Volkswagen Passat: Volkswagen Passat 2.3 V5 (AGZ) CO te hoog bij viergastest

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: AGZ

Goedemiddag,

Onlangs mijn auto voor de APK.
Afgekeurd omdat de CO uitstoot te hoog is.

Zou waarschijnlijk de katalysator zijn.
Deze is nu echter vervangen maar er verandert niets.

Nu zou het de bougies (slechte verbranding) kunnen zijn alsook de O2-sensor.
Bougies worden vervangen en de O2 -sensor is besteld.

Heeft er iemand nog een gerichte suggestie welke vaker voor dit probleem bij deze motor geeft?

Alvast bedankt!

Ray732

Geplaatst door Ray732 (0) , lid sinds 8 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Passat? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Wat zijn alle waardes van de 4-gas test? Dus CO, CO2, HC, O2 en lambda getal zowel bij stationair als verhoogd toerental?

Je bent een professional?
Zo ja, heb je de auto uitgelezen en de sensor waardes gecontroleerd? Zijn er foutcodes aanwezig?

Ray732 (0), 8 jaar geleden

Ik denk dat ik een verkeerde selectie heb gemaakt (professional).

- Er zijn geen foutcodes aanwezig
- Uitlaatgas stinkt
- katalysator is al vervangen
- O2-sensor is al vervangen
- Bougies zijn al vervangen
- motor loopt goed
- waarden van de 4-gasmeting weet ik niet, lambda waarde was wel ok
- waarden zijn zowel stationair als bij verhoogt toerental te hoog

Wellicht is dit iets wat vaker voorkomt, een echt weetje bij deze motor?
De niet-dealer geeft het namelijk al op..

oldford (0) PRO, 8 jaar geleden

Zonder de exacte 4-gas waarden is het alleen maar gokken.
Elk APK-station kan die voor je meten.

Ik ben bang dat de garage waar je nu bent niet over voldoende kennis beschikt om het probleem op te lossen.
Dat heeft tot nu toe al een aardig bedragje gekost aan nieuwe onderdelen die misschien niets eens nodig waren.
Ik zie wel dat er geen foutcodes zijn, maar of de sensor-waardes gecontroleerd zijn?
En dan hopen we maar dat het foutcodes lezen met behoorlijke apparatuur gedaan is.

Wat betreft je verkeerde selectie als professional, even contact zoeken met een moderator, b.v. via rapporteren.

audia4 (0) PRO, 8 jaar geleden

wat voorkomt aan deze motoren:

kantelende zuigers
distributiekettingen die uitgerekt zijn of spanelementen versleten
lekkage kunststof inlaatspruitstuk
lekkage uitlaatspruitstuk
ontstekingstrafo's en voorschakelmodules
bougiekabels/doppen
doorpissende injectors
brandstofdrukregelaar
luchtmassameter
enz....

zoals oldford aangeeft, wat levert de 4 gastest op
wat levert uitlezen op, en dan vooral op inspuittijd, inspuittijdstip en mengselcorrectie.
alleen dan is er misschien op afstand diagnose te stellen.


deze motoren kunnen lopen als een draak zonder storingen de genereren...... Geen storing met uitlezen zegt dus niet of er iets wel of niet aan de hand is.

ricky (0) PRO, 8 jaar geleden

Als de motor gewoon netjes op 5 cilinders loopt en ook soepel loopt zonder schokken en er geen gerammel aan de distributieketting te horen is en je geen gerammel hoort bij de katalysator als je daar een paar beuken op geeft en er ook GEEN storingen in het systeem staan dan is mijn eerste verdachte's de luchtmassameter of gasklephuis heel erg vervuild of de motor temperatuur sensor.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Passat of stel zelf een nieuwe vraag.