Volkswagen Golf: distributieriem golf 41.4 16v

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4 ahw

heeft er iemand een handleiding voor het vervangen van de distributieriem van een vw golf 1.4 16v ahw motor.

alvast heeeel erg bedankt

gr wout

woutGTI

Geplaatst door woutGTI (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Santa (0), 16 jaar geleden

Al een vraagbaak geprobeerd?
Zijn plenty te koop op Marktplaats en anders heeft de bibliotheek ze ook wel.

woutGTI (0), 16 jaar geleden

ik dacht misschien heel hier iemand een beschrijving, heb ik wel vaker gezien hier.

heb eigenlijk nog n vraagje:

er zit n wissel in 1 spanrol bij een bepaald motornummer, hoe kan ik achterhalen wat het motornummer van mijn auto is???

staat niet in het onderhoudsboekje en niet op de distributiekap.

waar zou ik het dan kunnen vinden???

gr wout

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=woutGTI]ik dacht misschien heel hier iemand een beschrijving, heb ik wel vaker gezien hier[/quote]
wouter

beschijving/afbeeldingen wordt voor gezorgt. in de loop van de dag zal ik ze wel even plaatsen.

Gr. paul,

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img80.imageshack.us/img80/2422/w1...[/img][/url]

hulpgereedschappen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img184.imageshack.us/img184/1552/...[/img][/url]
Uitbouwen

‒ → Afdekking boven het nokkenashuis -pijlen- uitbouwen.
‒ Luchtfilterhuis uitbouwen
=> blz. 24-26.
‒ Het bovenste gedeelte van de tandriemkap uitbouwen

[url=http://imageshack.us][img]http://img184.imageshack.us/img184/5393/...[/img][/url]


‒ → Krukas in BDP 1e cilinder zetten. Kerf op poelie moet met de rand van markering -O- samenvallen.


[url=http://imageshack.us][img]http://img184.imageshack.us/img184/9995/...[/img][/url]

→ De fixeerboringen in de nokkenastandwielen moeten met de pasboringen in het nokkenashuis lijnen -pijlen-.
Aanwijzing:

Wanneer de fixeerboringen aan de tegenoverliggende zijde van de tandwielen van de getande riem staan, de krukas nog een omwenteling verder draaien.

Beide nokkenastandwielen als volgt met nokkenasfixering T10016 fixeren:

[url=http://imageshack.us][img]http://img184.imageshack.us/img184/9790/...[/img][/url]

‒ → Beide arreteerpennen door de fixeerboringen van de nokkenastandwielen tot de aanslag in de pasboringen in het nokkenashuis inbrengen.
Aanwijzing:

De beide arreteerpennen zijn correct geplaatst, wanneer de eindstukken -D- met lijn -A- samenvallen.

‒ Steun -B- tot de aanslag op inlaatnokkenastandwiel -C- schuiven.
Om de poelie van de krukas uit te kunnen bouwen, dient men de motor als volgt een beetje te laten zakken

[url=http://imageshack.us][img]http://img184.imageshack.us/img184/8595/...[/img][/url]

‒ → Steunbrug 10-222A met poten 10-222A/1 op afgebeelde manier plaatsen.
‒ Reservoir voor stuurbekrachtiging losschroeven en opzij leggen.
‒ Bovenste bevestigingsbout van het onderste gedeelte van de tandriemkap onder de motorhouder uitbouwen.
‒ Motor iets voorspanning geven en de rechter motorhouder zoals afgebeeld

[url=http://imageshack.us][img]http://img299.imageshack.us/img299/2838/...[/img][/url]



‒ → Bevestigingsbouten van motorsteun, carrosseriesteun en tussensteun eruit schroeven -pijlen- en steunen compleet uitbouwen.
‒ Motorhouder van de cilinderkop verwijderen.
‒ Rechter dempingsplaat uitbouwen.
‒ Motor zo ver laten zakken, dat de bevestigingsbout voor de poelie bereikbaar is.
‒ Looprichting van de geribde riem markeren en deze als volgt uitbouwen.


[url=http://imageshack.us][img]http://img184.imageshack.us/img184/1782/...[/img][/url]

‒ → Spanrol met sleutel op bevestigingsbout in pijlrichting zwenken.
‒ Geribde riem verwijderen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img299.imageshack.us/img299/1726/...[/img][/url]

‒ → Bevestigingsbout voor de poelie en het tandwiel van de getande riem losmaken. Poelie met tegenhouder 3415 en blokkeerbout 3415/1 (bij ATN, AUS, AZD, BCB met tegenhouder T10028) tegenhouden.
‒ Poelie verwijderen. Het tandwiel van de getande riem met de bevestigingsbout en twee onderlegringen weer vastzetten.
‒ Bij wagens met airconditioning de omlooprol en de spanrol van de geribde riem uitbouwen.
‒ Onderste gedeelte tandriemkap uitbouwen.
‒ Looprichting van beide getande riemen markeren

[url=http://imageshack.us][img]http://img184.imageshack.us/img184/2210/...[/img][/url]

