close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf: Distributieriem 1.6td

Bouwjaar: 1988, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1600 td

Heren,

Ik ben een 1.6 td blok aan het opbouwen en ben nu toe aan het monteren van de distributieriem. kan iemand mij vetellen wat de standen zijn van de krus, de brandstofpomp en de nokkenas. De brandstofpomp heb ik gefixeerd met een 16mm dikke stift, maar kan geen merkteken op de nokkenas en krukas vinden. Wel zie ik de mogelijkheid om de nokkenas aan de kant van de 4e cilinder horizontaal de fixeren met liniaal of een dune strip. Maar wat wordt dan de stand van de krukas?

Met vriendelijke groet,

Carlos

Geplaatst door

Carlos78 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Teken van de krukas staat op het vliegwiel, meestal in de vorm van 'n rechte inkeping of op deze wijze: 0 l T waarbij het middelste tegenover het teken in het koppelingshuis moet staan, dat zich in het grote ronde gat bevindt, afgedopt met 'n plastic stop.
Nokkenas moet je inderdaad stellen door de rechte sleuf aan de achterzijde.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Beste Petje,

Alvast bedankt voor de eertse toelichting. Het probleem is nu dat de motor is omgebouwd om dienst te doen in een boot. Dat wil zeggen dat er een vliegwiel van een passat is gebruikt i.v.m. de plaatsing van de startmotor. Bij de golf 2 ligt de startmotor langs het koppelingshuis en door het toepassen van een passat vliegwiel ligt de startmotor nu langs het blok. Vraag is dus nu of die merktekens nog overeen komen en je die dus mag gebruiken om de krukas op de jusite positie te zetten??? Zoniet, is er dan nog een andere mogelijkheid??

Gr.

Carlos78 0

17 jaar

beste Carlos

de principe is dat je eerste cilinder in de bdp (bovenste dode punt) moet zetten en de nokken van de 4e cilinder op tuimelen(dat zowel de inlaat als de uitlaat nok even veel en tegelik de kommen indrukken) dan staan je krukken-as en je nokken-as op tijd.

succes, Sead

golf1tdi 0
badge

17 jaar

Dat het teken op het vliegwiel staat, geeft al aan dat het er secuur op aan komt met de timing. Uiteraard kun je de zuiger van de 1e cil. " op het oog " op het bovenste punt zetten, maar lekker is dat natuurlijk niet. Ik ken de constructie met de starters.
Ik zou eens proberen of er bij 'n sloperij 'n ( deel van) koppelingshuis te koop ( of te leen ) is en dan toch maar even het originele vliegwiel monteren.
Het Nokkenastandwiel is conisch, zonder spie, dus verdraaing van 1 van de 2 assen bij het vastdraaien is goed mogelijk.
En als het goed is dient de pomptiming nadien nog gecontroleerd te worden met 'n microklok.

Gr.

Petje57 0
badge

17 jaar

Ik ga het een en ander dit weekend maar eens proberen, en desnoods monteer ik idd weer een orgineel vliegwiel en koppelingshuis om de zaak op tijd te kunnen zetten.

Alvast bedankt voor de reacties.

Gr.

Carlos78 0

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.