close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Polo: distributieriem

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 16 v

Hallo mensen. Ik heb een vraag, ik zou graag mijn distributieriem willen vervangen, het zijn 2 riemen, en de waterpomp wordt ook aangedreven door de grote riem.
Nu rest mij alleen de vraag, hoe kun je en weet je hoe je een distributieriem afstelt op tijd zo dat de zuigers en de veren elkaar niet raken als je hem start.

kan iemand mij hier misschien mee helpen?

Alvast bedankt Marco.

Geplaatst door

marco14 (0)

al 10 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

[quote=marco14]hoe kun je en weet je hoe je een distributieriem afstelt op tijd zo dat de zuigers en de veren elkaar niet raken als je hem start.[/quote]
Alles volstaat met ervaring, de benodigde gereedschappen en een controle voor de motor wordt gestart.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

hallo paul. alvast bedankt dat je met een antwoord komt. wat houd die controle in voor je de motor start?

marco14 0

10 jaar

[quote=marco14]wat houd die controle in voor je de motor start?[/quote]
Dat je er zeker van bent dat de distributie op tijd staat.
Zo niet zal dit klepschade opleveren.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Betekent dit dat als de nieuwe riem is gemonteerd, dat je dan de tandwielen 2 keer helemaal rond draait?

gr Marco

marco14 0

10 jaar

dus eerst testen door middel van de tandwielen rond te draaien, en als dat lukt. dan gewoon starten begrijp ik.

Ik hoop het een beetje goed te begrijpen.

Gr Marco

marco14 0

10 jaar

Nou je moet eerst weten hoe die 3 tandwielen moeten staan (distributie timing) alvorens je de riemen gaat vervangen en de motor gaat ronddraaien.
Ik denk eigenlijk zo te horen dat je hier weinig ervaring mee hebt en mijn advies is dan ook om het niet zelf te gaan doen, als je dit fout doet dan heb je flinke motorschade.

ricky 10
badge

10 jaar

Hoi bedankt voor je bericht, ik heb hier inderdaad geen ervaring mee. Maar die 3 tandwielen daar staat een letter op, b,v Z die moet in de 12 uur stand staan toch?

Bedankt Marco

marco14 0

10 jaar

Geen ervaring is het ook niet aan te bevelen. Kost je alleen maar meer geld op die manier

ernhemmer 0

10 jaar

Hoi bedankt. is het wel aan te bevelen dat ik mijn eigen auto een grote beurd zelf geeft? of...

marco14 0

10 jaar

Deze heeft gaten in de nokkenas tandwielen die je op die manier met speciaal gereedschap kunt borgen, de krukas heeft een merkteken maar dan nog als je dat weet dan moet je ook weten wat je aan het doen bent want het kan dan alsnog fout gaan dus laat die riem lekker doen door een ander en die beurt kan je opzich zelf wel doen met een klein beetje technisch inzicht.
Warme motor en dan olieplug los en op juise manier aftappen en nieuwe plug weer op de juiste manier vastzetten, dan oliefilter vervangen en deze ook op de juiste manier vastzetten. 3 liter olie bijvullen en starten, 20 sec laten draaien en uitzetten en dan na 1 minuut peilen en steeds beetje bijvullen totdat oliepeil op max staat.
Bougie's en luchtfilter om de 60000km vervangen.
Maja als je echt 0,0 ervaring hebt dan zou ik het laten doen allemaal of je zoekt filmpjes oid ervan op waarin wordt getoond hoe je het moet doen.

ricky 10
badge

10 jaar

Hallo mensen, ik heb een vraag over mijn olie die in de carter zit van de auto. Ik starten gisteren mijn auto en liet hem 3 minuten draaien niks aan de hand, maar toen ik weg wilden rijden en dus gas gaf toen ging m,n olie lampje piepen en knipperen, Ik heb mijn olie gepijld staat super goed. en lekt helemaal niet, Heeft iemand misschien een idee wat dit zou kunnen zijn?

marco14 0

10 jaar

Beurt al zelf gedaan , of is er nog niets gebeurd ?

