Volkswagen Lupo: Distributieriem

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Benzine, Motorcode: 14 MPI

Waneer moet nu eigenlijk de distr riem vervangen worden want ik hoor vanalle km standen heb nu 57000 km is nog niet nodig denk ik ben verleden week bij een Dailer van VW geweest en die zij vervangen op 120000 km klopt dat groeten Gilbert

Jessi

Geplaatst door Jessi (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Lupo? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

gilbert ja dat houden wij ook aan maar daar bij houd ik als leeftijd van de riem ook nog 8 jaar aan al is dit niet officeel.

groetjes jan.

Jessi (0), 17 jaar geleden

ok bedankt Jan dan ben ik nog een jaar of 2 gerust of heb ik het mis ik doe weinig km ongeveer 8000 per jaar groeten

Golfballetje (0), 16 jaar geleden

Ik heb met mijn VW golf IV uit 2001 nu zo'n 110000km gereden en ben pas voor een LongLife-service beurt geweest. De riem is nog nooit vervangen en hoefde nu ook nog niet. Moet dat niet elke 5 jaar en elke 80 a 100000km?? Ik hoefde mij geen zorgen te maken zei de dealer. De riem is "visueel" gecontroleerd en goedbevonden, wat nu als die toch knapt (qua garanties e.d.)?

Vr.gr.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Golfballetje]Ik heb met mijn VW golf IV uit 2001 nu zo'n 110000km gereden en ben pas voor een LongLife-service beurt geweest. De riem is nog nooit vervangen en hoefde nu ook nog niet. Moet dat niet elke 5 jaar en elke 80 a 100000km?? Ik hoefde mij geen zorgen te maken zei de dealer. De riem is "visueel" gecontroleerd en goedbevonden, wat nu als die toch knapt (qua garanties e.d.)?

Vr.gr.[/quote]
zou de riem maar vervangen als ik jou was.... hier loopt het ea doorelkaar. mocht de riem wel springen is daar niemand verantwoordelijk voor te stellen en val JIJ! in de hoofdprijs.

paul,

Golfballetje (0), 16 jaar geleden

Ja dat zou ik inderdaad ook zeggen, maar waarom zegt de dealer dan dat het niet hoeft? Ik had het nog extra besproken met de dealer ivm de longlife service (dus zal zeker nog tientallen duizenden KM's en pas over 1,5 a 2 jaar weer terugkomen). Lijkt mij wel erg lang om dan geen riem te vervangen. En wat houdt een "visuele controle" dan in? Ja er naar kijken of ie wel of uitgedroogd is. Maar zo'n riem blijft toch juist een onzichtbare/onverwachte tijdbom (of is dat alleen bij oudere auto;s zo). Wat kost de riemen en spanrollen vervangen zo'n beetje? Rond de 400 euro (incl. arbeid) ofzo?

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

hoe is het in hemelsnaam mogelijk om een distributieriem visueel te bekijken,zonder dat hij gedemonteerd is,
ik weet ook wel dat de ene meer kan als de andere,zou zeggen visueel controleren is geld weg gooien
de goede mannier is riem demonteren en dubbel plooien dan zie je de werkelijke toestand van de riem

neem aan als hij in de soep draaid,kun je wel een paar riempjes van laten leggen wat deze herstelling kost,
bij minste twijfel gewoon vervangen
de interval voor het wisselen van deze motor ligt op 90000KM
groeten davy

Golfballetje (0), 16 jaar geleden

Hoi!

Nou, zo denk ik er zelf eigenlijk ook over, Davy. Vandaar mijn vraag. Ik heb diverse andere VW dealers gebeld met de vraag en zeggen toch allemaal wel hetzelfde dat de riem volgens het onderhoudschema van de VW Golf IV "gecontroleerd" wordt. Ik dacht ook altijd dat dat niet te controleren viel. Maar ik denk dat ik hem wel binnen de komende 10k km toch wel wil laten vervangen. Wat zou dat eigenlijk zo'n beetje gaan kosten? Euro of 400 a 500 bij de dealer?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=davy2038]de interval voor het wisselen van deze motor ligt op 90000KM[/quote]
een interval van 90000km is op een benzinemotor niet van toepassing en geldt enkel voor sommige dieselversie's. voor de benzinemotor hoe vreemd het ook klinkt staan geen vaste intervallen, wel een visuele controle iedere 30000km. gezien de auto nu een stand van 110000km heeft bereikt is het verstandig de riem en omlooprollen preventief te gaan vervangen. dealers zeggen wel niet nodig, maar tegelijketijd geven zei geen enkele garantie, wat inhoud mocht de riem wel springen de eigenaar daar zelf verantwoordelijk voor is en hij voor de kosten komt te staan en deze nimmer kan verhalen op de dealer..........................

