mijn distributieriem ligt er al 125.000km op dus die moet toch snel vervangen worden anders hoeft het niet meer.ik heb echter nog nooit een distributieriem vervangen,nu wil ik dat zelf eens gaan proberen. is er mischien ergens op het internet een handleiding te vinden over hoe te doen,mag ook een duitse of engelse handleiding zijn en hoeveel tijd staat hier normaal voor.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
heb je enige ervaring met sleutelen ? Bij dit type moet je bijvoorbeeld de bout van de krukas ook vervangen. Je dient de motor op zijn punt te zetten. Als je er geen ervaring mee hebt zou ik er gewoon afblijven.
bout hoef je niet te vervangen er zit een merkteken van de krukas zit een stopboven in de bak de nokkenas kun je een plaat tussen zetten moet je de kleppendeksel los hallen of de nokkenas af tekenen met een lakstift in de brandstof pomp past een boortje 6mm in maar als helemaal niet technis bent zou ik het laten doen anders kan het nog een duur geintje wzezen
20 jaar
Volkswagen Golf/Vento benzine- en dieselmodellen 1991-1993 3. Dieselmotoren 3.3 Distributieriem vervangen
Aanhaalmomenten in Nm (kgf.m)
Spanrol 45 (4,5)
Nokkenasriemwiel45 (4,5)
Distributiedeksel10 (1,0)
Bevestigingsbout bovenste achterplaat10 (1,0)
Bevestigingsbout onderste achterplaat25 (2,5)
Inspuitpompriemwiel45 (4,5)
Tussenriemwiel45 (4,5)
Krukaspoelie op krukasriemwiel25 (2,5)
Figuur 3.1: Distributie in onderdelen
1 Bevestigingsbout
2 Spanrol
3 Spreidclip
4 Bovenste distributiedeksel
5 Nokkenasriemwiel
6 Bevestigingsbout
7 Inspuitpompriemwiel
8 Achterste gedeelte tandriemkap
9 Inspuitpomp
10 Bevestigingsbout
11 Steunen
12 Console
13 Distributieriem
14 Tussenriemwiel
15 Krukasriemwiel
16 Centrale bout krukasriemwiel
17 Onderstuk tandriemkap
18 Geribde riem
19 Trillingsdemper
20 Aandrijfriem stuurbekrachtiging
21 Krukaspoelie
22 Bevestigingsbout
Distributieriem verwijderen (zie ook figuur 3.1)
- Verwijder de riem van de dynamo en van de pomp van de stuurbekrachtiging (indien aanwezig).
- Verwijder het bovenste distributiedeksel.
- Verdraai de krukas totdat de zuiger van de eerste cilinder in het BDP staat aan het einde van de compressieslag. Het BDP-merkteken op het vliegwiel moet tegenover het vaste merkteken op het koppelingshuis staan.
- Blokkeer de nokkenas met de stelliniaal 2065A zoals aangegeven in figuur 3.2. Breng de stelliniaal aan. Draai de gefixeerde nokkenas zover dat één uiteinde van de stelliniaal tegen de cilinderkop komt. Meet met een voelermaat de ontstane speling aan het andere uiteinde. Deel de gemeten speling door twee en plaats aan beide uiteinden een voelermaat met de berekende dikte tussen de stelliniaal en de cilinderkop.
- Blokkeer het inspuitpompriemwiel met behulp van de blokkeerpen 2064 (figuur 3.3).
- Verwijder de krukaspoelie zonder de krukas te verdraaien (vier inbusbouten).
- Verwijder de onderste beplating van de distributie.
- Draai de contramoer van de excenter los en stel de spanner terug.
- Verwijder de distributieriem van het nokkenasriemwiel.
Figuur 3.2: Stelliniaal 2065 A aanbrengen
Figuur 3.3: Blokkeerpen 2064 aanbrengen
Distributieriem aanbrengen en spannen
- Controleer of het BDP-merkteken op het vliegwiel tegenover vaste merkteken op het koppelingshuis staat (figuur 3.4).
- Plaats de distributieriem om het krukasriemwiel en het tussenriemwiel.
- Plaats de krukaspoelie, let hierbij op de inbouwstand en zet deze voorlopig vast met één bout.
- Leg nu de distributieriem om de spanrol, het inspuitpompriemwiel en om het nokkenasriemwiel.
- Draai de excenter van de spanrol rechtsom, zodat de spanrol druk uitoefent op de riem en zet de contramoer van de spanner vast.
- Verwijder de stelliniaal en de blokkeerpen van de brandstofpomp.
- Draai de krukas minimaal twee volledige omwentelingen en controleer vervolgens of de merktekens nog in lijn liggen (zo niet: opnieuw riem aanbrengen).
- Controleer de riemspanning (figuur 3.5). Indien u beschikt over de riemspanningsmeter VW 210, is de juiste riemspanning bereikt als u 12 tot 13 schaaldelen afleest. Indien u geen riemspanningsmeter hebt, is de riemspanning correct afgesteld als de distributieriem tussen het nokkenasriemwiel en het tussenriemwiel nog net een kwartslag (90°) tussen duim en wijsvinger verdraaid kan worden.
- Zet nu de borgmoer van de excenter definitief met het juiste aanhaalmoment vast.
- Verwijder de krukaspoelie, breng de beplating weer aan en zet de krukaspoelie weer vast.
- Breng het bovenste distributiedeksel aan.
- Controleer het inspuitmoment en stel dit zonodig af.
Figuur 3.4: BDP-merkteken op vliegwiel tegenover vaste merkteken
Figuur 3.5: Riemspanning controleren
ik ben aardig handig,heb pas mijn koppeling zelf vervangen dus dan lijkt me een distributieriem ook moeten kunnen,met het hierboven beschreven verhaal moet het volgens mij helemaal lukken.
alvast bedankt
20 jaar
En die bout van het riemwiel van de krukas moet je wel vervangen, deze breken wel eens spontaan af en zijn gemodificeerd!!! Tevens controleren of de spiebaan achter het riemwiel nog in tact is..
succes
ik zal de bout vervangen en de spiebaan nakijken
en bedankt maar weer
20 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar