Volkswagen Golf 1998: distrubutie - kettting

Bouwjaar: 1998

Vraag over een rammelende distrubutie bij een Golf IV / V 5 2,3 deze maakt een tikkend en ratelend geluid,een kennis van mijn is bij de vw dealer geweest en daar kreeg hij te horen dat het een V5 kwaal was en erg kostbaar was om te laten repareren.

Komt deze kwaal alleen voor bij het bouwjaar 1998 en daarna niet meer,en moet de versnellingsbak ook gedemonteerd worden om hier bij te komen.en kan het geen versleten.ketting/geleiders van de distributie zijn? wie heeft dit al eens bij de hand gehad dan hoor ik dat graag.

Groeten,

snowman11002

Geplaatst door snowman11002 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

Mark7255 (0) PRO, 18 jaar geleden

ja helaas moet de bak er af om je kettingen te vervangen het is verstandig om de kettingen/geleiders/spanner en tussenas tandwiel te vervangen dan ben je er gelijk van af en weet je zeker dat het goed gaat. helaas komt dit probleem nog steeds voor zelfs nog bij auto uit 2003. het is een dure reparatie maar gelukkig eenmalig.

jan4919 (0), 18 jaar geleden

Hoi Mark,
Het zal natuurlijk ook wel aan je rijstijl liggen,b.v flink gas bij koude motor enz. maar welke km.st. moet ik denken als zoiets vervangen moet worden ?

snowman11002 (0), 18 jaar geleden

Ja Jan,, da's een belangrijke vraag die ik vergeten was,de Golf V.5 waar ik de vraag voor had heeft volgens de eigenaar 97,000 km gelopen en dat vind ik wel erg wening,of zou deze het dubbele gelopen kunnen hebben.wand hij had de gegevens van de twee vorige eigenaars niet gekregen.

Groet,

Mark7255 (0) PRO, 18 jaar geleden

over de km stand is niets te zeggen wij hebben ze zelf al gehad bij +- 45 duizend gehad maar er is geen vaste vervangings termijn voor.

jan4919 (0), 18 jaar geleden

Dat er geen vaste vervangings termijn bij een ketting is begrijp ik wel, maar +- 45.000 is wel erg weinig vindt ik.
En Snowman, misschien moet je de NAP pas eens opvragen van de auto, dan weet je in elk geval iets meer !

jan4919 (0), 18 jaar geleden

Dit was ik nog vergeten v.l.g.s Harry Dok, hoeft het niet perse de ketting te zijn, die je hoort, maar kan de vacuumpomp van de rembekrachtiger er ook iets van.

snowman11002 (0), 18 jaar geleden

Mark >>Toch blijf ik 45,000 km een stand vinden waarbij dit nooit mag gebeuren lijkt mij omdat deze motor dan net leuk begint in te lopen en je dan zeker niet aan deze ongemakken zit te denken. ''Waarom is deze constructie dan zo kwetsbaar''??? was dan een geribte kevlar riem geen betere optie geweest,en is het tevens zo dat een Golf V5 alleen deze kwaal heeft?

Eerlijk gezegd had ik dit niet verwacht van deze moderne motor met een prachtig stukje techniek en een koppel verloop zonder gaten.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Waarom gaat deze constructie zo snel kapot eigenlijk?.
Meestal is een ketting een perfekt systeem en gaan ze een autoleven mee.
Is er dan vuil of iets anders tussen gekomen.
Is rijstijl dan ook van invloed?.

Rik9817 (0), 18 jaar geleden

Soms verslijten de kettinggeleiders sneller dan verwacht. Er zijn meer motoren waar er voortijdig problemen komen aan ketting en/of kettinggeleiders. Veel hangt af van de rijstijl van de bestuurder en van correct onderhoud. Bij hoge toerentallen druk de ketting door centrifugaalkrachten veel harder op de geleiders. Als er dan onvoldoende smering is zal er extra sleet zijn.

jan4919 (0), 18 jaar geleden

Mijn Golf V5 motorcode AGZ bwj 2000 km.st 61.000 heeft gelukkig nog geen problemen met de ketting, maar ik geef toe ik ben wel een rustige rijder, d.w.z. ik rij altijd rustig met een koude motor, en zal hem ook warm niet, tot het uiterste doortrekken.

snowman11002 (0), 18 jaar geleden

Voor alle duidelijkheid vraag ik mijn nog steeds af of deze kettingconstructie die de nokkenassen aandrijft dan een zwak punt is bij genoemde Golf zo ja en waarom dan??.Er rijden toch nog steeds veel oude brikkie's rond die ook zo'n ketting constructie hebben en onderhouds vrij blijken te zijn en toch ook wel een flink vermogen bezitten van boven de 100 PK.

Ik vind het maar apart dat zo'n autofabrikant met zoveel ervaring in huis deze zwakke constructie heeft ontwikkeld,en of is het niet zo extreem als blijkt en komt het alleen voor bij een op de 1000 auto's en ligt het dan aan een extreem rijgedracht in compinatie met een slecht onderhoud,en daar kan ik dan wel mee leven.

Wie kan daar een helder antwoord op geven!

Groet,

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

De V5 is een regelrechte afstammeling van de VR6 die in de golf3 in 1992 debuteerde. Deze blokken hebben tot 1996 nokkenaskettingproblemen gehad. Eigenlijk hebben die de naam VW en kettingen geen goed gedaan.

in 1996 is de hele ketting constructie onder de loupe genomen en verbeterd. Sindsdien zijn er veel minder problemen. Alles hangt af van het gebruik zoals ook al gesuggereerd wordt. Km standen van 300.000 km met zo'n blok in een passat zonder enig gesleutel zijn ook al gehaald. Sommige hebben hem met 70.000 stuk.

En, de vacuumpomp kan ook tikken.

Zoek je een bedrijf die een perfect oordeel kan geven wat bij jouw de herriemaker is en de ketting goedkoper vervangt dan de dealer, type dan op google even vr6 specialist in.....

snowman11002 (0), 18 jaar geleden

Bedankt Harry >het geheel is nu wat duidelijker geworden.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Was er nog eentje vergeten, er zit ook nog een z.g. tweemassavliegwiel in, ook die kan nog rammelen.

De ervaring van de gemiddeld dealer met VR6 en V5 is overigens matig, simpelweg omdat ze niet veel voorkomen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.