VW PASSAT 2.0 TDI DSG 6 TRAPS 164000 km
Bij overschakelen van 1 naar 2 merk je dat de bak slipt, toerental schiet omhoog, vreemd slippend geluid, vervolgens een bonk, en zit je met een schok id tweede versnelling. En dit doet hij ook bij andere versnellingen. ALs je handmatig overneemt, was het even weg, maar later deed hij het ook in de handmatige stand.
Terugschakelen gaat goed, maar omhoog geeft dus elende.
Het vreemde is dat hij af en toe ook gewoon weer normaal doet, vreemd vind ik het dat het ook wel eens goed kan gaan.
Ik heb met vcds een uitlezing gedaan, maar krijg geen storing melding....
Een kleine 800 km geleden is er een olieflush gedaan, dus olie lijkt mij prima.
Wat zou het kunnen zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
nou laat de bak eerst uitlezen.
komt daar niks uit dan in de basisstand laten zetten is de koppeling dan niet goed dan komt dat er van zelf uit .
groetjes jan.
Of de mechatronica is defekt.
9 jaar
Met VCDS wordt de bak toch ook uitgelezen, nou niets aan foutmelding...
Ik had 3 weken geleden een rare storing, maar ook spanning te laag, dus accu opgeladen, en storing melding was weg.
Nu heb ik een andere accu geplaatst, en de DSG schakeld weer prima, zou de mechatronics ook niet houden van spanningsdips?
Proefritje van ruim 30 km, en geen problemen meer ondervonden, toch gek?
9 jaar
Helemaal niet raar. De accu levert de stroom voor de mechanica om te schakelen. Een slechte accu kan dat niet voldoende doen. Wel raar dat dat niet als fout wordt opgeslagen.
Meet ook eens de accuspanning als de motor stop staat en als de motor stationair loopt om te kijken of de generator goed functioneert.
9 jaar
Vandaag rond gereden met de accu van mijn boot erin, deze past niet helemaal lekker, dus heb het met sjorbanden vast moeten zetten.
Ik heb toch een keertje vandaag meegemaakt dat hij even twee keer raar deed met omhoog schakelen maar was spoedig weer weg.
Toch met een raar gevoel, de oude accu meegenomen voor een accutest,
Oude accu zou moeten zijn CCA 340 en accutest CCA 305 ampere (Prima bruikbaar dus)
Boot accu die nu gemonteerd zit, CCA 975 en de accutest CCA 1080 Ampere (Vet veel overpower dus)
Toch raar dat dat hij het toch even vreemd deed met de bootaccu, dus misschien ergens een loscontact of vervuild contact, alleen waar moet ik zoeken?
Dynamo/generator Motor afgeschakeld, 12,98 volt, en Motor bijgezet/aan, 13,8 volt. Dus dynamo functioneert, alleen is dit voldoende?
9 jaar
Ik had dit gevonden in het garage werkhandboek, maar geen van deze storingen heb ik vermeld gekregen...Vind het raar dat ik geen melding heb gehad
Functioneren van het regelapparaat bij een storing
Valt een onderdeel in de versnellingsbak uit, dan reageert het regelapparaat met een vervangende functie. Omdat de versnellingsbak zo goed mogelijk moet worden beschermd, worden er 4 storingreacties onderscheiden:
1 - De storing is dusdanig klein dat het verder rijden met behulp van een vervangend programma mogelijk is en de rijveiligheid behouden blijft. De bestuurder zal dit niet via indicatie keuzehendelstand -Y5- opmerken. De indicatie toont normaal de keuzehendelstand. Mogelijk kunnen er veranderingen in het rijgedrag worden waargenomen.
2 - Afzonderlijke keuzehendelstanden knipperen in indicatie keuzehendelstand -Y5-. De bestuurder wordt er opmerkzaam op gemaakt dat deze schakelkeuze momenteel niet mogelijk is. Een voorbeeld: achteruit rijden, hendel in R en wagen rijdt achteruit. Als in dit geval D wordt ingeschakeld, knippert in indicatie keuzehendelstand -Y5- de letter D. Het regelapparaat voorkomt in dit geval het inschakelen van de 1e versnelling om de versnellingsbak niet te beschadigen. Pas bij stilstand wordt de versnelling ingeschakeld.
3 - Indicatie keuzehendelstand -Y5- is compleet verlicht en knippert. De ingeschakelde keuzehendelstand is te herkennen/onderscheidt zich van de andere standen. Een voorbeeld: de versnellingsbakolietemperatuur is te hoog. Redenen kunnen onder andere zijn: aanhangwagen met een te hoog gewicht, aanbouwdelen aan de voorzijde waardoor er »te weinig koellucht«de motorruimte instroomt.
4 - De ingeschakelde keuzehendelstand is niet te herkennen. Keuze-indicatie -Y5- knippert. Veranderingen in rij- en schakelgedrag zijn duidelijk waarneembaar. Achteruitrijden is niet mogelijk. Oorzaak is een ernstige storing, een gedeelte van de versnellingsbak is uitgeschakeld, een reparatie van de versnellingsbak is onvermijdelijk.
9 jaar
Probleem was er vanmorgen weer, heb er een filmpje van gemaakt.
https://www.youtube.com/watch?v=RbsMf8MN...
Wat ik dus opmerk:
Bij wegrijden hoor je een brommend geluid, (zou wel eens slippen van een koppeling kunnen zijn)
Dan is het tijd om over te schakelen naar tweede versnelling
Je hoort weer dat brommend geluid, tegelijk zie je dat het toerental veel hoger is dan normaal.
dan voel je een bonk, schok, zit je in de tweede versnelling en toerental zakt dan geluid 3 a 400 rpm naar beneden.
Dan zit je in de tweede versnelling en hoor je geen slip, totdat het weer tijd wordt dat hij wil schakelen naar de derde versnelling.
Bij versnelling 4 en 5 en 6 deed hij weer normaal op het filmpje.....
Spanning op dat moment was 14,2 volt, dus accu is niet het probleem.....
Filmpje laat dat enigszins zien....
En hier doet hij de eerste schakelen ff vervelend, maar daarna prima weer, dan zie je het verschil https://www.youtube.com/watch?v=lQZBRg2j...
En dit deed hij dan voor een paar minuten, en daarna was het probleem weer weg......Ik ben ten einde raad wat het zou kunnen zijn....Iemand die maar enige tips heeft wat ik na kan kijken zonder dat dit al te ingrijpend is, ik heb namelijk geen brug in in mijn garage, wil ik graag proberen.
9 jaar
Zoals die van jou doet dat valt nog erg mee moet ik zeggen hahha, heb ze gezien en gevoeld dat je zowat met je harses op het dashboard ligt.
Als hij zo doet en je voelt alleen hele lichte schokjes dan zou ik het lekker zo laten.
Wat je sowieso moet laten controleren bij de dealer (of de dsg dokter www.dsg-dokter.nl ) is de software van de bak en mocht er een update beschikbaar zijn dan deze laten uitvoeren met daarna opnieuw de basisafstelling uitvoeren en daarna even aankijken hoe de bak zich daarna gedraagt.
Anders zijn de meest mogelijke voorkomende oorzaken:
-Olie in de stekker op de bak, afdichting lekt soms olie vanuit de bak in de stekker en daardoor slechte verbinding.
-Of de koppeling is aan vervanging toe
-Of de mechatronica regelt de koppeling soms niet op de juiste manier.
-Mechanische spelingen in de bak, lagers oid.
Kan soms lastig te zeggen zijn of het nou aan de koppeling ligt of aan de mechatronica
Ricky bedankt, met je harses op het dash, nee, zo erg is het niet, maar ik kan je niet aanraden om met een kop koffie in de auto te zitten, gegarandeerd dat ze afvragen of je een broek hebt zitten zeiken. hahahaa....of een lolie, die dan integraal in je harses zit....lol
Ik heb net dit filmpje gekeken, mooie uitleg over de werking van de DSG https://www.youtube.com/watch?v=mj1Vk7SE...
Waar zit ergens de stekker op de bak? Die kan ik wel nakijken. Kan ik deze stekker er ook uittrekken, schoonmaken met contact spray?
Wat zo bijzonder is dat hij het ene moment mooi schakeld alsof er niets aan de hand is, en andere moment opeens kuren gaat vertonen.
Begrijp ik nou goed dat de twee massavliegwiel en de koppeling in dezelfde moeite vervangen kan worden? Of is dit nou veel meer werk als je de ene erbij doet?
Ik heb een tijdje geleden de auto late tunnen, en toen is er van vucht tuning ingegaan, waaronder ook de DSG is meegenomen. En een van de dingen is de koppelingsdruk verhoogd, misschien moet ik daar eens navraag doen voor een software update?
9 jaar
Hahhahha ja inderdaad mooi filmpje maar die koppeling die je in het begin ziet en daar bv ook de afdichtringen van onderaan en aan het einde van filmpje dat kleppenblok/hydraulische gedeelte, aan die 2 dingen ligt het meestal, de rest wat je ziet is net als bij een handbak en word aangestuurd door die beide delen, dus je voet bij handbak is die koppeling geworden en dat wat je met je pook doet bij handbak is dat kleppenblok geworden bij dsg.
Ja voor beiden moet de bak eraf en dan is voor het vliegwiel paar minuten meer werk maar jouw probleem ligt niet aan vliegwiel denk ik, eerder aan de aansturing van de koppeling of de koppeling zelf is stuk, zeg maar alsof je bij een handbak de koppeling op zo'n manier bediend dat je ook schokken voelt.
Denk beste eerst naar die stekker kijken en de software stand, maar je hebt laten tunnen zeg je, kans is dan groot dat als je gaat updaten dat die tunings software dan verwijderd wordt maar dat moet je eerst navragen.
Die stekker zit bij de startmotor onder luchtfilterhuis. Luchtfilterhuis demonteren en dan kan je hem wel zien, deze moet je loshalen door hem linksom te draaien over z'n borgingspunt heen en dan gaat de stekker vanzelf los. Vastdraaien ook weer totdat je voelt dat hij oven een borgingspunt komt zeg maar..
ziezo, ik heb de connector gevonden, los gedraaid, contacten zijn schoon, maar voor de zekerheid met contactspray ingespoten. Wat ik wel wat vreemd vond, de trekontlasting van de kabel heeft hij niet..... dat de kabel zit in ribbelpijp, maar de ribbelpijp zit niet vast aan de connector. Dus geen trekontlasting.....Je ziet de aders van de kabel in de connector zitten, daar waar ze geperst zitten op de contactpennen, en dit gewicht hangt dus aan de contactpennen. Bovendien zou er op deze manier ook vocht in kunnen komen. Ik heb met 3 tyraps even een trekontlasting gemaakt
Daarnaast heb ik de massakabel op de bak ontdaan van corrosie, was best groen uitgeslagen (overgangsweerstand), misschien verklaard dit het rare geluid wat ik wel eens hoorde bij het starten. Hoe dan ook de bootaccu heeft meer dan zat power om de overgangsweerstand te compenseren....
Ik had tijdje geleden dat de motor af en toe wat trilde, alsof m'n twee massavliegwiel stuk was of dat de motorophangingen wat aan de slappere kant waren geworden. Bij de garage na laten kijken, maar die vertelde dat hij gewoon inorde is, ze hebben toen getuned, en daarna merkte ik het niet meer.
nu merkte ik onlangs dat hij toch weer wat begon te trillen, meestal bij 100km/h, dus vandaar mijn gedachten om het toch maar gelijk mee te laten nemen. Auto heeft op het moment 165k gelopen, weet eigenlijk niet wanneer het normaal gesproken vervangen moet worden?
9 jaar
Vandaag schakelde hij weer raar de dsg, het zijn helaas geen lichte schokken maar best hard, gepaard met vermogen verlies (dat is niet fijn met kruising oversteken).
Maar wat ik mij afvroeg, wat kan ik nog meer onderzoeken? Kan vcds nog metingen verichten die interesante waardes kunnen geven? Wat kan de bak allemaal meten?
9 jaar
Een vriend van me had dit probleem ook , dsg bak heeft calibratie en softare update gehad bij de dealer . Geen problemen meer gehad.
software update zet me aan het denken......Waarom heb ik dat dan pas nodig bij 165 dkm? ..........Was het bij die vriend van jou ook na zoveel km een probleem?
calibratie kan ik mij nog voorstellen, vraag mij alleen af hoe dat dan moet......
zou dit het zijn http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php...
9 jaar
Hij heeft een golf 6 met km stand 122000.
Na Calibratie van de bak was het probleem weg en er was nieuwe software ook vandaar dat ze deze er gelijk op hebben gezet.
Calibratie moet met computer gebeuren.
Calibratie is denk ik dit, straks eens kijken of dat lukt: http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.ph
Adaptation
DSG schakelt toch op koppel? Wat nou als de motor even niet dat levert wat er benodigd is, door bv LMM, druksensor luchtfilter, etc,....... zou dat het koppelen in de DSG beïnvloeden?
9 jaar
Gevonden hoe ik het probleem kan opwekken.
Bij wegrijden een slippend geluid, toerental is wat hoger, vervolgens voel je hem koppelen, wanneer tijd om over te schakelen naar de tweede. Dan voel je weer slip, toerental stuk hoger, en een harde klap in de tweede versnelling. Hij kan dit doen in alle versnellingen, maar ook niet altijd. zie filmpje https://www.youtube.com/watch?v=2lfHB7cB...
9 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.
9 jaar