auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Volkswagen LT35 (Camper): Dof kloppend geluid bij stationair draaien

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: AUH 2.8l 116kw.

Betreft Camper VWLT35 bouwjaar 2004 103.500km , motor MWM type AUH 2.8l 116kw.
Bij stationair, verlichting aan en alarm ingeschakeld is bovengenoemd geluid te horen.
Schakel ik het alarmlicht uit, dan verdwijnt het geluid.
Vrijloop van de dynamo is vervangen, ook nieuwe snaar gemonteerd.
Naar mijn gevoel blijft de krukasdemper de volgende kandidaat.
Mijn vraag:
1 Kan het kwaad, omdat het alleen bij stationair te horen is, er mee door te rijden.
2 Op een schema zag ik dat in de demper een soort slingergewicht aanwezig is. Is er ergens een goede tekening te vinden?
3 Omdat we dikwijls wat langer onderweg zijn, loop ik dan de kans dat we er op stil komen te staan?
Alvast bedankt voor Uw reactie.
Met vriendelijke groet Theo Voorneveld.

Vandaag APK de chef gaf de volgende suggesties:
1 Verwijder de snaar en start, resultaat geluid treedt niet op.
2 controleer voor zover mogelijk de krukasdemper, resultaat niets bijzonders te vinden, ook wrikken met bandenlichter geen beweging, lijkt normaal.

De snaar weer omgelegd, weer het zelfde probleem.
Nu met smartphone 3 stuks geluidsopnames
1 zonder verlichting en alarmlicht (geen bonkend geluid)
2 met verlichting en alarmlicht aan (wel bonkend geluid)
3 tijdens de geluidsmeting verlichting aan en weer uit (verschil duidelijk te horen)

Het lijkt er op dat het geluid bij de brandstofpomp vandaan komt, leuk maar is dat te verklaren?
Redelijkerwijs kan de kleine vergroting van de belasting toch niet zoon gevolg hebben?
De smerende eigenschappen van huidige brandstoffen zijn slechter???

U ziet het is een probleem waar ik mee in mijn maag zit, ik hoop van ganser harte dat iemand een goede oplossing kan aandragen.
Met vriendelijke groet Theo

O ja vergat ik nog,verschil in lekverliezen van verstuivers lijkt binnen redelijke grenzen.

Eergisteren naar ANWB Den Haag geweest voor ruggespraak. Helaas zagen zij geen oplossing.
Zelf denk ik dat het niet onwaarschijnlijk is dat het geluid uit de brandstofpomp komt.
Waarom:
1 De pomp wordt door 6 tandwielen aangedreven waardoor 4 keer een tandspeling in het spel is.
2 Bij het lage toerental treedt een extreem onregelmatige aandrijving op.
3 Het gevolg van 1 en 2 kan zijn dat de tandwielen en daarmee ook de brandstofpomp al stuiterend, dus zeer onregelmatig, ronddraaien (resonantie).
4 De massa van de pomp zelf is gering, zal dus nauwelijks dempen.
5 De combinatie heeft vrijwel zeker een eigen trillingsgetal.

Het voorstel om het toerental wat te verhogen lijkt dan ook een niet zo fraaie maar wel praktische oplossing.
Om het uit te proberen heb ik een stukje rubber onder de aanslag van de toeren-gever geplakt. het toerental bij warme motor licht nu onbelast op +/- 1000 na lichte belasting door de verlichting ongeveer 950 omw/min.
We gaan zo met de camper half augustus naar Frankrijk, we zien wel.

Het meedenken, overleggen is een belangrijke steun, om ondanks de onzekerheden een beslissing te kunnen nemen.

ps: het lukt me even niet wat fotoś bij te voegen, zal dit alsnog proberen.

Mvrg Theo (en nog bedankt)

https://www.flickr.com/photos/126119705@...

http://www.clubjeepgladiator.com.ar/foro...

Geplaatst door

JThV (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, geluid komt hoogstwaarschijnlijk uit de riemaandrijving. De snaar begint te klapperen op het lange stuk onder de dynamo (igv geen airco) .

Is moeilijk te verhelpen, lijkt vaak te komen door niet geheel eenparig lopen van de motor. Je kunt een andere maat riem proberen en die in een andere volgorde proberen te monteren (weet niet zeker of dit kan bij een uitvoering zonder airco), maar kan zijn dat probleem dan slechts tijdelijk weg is.

Hoe is de toestand van het spanelement ?

Probleem is vaak te "verhelpen" door stationair toerental iets te verhogen. Dit kan tot een bepaalde max limiet ingesteld worden in de ECU. Of bij de gaspedaal potmeter naast de rembekrachtiger deze mechanisch iets anders in de basis stand te plaatsen, waardoor iets hoger stat toerental, maar als stat toerental iets te hoog wordt, krijg je een brandent storings lampje.

Groet Jan227

Jan227 30
badge

10 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen LT of stel zelf een nieuwe vraag.