Getande riem (krukas/nokkenas) uitbouwen:

‒ → Spanrol getande riem (krukas/nokkenas) -1- losmaken en getande riem losmaken door de spanrol linksom te draaien -pijl-.
‒ Klembout van de spanrol losmaken.
‒ Getande riem eraf nemen.
Getande riem (nokkenas/nokkenas) uitbouwen:

[url=http://imageshack.us][img]http://img184.imageshack.us/img184/4476/...[/img][/url]



‒ → Spanrol van de getande riem (nokkenas/nokkenas) -1- losmaken en getande riem losmaken door de spanrol rechtsom te draaien.
‒ Spanrol getande riem (nokkenas/nokkenas) uitbouwen.
‒ Getande riem eraf nemen.
Inbouwen

Voorwaarden

● Het krukastandwiel is met de bevestigingsbout en twee onderlegringen op de krukas bevestigd.
● De zuigers mogen niet in BDP staan.
● Nokkenastandwielen met T10016 in de pasboringen in het nokkenashuis gearreteerd en tegen verdraaien geborgd


[url=http://imageshack.us][img]http://img80.imageshack.us/img80/8224/n1...[/img][/url]

Aanwijzing:

Bij het draaien van de nokkenassen kunnen de kleppen tegen in BDP staande zuigers stoten.

Werkvolgorde

‒ → Krukas in BDP 1e cilinder zetten. De schuine tand moet samenvallen met de markering op de keerringflens.
‒ Getande riem (nokkenas/nokkenas) linksom eerst aan de bovenzijde op het uitlaatnokkenastandwiel en vervolgens op het inlaatnokkenastandwiel plaatsen. Het ontspannen gedeelte van de getande riem moet onderaan zitten. Let bij een gebruikte getande riem op de looprichting

[url=http://imageshack.us][img]http://img299.imageshack.us/img299/6126/...[/img][/url]



Spanrol getande riem (nokkenas/nokkenas) als volgt inbouwen:

‒ → Spanrol getande riem (nokkenas/nokkenas) met binnenzeskant -1- rechtsom in de richting van het markeringsvenster -pijl- draaien (spanrol in ontspannen toestand).
‒ Met de spanrol het onderste gedeelte van de getande riem (nokkenas/nokkenas) naar boven drukken en de bevestigingsbout in de spanrol schroeven.
‒ Bevestigingsbout handvast aantrekken. De nok op de grondplaat moet in de boring in de cilinderkop grijpen -2-.


[url=http://imageshack.us][img]http://img184.imageshack.us/img184/477/n...[/img][/url]

‒ → Vervolgens de getande riem spannen door de spanrol aan het gat voor inbussleutel -1- linksom te draaien, totdat wijzer -2- tegenover de nok op de grondplaat in het markeringsvenster -pijl- staat.
‒ Klembout aan de spanrol vastdraaien.
Aantrekmoment: 20 Nm
Aanwijzing:

De nokkenassen moeten door het gereedschap tegen verdraaien geborgd blijven totdat de getande riem (krukas/nokkenas) is gemonteerd.

‒ Getande riem (krukas/nokkenas) linksom, te beginnen vanaf de waterpomp, over de spanrol, krukas, omlooprol en inlaatnokkenastandwiel plaatsen. Bij een gebruikte getande riem moet hierbij op de looprichting worden gelet.
Als de spanrol eerder is gedemonteerd, dan de spanrol als volgt inbouwen:

[url=http://imageshack.us][img]http://img184.imageshack.us/img184/5053/...[/img][/url]

‒ → Spanrol getande riem (krukas/nokkenas) met de dop linksom in de volgende stand -pijl- draaien.

[url=http://imageshack.us][img]http://img299.imageshack.us/img299/4/n13...[/img][/url]

‒ → Bevestigingsbout handvast aantrekken. De uitsparing in grondplaat -1- moet boven bevestigingsbout -2- aangrijpen.
‒ Bij gebruikte spanrol de bevestigingsbout losdraaien.
‒ Vervolgens getande riem spannen door de spanrol in pijlrichting te draaien totdat wijzer -3- boven de kerf in de grondplaat staat -pijl-.
‒ Klemmoer op de spanrol vastdraaien.
Aantrekmoment: 20 Nm
‒ Gereedschap uit de nokkenastandwielen verwijderen.
‒ Krukas tweemaal in draairichting van de motor verder draaien totdat deze weer in BDP cil. 1 staat.
‒ Daarna nog eens de afstelling van de getande riem en de stand van de spanrollen controleren.
‒ Zo nodig de beide getande riemen opnieuw spannen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img80.imageshack.us/img80/1234/n1...[/img][/url]

Aantrekmomenten



→ Motorsteunen

A1) = 40 Nm + 1/4 omwenteling (90°) verder draaien
B = 25 Nm
C1) = 60 Nm + 1/4 omwenteling (90°) verder draaien

1) Rekbouten, vervangen.


paul,

Santa (0), 16 jaar geleden

Zo, en DAN het speciale gereedschap nog.........

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.