Volkswagen GOLF: Druk expansievat, koppakking of waterpomp?

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BRU, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 66

Ik heb een gechipte golf welke druk in het expansievat heeft. Indien ik na elke rit ontlucht is er niets aan de hand, doe ik dit niet dan bouwt ie zo veel druk op dat het er uit spuit via de dop.

Thermostaat is vervangen, geen verschil. Vin sloeg niet aan, sensor overbrugt, gaat iets beter maar bouwt alsnog druk op. Auto heeft geen witte rook, geen koelvloeistof in de olie en ook geen olie in de koelvloeistof. Uitlaatgassen laten meten, na 5 x pompen gaf de "verklikker" iets verkleuring aan maar niet veel. VW Garage gaat niet uit van de koppakking, beungarages zeggen allemaal koppakking lek. Bijkomend probleem, koelvloeistof circuleert niet altijd, ene keer geen beweging in het expansie vat, andere keer wel. Radiateur wordt voor de helft warm en ook de ene slang blijft koud.. voordat ik nou honderden euros ga uitgeven, heeft er iemand een idee wat dit kan zijn? Ben begonnen met thermostaat, daarna blikje radiateur leak beide gaf geen verbetering. We zitten er nu aan te denken om de waterpomp te vervangen of moet ik toch echt aan de koppakking of cilinderkop denken?

Teuta

Geplaatst door Teuta (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Golf? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

jaker (0) PRO, 6 jaar geleden

Het komt nogal eens voor dat het schoepenwieltje over het asje van de pomp slipt,vooral warm en bij hogere toerntallen.

Theo Sparenburg (5), 6 jaar geleden

Het niet circuleren van de koelvloeistof kan inderdaad komen door een los schoepenwieltje. Dit verklaart niet het opbouwen van hoge druk in het expansievat. Het lekmiddel dat je hebt toegevoegd kan wel een verstopping veroorzaken waardoor de koelvloeistof af en toe niet kan doorstromen. Als de snuffeltest aangeeft dat er verbrandingsgassen in de koelvloeistof komen denk ik toch sterk aan een lekke koppakking. Wellicht dat een lekverliestest uitkomst kan bieden.



vr.gr. Theo

Teuta (0), 6 jaar geleden

Dat blikje radiator leak heb ik gisteren er in gedaan en 10 km gereden en gisteren was er geen verbetering.. ik rij hier trouwens al 4 maanden mee maar ben het nu een beetje beu. Dat niet goed circuleren was al eerder. Wanneer het wel circuleert is de koelvloeistof een beetje schuimerig bij het slangetje, er komt dus veel lucht in het systeem. De snuffelaar zou bij diesel autos niet zo betrouwbaar zijn als bij benzines?? Weet niet of dat klopt.. de auto vertoont zo veel rare symptomen zoals soms niet goed warm worden binnen, wanneer ik de airco aanzet dan wordt ie wel meteen warm.. btw auto wordt nooit warmer dan 90 graden. Waar kun je zo een lekverlies test uitvoeren of hoe kun je dat zelf doen? En die radiateur die half koud is, kan dat ook door een lekke koppakking komen?

kaleido 1 (1580) PRO, 6 jaar geleden

Uit het retour slangetje op je exspansietankje komt altijd vloeistof , is dit niet het geval , zit er een verstopping of is er geen circulatie , er kan in dit geval een combinatie aan de hand zijn , een waterpomp defect en een begin van lekke koppakking , het 1 kan het ander veroorzaakt hebben.
Als je het ontluchtingsslangetje los maakt , en je zet er druk op , kun je dan wel druk het systeem in blazen , dit slangetje zorgt ook voor het ontluchten van het systeem .

Teuta (0), 6 jaar geleden

Heb hem er af gehaald en er in geblazen en er kwamen veel luchtbellen. Doordat er zo veel gekke dingen zijn zoals soms verwarmt ie wel goed en soms niet goed. radiateur half warm. Soms wel circulatie soms niet, vin die niet uitzichzelf aanslaat. Begin steeds meer te geloven in de koppakking of de egr koeler. Ik ga zo even de egr koeler overbruggen (lang leve youtube), als dat het niet is dan begin ik met de kop denk ik.. daarna rest me alleen nog distributiesetje en waterpomp radiateur enz.. weet iemand wat zo'n geintje mag kosten? De pakking vervangen? De rest kunnen we zelf wel.

voyager (0), 6 jaar geleden

Als je de kop al eraf haalt, neem(vervang) dan meteen de waterpomp mee.
Dan hoef je later het niet weer te doen en loop je het risico niet dat de nieuwe koppakking stuk gaat.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.