Volkswagen Golf: distributieriem ( vreemd )

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Benzine, Motorcode: GTI

Vreemd probleem , of net niet .
Ik weet niet wat ik hiervan moet denken .
Een goede maand geleden heb ik mijn distributieriem vervangen ( wel niet de riemspanner mee vervangen ).
Nu ben ik zo iemand die na een tijd de gewoonte heeft om alles nog eens goed na te kijken of alles wel gesmeerd loopt.
Ik haal dus de bovenste distributieafschermkap eraf.
Wat merk ik .

Ik merk dat de distributieriem niet mooi in het midden loopt van de getande polie van de nokkenassen .
De riem steekt er een goede tweetal mm over aan de buitenkant ( van nokkenassen weg ).
Ik merk ook dat de riem dus aan die zeide een beetje geschuurd is ( net of hij ergens tegenaan loopt )
Ook op de riemspanner loopt de riem niet mooi in het midden en ik denk dat de riem daar tegen de opstaande rand loopt.
De leeters aan de bovenkant van de riem zijn er al bijna helemaal af , maar dat kan nu wel zijn omdat de riem met die zeide over de riemspanner loopt.
Verder merk ik bij de getande zeide dat er daar een beetje een looppatroon is te zien van een getande riem .

Wat kan dit nu zijn ?
Ik vraag het me af , want tijdens de montage heb ik er nog extra op gelet dat de riem mooi op het midden van de riemwielen geplaatst was en dat de afschermkappen netjes gemonteerd waren .

Is het normaal dat de riem ietsje over het nokkenasriewiel loopt en dus niet mooi in het midden ?


Groeten en bedankt !

Geplaatst door

Dollar (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

tapeind spanrol controleren, deze zou krom kunnen zijn? waardoor de rol scheef komt te staan.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Hé Paul.

Hoe kan ik dit het beste controleren dan ?

Dollar 0

18 jaar

[quote=Dollar]Hé Paul.

Hoe kan ik dit het beste controleren dan ?[/quote]
spanrol demonteren en het tapeind goed bekijken.. de span en looprollen moeten mooi met elkaar in lijn liggen.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

De tapeind dit is toch het gat waar een bout indraaid .
Nu , bij mij is de spanrol gemonteerd met een moer .
Indien de draadstangetje dat al in de motor zit om de moer op te schroeven tocgh krom of beschadigd blijkt te zijn , kan ik dit dan demonteren en een nieuwe inzetten ?
of is dit moeilijk te demonteren ?

Thanx Paul.

Dollar 0

18 jaar

[quote=Dollar]De tapeind dit is toch het gat waar een bout indraaid .
Nu , bij mij is de spanrol gemonteerd met een moer .
Indien de draadstangetje dat al in de motor zit om de moer op te schroeven tocgh krom of beschadigd blijkt te zijn , kan ik dit dan demonteren en een nieuwe inzetten ?
of is dit moeilijk te demonteren ?

Thanx Paul.[/quote]
ja hoor geen probleem.. draai 2 moeren m8 strak tegen elkaar in... pak nu bv een ringsleutel en zet deze op beide moeren en linksom draaien.. zo dat je het tapeind er uit kunt draaien..

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Tja Paul .
Nu dat je het toch over die riemspanner hebt.
De eerste keer dat ik hem terug monteerde en vastschroefde kon ik het wieltje niet ronddraaien , na een tweedekeer gedemonteerd te en monterd te hebben draaide hij vlotjes rond .
Zodus zal het dit wel eens kunnen zijn Paul.

Maar wat ik niet begrijp is hoe die loopbaan van een ander tandwiel zon 'n twee millimeter aan de binnenzeide er komt .

Echt bedankt Paul voor je raad .

Dollar 0

18 jaar

Heb alles net gecontroleerd .
Is eigenlijk nergens iets aan te zien dat tapeind is 100 % correct .
Heb nu toch maar een nieuwe riemspanner besteld.
Waar ik nu wel aan twijfel is of ik verleden keer de cillinder ( 1 ) wel op het merkteken heb gezet voor ik de riemspanner correct afstelde .

Vind het wel raar want blijkbaar heeft de riem ook de onderste distributie afdekkkap geraakt .
Waarschijnlijk zal hij door deze fout wel te los hebben gelegen .

Dollar 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.