kaleido 1 6875
badge vip badge

10 jaar

ik voel gewoon dat iemand zonder ervaring zn auto naar de malle moer helpt. daar kunnen we toch niet meer serieus op antwoorden, de moderator geeft dat duidelijk aan , Richard wil het nog wel uitleggen en nog een paar Ferrie weet ook wat ik bedoel , gewoon sterk afraden in het belang van Marco zelf

thorpe 0
badge

10 jaar

Sorry hoor, maar je kunt ook gewoon vriendelijk antwoord terug geven, Ik heb hem helemaal geen beurd gegeven, dat zou ik gaan doen, maar is niet gebeurd. Maar zou het vriendelijk vinden als je vriendelijk deed, sorry vindt dit niet horen!

marco14 0

10 jaar

ik heb het beste met je voor Marco, ik zit al 50 jaar in autotechniek , aan een paar regels weet Ik al of er enige ervaring aanwezig is , de gevolgen van dergelijke reparaties als er wat fout ga, en die kans is zeer groot, zou je toch zelf ook moeten inzien, en het aan ervaren monteurs overlaten


vrg Thorpe

thorpe 0
badge

10 jaar

Beste Marco,

Om te beginnen wil ik je NADRUKKELIJK afraden om dit zelf uit te voeren indien je niet over de juiste ervaring of ondersteuning van een pro kunt beschikken.
De distributie van je auto luistert ontzettend nauw en kan heel makkelijk tot gevolg hebben dat de boel volledig in elkaar draait.
Dit gezegd hebbende, wil ik toch proberen om je wat hulpmiddelen aan te reiken waarmee je zelf kunt beslissen of je al dan niet hiermee aan de slag wilt gaan.

Ik heb 3 PDF bestanden aan deze post toegevoegd met daarin de werkplaatsinstructie. Ik zou zeggen, lees deze eens goed door en besluit daarna of je hiermee verder wilt gaan.

LET WEL OP: De door mij geuploade documenten gaan over een Polo uit 2008 met 1400 motor, maar ik weet je motorcode uiteraard niet. Ik heb deze documenten gestuurd om je een idee te geven waar je tegenaan kunt lopen. Indien je wilt, ben ik graag bereid om de juiste werkplaatsinstructie te sturen, maar dan moet je wel even je motorcode posten.
DE KANS IS HEEL GROOT DAT DEZE INSTRUCTIE NIET CORRECT IS VOOR JOUW MOTOR!

Als je verder nog vragen hebt, hoor ik het graag.

Groeten,

Tom.

tompanjer 0

10 jaar

Hoi Tompanjer dankjewel voor je bericht, ik heb deze , Volkswagen Polo (9N1/2/3) 1.4 16_V BUD 59 kW De documenten die je me hebt gestuurd komt heel sterk over met mijn motor,

Als ik het goed heb is de code van mijn motor BUD , ook wel BUD motor genoemd, Ook ben ik bezig aan een opleiding voor auto monteur,

Nogmaals dankjewel! Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

Beste Marco,

Ik had zomaar een 14 motor van een polo uit 2008 gekozen, en ik weet eerlijk gezegd niet meer welke code.
De juiste documenten heb ik nu aan deze post toegevoegd.
Als je een opleiding als monteur volgt, vraag dan aan een van je docenten of je dit niet in de schoolwerkplaats als oefening mag doen, zodat hij/zij je kan begeleiden.
Zoals al een aantal malen is vermeld, ZAL je motor zeer zware schade oplopen als je dit niet goed uitvoert.

Aan de andere kant, kun je ook nooit iets leren zonder dat je het eens gedaan hebt. In ieder geval dien je de krukas een aantal malen met de hand rond te draaien om zeker te zijn dat de zuigers en de kleppen elkaar niet raken. Als je vooraf de bougies uit de motor draait, heb je geen last van de compressie en kun je makkelijk ronddraaien.
Ook de spanning van de riem is cruciaal. Een te strakke of te losse riem zal breken of doorslippen met dezelfde schade als gevolg.

Veel succes en laat nog eens weten hoe het afgelopen is.

tompanjer 0

10 jaar

Hallo Tom. Wat jij zegt is inderdaad misschien wel goed om dan te doen met de docent. Ik zal in ieder geval is gaan kijken voor perfecte gereedschap,
Maar als je de krukas een aantal male laat ronddraaien met de bougies eruit. dan zou het met uitgezonderd te weten van de spanning van de riem wel goed zitten.