Jessi (0), 16 jaar geleden

Nu s nap ik er niks meer van waneer moet ik mijn riem dan laten vervangen ik heb 58000 km

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Jessi]Nu s nap ik er niks meer van waneer moet ik mijn riem dan laten vervangen ik heb 58000 km[/quote]
kan mij voorstellen dat je door de bomen het bos niet meer ziet, maar in de praktijk wordt doorgaands de riem vervangen tussen de 100000/120000km let wel.... dit hangt van wat men visueel opmerkt vandaar zo rond 100000/120000km.

paul,

Jessi (0), 16 jaar geleden

Bedankt Paul nu is het wel duidelijk ben nog een tijdje gerust dan

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

autodata en autotools geven een interval van 90000KM en controle om de 30000KM
laat dit even in het midden maar ik vervang hem toch liever te vroeg dan te laat
veel hangt ook af van de rijstijl
groeten davy

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=davy2038]autodata en autotools geven een interval van 90000KM en controle om de 30000KM
laat dit even in het midden maar ik vervang hem toch liever te vroeg dan te laat
veel hangt ook af van de rijstijl
groeten davy[/quote]
klopt, maar daar staat wat bij........... EERSTE vervangingstermijn 90000. inmiddels is dat al weer achterhaald ''volkswagen wie anders'' hoe krijg je een mens gek..................

paul,

davy2038 (0) PRO, 16 jaar geleden

jep,ge moet het maar weten
toch handig de info als hij klopt
groeten davy

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

davy

ik weet niet of je een beetje thuis bent met volkswagen ? maar dit voorval was ook zo met de eerste pompverstuiver diesels metname motorcode AJM eerste interval 60000km, men was nogal voorzichtig. pas later ging men over naar 90000km zo ontstaat er enige verwarring.

paul,

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

ja paul en om het kompleet temaken er zijn nu motoren met pomp verstuivers die om de 120000 km vervangen worden.
gelukkig hoef je het niet uit je hoofd teleren er zijn lijsten voor.
en paul je hebt gelijk hoor zeker bij benzine motoren zonder interval dan hou ik ook 120000 km aan of 8 jaar zeker bij de golf met 16 klepper want daar willen die plastic rollen nog al eens stuk gaan nou ja dan weet je het wel.


groetjes jan.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=jan T]ja paul en om het kompleet temaken er zijn nu motoren met pomp verstuivers die om de 120000 km vervangen worden.
gelukkig hoef je het niet uit je hoofd teleren er zijn lijsten voor.
en paul je hebt gelijk hoor zeker bij benzine motoren zonder interval dan hou ik ook 120000 km aan of 8 jaar zeker bij de golf met 16 klepper want daar willen die plastic rollen nog al eens stuk gaan nou ja dan weet je het wel.


groetjes jan.[/quote]
precies... de riem op zich ben ik niet zo bang voor, maar die kunstofrollen die draaien de motor vaak de nek om dat ze daar nou niet iets ander voor kunnen bedenken....................

paul,

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Het schijnt (weet niet cker) dat als je ze bij een automaterialenzaak haald,ze van metaal zijn,maar dat heb ik van horen en zeggen.

Ricky,

jan T (20) PRO, 16 jaar geleden

ja paul dat heb ik me ook al zo vaak afgevraagt bij de oude golf 2 en 3 hadden ze metalen spanrollen daar was nooit wat mee hoogsten een bij geluid en dan verving je hem maar ze gingen nooit stuk.
ik vermoed dat dit goedkoper is voor de inkoop wat daarna komt vinden ze niet zo erg.
jammer genoeg zie je het bij de meeste merken met allerlei onder delen denk alleen maar aan bobines en temperatuursensors.

groetjes jan.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=ricky]Het schijnt (weet niet cker) dat als je ze bij een automaterialenzaak haald,ze van metaal zijn,maar dat heb ik van horen en zeggen.

Ricky,[/quote]
zal er eens naar vragen want ik weet het ook niet, het meest wat ik monteer is conti.

paul,

Golfballetje (0), 16 jaar geleden

Na het beetle topic gelezen te hebben ga ik morgen gelijk een afspraak maken...neem liever geen risico's. Bij het vervangen van riem zeker ook spanrollen en waterpomp meenemen zoals ik vaker las? Kan ik zo 500 eruo reserveren voor deze grap als ik bij de VW dealer laat doen? Of zou het meer kosten?

dupl-u-7384-5dd1494e36dca+Johnny Bult (0), 16 jaar geleden

Bora 2.0 Benzine Nieuwe riem, waterpomp, rollers, en wat klein grut eromheen. Totaalprijs bij VW dealer, 435 Euro. Gedaan begin maart van dit jaar bij KM stand van 72000 en leeftijd van 5 jaar oud.

Waarom veel mensen toch het grote risico nemen van het kapot gaan van deze belangrijke onderdelen snap ik niet. Je rijdt auto, dat kost geld!

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Wat was er mis met de good old ketting buiten het feit om dat tie wat meer lawaai maakt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Lupo of stel zelf een nieuwe vraag.