan vervangen.

Als jullie nou eens de zoekfunctie van deze site gebruiken, en dan het aantal topics van benzinemotoren met gebroken riemen rond deze km stand opsnorren, zul je verbaast staan van de uitslag. Leg dat maar eens aan de betreffend dealer voor, met al zijn ervaring en wijsheid.

john05 (0) PRO, 16 jaar geleden

hoe voelt de waterpomp aan zit hij echt vast? kan ik me niet voorstellen
ik zou als ik jou was een exper erbij halen om het zaakje goed aftehandelen
en niet van kastje naar muur gestuurt worden

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Waarschijnlijk ligt het lager eruit waardoor het tandwiel van de waterpomp zover kantelt dat hij vast tegen het blok komt te staan,vaker meegemaakt,en de riem glijdt daar lekker overheen totdat hij de kans krijgt om te verspringen.
Blijft lastig met deze waterpompen,het ene moment klinkt het allemaal goed,en het andere moment is het raak,maar meestal hoor je het wel aankomen,misschien heeft die monteur dat niet gehoord.
Dit is een 8 klepper blok,en het enige wat hiervan wel eens stuk gaat is dus de waterpomp,eigenlijk nooit de riem of spanrol.
Enne...€3500 ??? daar koop je een complete auto voor.
Laat de kop reviseren of haal een goede gebruikte kop en laat deze monteren,mits onderblok nog heel is.

Ricky,

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen New Beetle of stel zelf een nieuwe vraag.