Ik wil je in ieder geval bedanken dat je me tot zover hiermee helpt. Dankje!

Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

Graag gedaan.

Als je de krukas een paar keer met de hand rondgedraaid hebt, weet je in ieder geval zeker dat de zuigers en de kleppen elkaar niet raken. Dit wil nog niet zeggen dat de distributie op tijd staat!

Veel succes verder!

tompanjer 0

10 jaar

Hallo tom. Van daag heb ik mijn auto een beurd gegeven, brandstoffilter, bougies, olie, oliefilter, luchtfilter, interieurfilter, Ik heb m'n auto gestart en hij rijd en doet het prima!
Eigenlijk was het onwijs simpel, nu wil ik mijn remvloeistof vervangen. heb je misschien nog tips? ik heb DOT 4 dat weet ik.

Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

Beste Marco,

Fijn om te horen dat het allemaal gelukt is. Heb je de distributie ook gedaan?

Qua ontluchten kun je het beste een setje van Eezibleed aanschaffen. Dit kost een tientje of drie en daarmee kun je heel simpel je remvloeistof vervangen.
Het setje bestaat uit een flesje met daaraan een slangetje en een dop die op je remvloeistof reservoir past. Je vult het flesje met schone DOT 4 remolie en draait de dop op je reservoir.
Daarna sluit je het andere slangetje vanuit het flesje aan op je reservewiel. Door de luchtdruk uit je reservewiel, komt je remsysteem onder druk te staan.
Nu open je een voor een de ontluchtingsnippels op de auto, beginnend met de remcilinder die het verst weg is vanaf het reservoir (passagierszijde achter).
Je zet dan een ringsleutel op de ontluchtingsnippel en schuift daarna een slangetje op de nippel. Het slangetje wordt bij de Eezibleed geleverd. Dit slangetje hang je in een leeg flesje of potje. Hierna draai je de nippel open. Door de luchtdruk op je reservoir zal de remvloeistof gaan stromen. Je houdt de nippel open totdat je ziet dat er schone vloeistof uit het slangetje stroomt. Nu sluit je de nippel en ga je verder met de remcilinder bestuurderszijde achter. Daar doe je hetzelfde. Daarna pasagierszijde voorkant en tenslotte bestuurderszijde voorkant.
Houdt tussentijds wel het niveau van de olie in het flesje in de gaten, dit moet steeds boven het minimum blijven, anders komt er lucht in je systeem in plaats van schone vloeistof. Het best is om na iedere cilinder het niveau in het flesje aan te vullen met nieuwe olie. Als het systeem op bovenstaande manier wordt ververst, zal er geen lucht in komen.

nog wel een waarschuwing: Remnippels zitten vaak donders vast. Spuit ze een uurtje voordat je begint in met kruipolie en gebruik een goed passende ringsleutel om ze los te draaien.

Test je remmen zorgvuldig voordat je gaat rijden; een remsysteem zonder lucht voelt stevig aan en zakt slechts heel langzaam in als je je voet op het pedaal blijft drukken. Een zacht, zompig rempedaal betekent lucht in je systeem. Als dat gebeurt, zul je opnieuw de remmen in dezelfde volgorde afmoeten tot er geen luchtbelletjes meer zichtbaar zijn in het slangetje. Met lucht in je remleidingen zal de auto zeer slecht remmen, met alle gevaarlijke gevolgen van dien.

Succes maar weer!

tompanjer 0

10 jaar

Hallo Tom. Ik ben even weg geweest, bedankt voor je hele uitleg, De distributieriem heb ik nog niet gedaan, maar ik heb sinds een 2 weken geleden een demo motorblok gekocht van een Volkswagen polo 1.3, motor code AAV. Hierbij heb ik de distributieriem en de nokkenas en de cilinderkop gedemonteerd. toen kwam ik uit bij de koppakking, die heb ik helemaal schoon gemaakt en de zuigers ook, boven op de cilinderblok geschuurd met speciaal schuurpapier. Alles was helemaal vlak. Koppakking weer gemonteerd en toen cilinderkop daarna nokkenas weer, en toen de riem. alles staat weer op tijd, en hij draait handmatig supergoed!

Groet Marco.

marco14 0

10 jaar

Goedendag mensen. Ik ben gisterenochtend begonnen met het demonteren van mijn distributieriem en alles wat daar bij hoort. Ik heb eerst de distributie op tijd gezet, blokkering gereedschap geplaatst, en toen begonnen. uiteraard de bougies van te voren verwijdert. Er staat een nieuwe waterpomp in geleiderol 2 spanners en 2 riemen, alleen wil ik aan jullie iets vragen, Ik heb ook een nieuwe spanrol spanner gekocht en nieuwe V-snaar. Maar de spanrol spanner krijg ik met geen mogelijkheid los! heeft iemand een idee hoe dit gaat?
Ik heb een polo uit 2008 een BUD motorcode, 1.4 16V.
Over de distributie gesproken. na dat ik alles op nieuw hebt gemonteerd, staat alles keuring weer op tijd, en ik kan de nokkenas gewoon handmatig draaien.

Bedank, Marco.

marco14 0

10 jaar

[quote=marco14]Maar de spanrol spanner krijg ik met geen mogelijkheid los! heeft iemand een idee hoe dit gaat?[/quote]
De bout van de spanrol gaat rechtsom los ;

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Hoi paul. De spanrol bedoelde ik mee van de V-snaar, niet van de distributieriem, daar zit alles van vast. Maar ik ben nu klaar met monteren, de krukas staat precies met 2 tekens over elkaar zo als die eerst ook stond. en de nokkenas blokkering kan ik ook plaatsten. dan staat hij toch weer op tijd? kan alles gewoon draaien.

Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

Ik bedoel ook de bout van de spanrol V snaar. Indien alles op tijd staat en je hebt voor jezelf nog twijfels draai je de motor 1 keer handmatig rond.
Controleer vervolgens of alle tekens nog overeenkomen.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Hoi Paul. de distributieriem heb ik handmatig al een paar keer verdraait, en steeds komt hij bij de krukas en nokkenas overheen. hij wijkt letterlijk niks af.
Heb ook foto,s naar m'n docent gestuurd om te vragen wat hij er van vindt, ik wacht nog even zijn antwoord af.

Groet Marco.

marco14 0

10 jaar

Hoi Paul dit zijn de foto's van mijn distributie.

Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

Die spanrol zit aan de achterzijde vastgeschroefd met dacht ik bout maatje 16. Meestal kan je er pas bij na het verwijderen van hitteschild uitlaatspruitstuk en dan met een verlengstuk(ken) onder spruitstuk door om die bout los te halen. Maar de spanrol zit als goed is opgesloten in het huis dus je moet hem waarschijnlijk eerst opspannen en blokkeren alvorens je hem uit dat huis trekt anders klapt hij door de veerspanning uit elkaar, dat kan ook hoor maar dan moet je wel ff snel wegrennen hahahah.

P.S. Draai die (nieuwe) bout van krukastandwiel wel op het juiste moment vast. Als deze losloopt draait alles in puin! Aantrekmoment weet ik nu ff niet..

ricky 10
badge

10 jaar

[quote=ricky]Als deze losloopt draait alles in puin! Aantrekmoment weet ik nu ff niet..[/quote]
9 Van de 10 keer gaat het bij de part. die het zelf doen ook altijd fout....

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Hoi Paul. Bedoel je die opmerking nou op mij? of is het een grapje. of bedoel je dat anders.

Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

[quote=marco14]of is het een grapje[/quote]
Geintje..... ;

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

wat vindt je van de foto's ?
gr Marco

marco14 0

10 jaar

Hahhhahaha

ricky 10
badge

10 jaar

Wat is er zo grappig?

marco14 0

10 jaar

Je bent goed bezig hoor! Maar hou je kop er nu wel goed bij hoor, maar als je technisch inzicht hebt, het ook leuk vind en het allemaal gaat begrijpen dan doe je dit later zelfs dronken nog makkelijk hahahha

ricky 10
badge

10 jaar

Mijn eerste keer dat ik dit hebt gedaan. Spanrol spanner heb ik ook vervangen, en een nieuwe V-snaar er op.
En echt heel moeilijk vindt ik het allemaal niet.

marco14 0

10 jaar

Jongens, loop die jongen niet zo te plagen :-)
Hij is goed bezig, je moet ergens beginnen als je een vak wil leren.
Het getuigt van lef dat ie op zijn eigen auto aan het oefenen is, ik deed dat vroeger op andermans auto's hahaha

Nou mooi (Y) en idd dat is het ook niet maar nu maar de rest maar is gaan ontdekken. Blijft een mooi vak maar je moet ook wel is de verrotste klachten krijgen anders wordt het weer heel saai na een tijd..

ricky 10
badge

10 jaar

Ik weet dat het een grote gok was, maar ik weet ook dat je er 100% van zeker moet zijn dat het allemaal goed moet zitten. ! fout en de kleppen raken de zuigers, en dan zou het einde oefening zijn. heb ook meerdere keren heel goed gekeken of alles goed op tijd stond.

dankjewel voor jullie reactie. Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

Loopt hij nu al trouwens? En als je dit echt leuk vind dan heb je straks na een paar honderd km rijden en hij loopt nog steeds als een zonnetje zoiets van Yeahhhh en dat is heel leuk lekker gevoel en idd een mooi begin zo op deze manier!

ricky 10
badge

10 jaar

nee nog niet. moet alles zo als de koelvloeistofreservoir nog monteren en bijvullen en ontluchten. Kan de distributieriem op de langste plek max 10 MM indrukken en 1/4 draaien.

marco14 0

10 jaar

no guts, no glory

ik heb hem handmatig gedraaid, en dat voelden goed!

marco14 0

10 jaar

[quote=marco14]nee nog niet. moet alles zo als de koelvloeistofreservoir nog monteren en bijvullen en ontluchten. Kan de distributieriem op de langste plek max 10 MM indrukken en 1/4 draaien.[/quote]
Dat klinkt goed alleen zegt de spanrol van de lange riem tijdens spannen wat de juiste afstelling is dmv het pijltje die dan moet wijzen naar het nokje en dat is ook zo met de kleine riem. Als dat goed zit dan zit het wel goed.

ricky 10
badge

10 jaar

dat is waar ja! ik ben bezig met autotechniek trouwens. vindt het superleuk om hier mee bezig te zijn!

marco14 0

10 jaar

Ja dat heb ik gemerkt, heb hem ook even flink aan getrokken maar dat was te strak! maar dat was meer om uit te proberen. Mijn docent vertelden mij dat ik de riem op een lange end +- 10 mm moest kunnen indrukken en max 1/4 moest kunnen draaien, en dat het dan goed zat.

marco14 0

10 jaar

Goeiemorgen mensen. Ik heb nog een vraagje aan jullie. Ik heb een vw pol uit 2008 met motorcode BUD. Daar zitten 2 riemen in van de distributie, de grote riem zit gespannen met een spanrol, op die spanrol zit een wijzertje, als de spanrol goed aan gedraaid zit en je druk de riem goed stevig in op een lang stuk, mag dat wijzertje dan iets vergaan? de spanrol zit vast met locktite.

Bedankt Marco.

marco14 0

10 jaar

Hallo mensen. Ik heb mijn auto gestart. En ik hoor tot nu toe geen rare geluiden. Ook tot nu toe geen lampjes in m'n dashboard.
Eerlijk gezegd had ik wel de schrik dat het fout zat, omdat het mijn eerste keer was dat ik dit deed.

Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

Als ik het allemaal zo lees , kom jij er wel , beetje vertrouwen in je zelf kweken , bie ons zek ze , kump goe.

kaleido 1 6875
badge vip badge

10 jaar

Hallo ferrie. Bedankt voor je opmerking man! leuk om te horen.

Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

met spanners waar een wijzertje op zit, altijd uitgaan van dat wijzertje voor de juiste spanning.
Dan het spannertje vastdraaien en de motor een keer of twee a drie ronddraaien met de hand en vervolgens controleren of het wijzertje nog bij het nokje staat.
Als dat het geval is staat de riem correct op spanning.

dan staat de riem goed op spanning. Hij piept ook helemaal niet.

marco14 0

10 jaar

hallo mensen. ik heb een vraag, mijn dynamo in mijn auto die wordt aangedreven door de V-snaar, ook zit hij vast met 2 moeren, maar als ik die 2 moeren los haal kan ik de dynamo niet verwijderen. Weet iemand misschien hoe dit kan? Ik heb een VW polo 1.4 16v B.J. 2008 motorcode BUD.

Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

in de bevestiging van je dynamo zitten stalen bussen, als je de dynamo vastschroeft dan klemmen deze bussen vast tegen de dynamosteun.
Als je de bouten en moeren van de dynamo los hebt moet je hem een beetje helpen met een bandijzertje om hem eruit te wippen.

Oke dankjewel.

marco14 0

10 jaar

Ik had de riem op een sterkte dat je hem precies 1/4 kon draaien, en ongeveer op een lang stuk 10 mm in kon drukken. Maar nu net kom ik bij mijn auto en controleer nog een keer de riem, blijkt het dat de riem aan de voorzijde slap licht, en aan de andere kant gewone sterkte, en kan nu dus niet meer mijn auto starten. Moet nu dus de krukas poelie los maken om te kijken wat er mis is, ik zelf denk de spanrol spanner dat deze is los geschoten, en als dat zo zou zijn, dan is dat best bizar, wand ik heb hem heel strak gedraaid!

Ik hoop dat jullie meer weten. Gr Marco. Oja Vw polo 1.4 16v B.J. 2008 motorcode BUD.

marco14 0

10 jaar

[quote=marco14]ik zelf denk de spanrol spanner dat deze is los geschoten, en als dat zo zou zijn, dan is dat best bizar, wand ik heb hem heel strak gedraaid.[/quote]
Wat noem je heel strak ? [i]er hoeft geen olifant aan te hangen[/i]
Toch wel met het juiste aanhaalmoment 20nm ?

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

De kant waar hij strak staat is bij de spanrol. waar hij nu slap staat is, tussen de nokkenas en geleiderol. had geen moment sleutel gebruik. Eigenlijk dom ja, vandaar dat ik heb straks aan had gedraaid. en welke sterkte is 20 nm?

marco14 0

10 jaar

Waar hij straks staat is tussen de waterpomp en nokken as, eerst heb je beneden de krukas dan spanrol waterpomp en de nokkenas en dan aan de voorzijde geleiderol.

Vertelde het niet duidelijk. sorry.

marco14 0

10 jaar

[quote=marco14]had geen moment sleutel gebruik. Eigenlijk dom ja, vandaar dat ik heb straks aan had gedraaid. en welke sterkte is 20 nm?[/quote]
20nm stond nota bene in de technisch tekening.
Mogelijk heb je nu de spanrol stuk gedraaid, je zult niet de eerste en de laatste zijn die dit overkomt.

De gehele kak kan weer open om het e.a te controleren en uit te sluiten...

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Oke inderdaad dom van me. ik weet gelukkig hoe ik hem op tijd zet. Voor de zekerheid zet ik er een nieuwe spanrol op. en gebruik de juiste aanhaal moment. 20 NM . dankjewel.

Slaapse Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

draai dan voordat je alles weer uit elkaar haalt de krukas eens een stukje met de klok mee (rechtsom)
en kijk eens hoe het pijltje van je spanrol staat.
Die spanrol moet je daarna zowiso op het juiste moment aantrekken (20Nm) met een momentsleutel.

Het is namelijk zo dat als je de motor een klein stukje linksom hebt gedraaid dat de riem ook een beetje slap gaat liggen aan de "trekkende"kant.

Alle begin is moeilijk, soms moet je dingen 3 keer opnieuw doen.
Zelfvertrouwen kun je nog niet hebben omdat je dit voor de eerste keer doet, je zal zien dat het met de tijd steeds vlotter zal gaan, een distributie als deze doet een volleerd monteur op zijn gemakje in 2 á 3 uurtjes (kan nog sneller) maar daar moet je je niets van aantrekken. dat komt vanzelf als je het maar vaak genoeg doet.
Wat ik eigenlijk wel belangrijk vind is dat je eigenlijk de distributie erop moet leggen en moet spannen zoals jij denkt dat het goed is en dat je vervolgens even een prof laat controleren of je het goed gedaan hebt.
Deze persoon kan je dan ook meteen tips geven terwijl je ermee bezig bent en je weet dan ook zeker dat het goed gebeurt, dit zijn eigenlijk geen karweitjes om zonder ervaring even zelf aan te beginnen omdat bij het geringste foutje de gevolgen niet te overzien zijn.
Er zal vast een forumlid in jouw omgeving bereid zijn om je even een uurtje te helpen.
Ik wil het ook wel doen, maar de afstand is een beetje een probleem haha!

Hallo Peter. Zo te voelen hebben de kleppen en de zuigers elkaar niet geraakt, heb hem inderdaad gedraaid met de klok mee, bougies er uit. Als hij met de klok mee draait, dan komt de riem weer automaties op spanning, en juist als ik terug draai, valt hij slap, dan gaat het wijzertje ook weer terug. Ik heb nu net een momentsleutel gehaald bij een zaak. die kan van 10nm tot 60 nm.
Eerlijk gezegd zo ik zo even niet iemand weten die mij zou kunnen helpen die in de buurt is.
En de tijd die ik er aan kwijt bent dat maakt mij niet uit, ik zie het als een hobby.

marco14 0

10 jaar

[quote=marco14]ik zie het als een hobby.[/quote]
Weet wel goed waar je meebezig bent, zonder enige ervaring wordt het een uitdaging met als gevolg, mogelijke motorschade.
Net wat Peter zegt, zorg voor een goeie back-up waar je evt. bij twijfel op terug kunt vallen..

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Als de spanrol niet voldoenden wordt aan gedraaid, kan hij dan terug schieten het pijltje?

marco14 0

10 jaar

[quote=marco14]kan hij dan terug schieten het pijltje?[/quote]
Riem spannen tot de tekens tegenover elkaar komen. Op deze stand hou je hem vast, vervolgens vastzetten op 20Nm.
Staat allemaal in de technische tekening.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Oke dankjewel. Dan ga ik dat zeker aanhouden! verstandig om nog een nieuwe spanrol te kopen? voor de krukas. spanrol van de nokkenas moet ik ook opnieuw doen en vast zetten op 20 nm.

Hoe straks mag e riem staan? dat je hem 1/4 kan draaien op een lang stuk?

marco14 0

10 jaar

[quote=marco14]Hoe straks mag e riem staan? dat je hem 1/4 kan draaien op een lang stuk?[/quote]
Is nu niet van belang gezien de spanning al bepaald is en wordt aangeduid op de spanrol.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

10 jaar

een nieuwe spanrol ook niet nodig? gewoon dus demonteren en opnieuw vast draaien tot 20 nm.

marco14 0

10 jaar

Hallo mensen. Ik ben vandaag flink bezig geweest met onder anderen mijn momentsleutel haha. hier bij ook een foto toegevoegd hoe de spanrol spanner nu zit, en op 20 nm aan gedraaid!



En zo zat m'n spanrol spanner eerst, zonder momentsleutel te gebruiken.

marco14 0

10 jaar

Zo zit ie goed jongen!
en nou die kappen erop en niet meer over piekeren, heb vertrouwen.
Zoals ik al zei, als je de distributie linksom draait komt de riem ALTIJD slap te liggen en loopt het pijltje ook terug.
Als je de distributie een stukje rechtsom draait en het pijltje van de spanner staat dan op de goede plek, dan is het goed!

Hup, koelwater dr in , olie peilen en gas dr op.

[quote=Profundo Autoservice]Zo zit ie goed jongen![/quote]
Nou! kweet het niet hoor...... hahaha

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Hallo mensen. bedankt voor jullie reactie! Nog 1 vraag, de krukas poelie is daar ook een aanhaalmoment voor ? voor mijn bougies 28 nm zag ik op het doosje waar de nieuwe in zaten.

marco14 0

10 jaar

90Nm+90° gebruik een nieuwe ingeoliede bout.

Hans4040 1285
badge vip badge

10 jaar

Dus de bout waar de krukas poelie mee vast zit, moet een nieuwe bout zijn? en op 90 nm aandraaien plus 90 graden. oke.

Hierbij een foto van de spanrol van de kleine riem, nokkenas.

marco14 0

10 jaar

spanrol op foto staat ook goed.
Nogmaals, kap erop , koelwater dr in en gas dr op!

En met deze laatste bovenstaande woorden willen we het topic dan ook afsluiten..

Moderator Problemcar

P. Kelder 0
badge

10 jaar

Bedankt jongens voor jullie hulp. Gr Marco.

marco14 0

10 jaar

Graag gedaan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Polo of stel zelf een nieuwe vraag.