close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Volkswagen Golf II : dynam troubles

Bouwjaar: 1989, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600

Goede morgen! Mijn dynamo laadt niet bij. Soms ff 13,2 V, daarna weer niks, ja volgens meter 12,6 V.
Controle lampje dashboard direct uit na start motor.
Heb op de sloop een andere dynamo gehaald, heeft het 1 dag gedaan, meetwaarde over de accu toen 13,3 V.

Sinds gisterenavond 12,5. Snap het niet.
Er zit een dunne en dikke draad op de dynamo, als ik op de dynamo zelf wspanning wil meten, waar zet ik dan de pennen van m'n V-meter?
Tussen dikke draad aansluiting en massa?

Golf start trouwens wel, maar met moeite, daarom denk ik dat de Dynamo wel iets doet.

Alvast dank.

Geplaatst door

vwhobbyist (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Achter op de dynamo zit met twee schroefjes de zwarte spanningsregelaar vast. Die haal je er met borstels en al uit. (dyno hoeft niet van de auto af) borstels controleren, waarschijnlijk versleten. Nieuw regelaartje met borstels halen, schroefjes weer vast en rijden maar.

De dynamo van de sloop is waarschijnlijk een z.g. maandagmorgending geweest.

audia4 0
badge

16 jaar

Ik ga het het weekend proberen! Bedankt!

vwhobbyist 0

16 jaar

controleer achter op dynamo of je blauwe draad niet stuk is draad is van controle lampje moet op contakt accu spanning opstaan zonder dat .
motor loopt heeft hij dat niet krijg je ook dat hij soms niet laard draadtje bekrachtigt dynamo.
maar harry kan ook best gelijk hebben.
of controleer massa aan sluitings carraserie naar motor en accu.
vr gr kees cor

kees cor 0
badge

16 jaar

Op het laadstroom controle lampje staat continu +12 Volt.(contact aan)
Het draadje vanaf de dynamo verzorgd de massa voor het lampje, zodat het brandt bij stilstaande dynamo en ingeschakeld contact.
Zodra de dynamo draaid komt er vanaf de dynamo +12Volt op te staan waardoor het lampje uitgaat.
Het lampje krijgt dan van 2 kanten spanning en dan brandt het niet meer.
Het lampje is dan ook geen indicatie dat de dynamo niet laadt, maar dat de dynamo niet draaid (bijvoorbeeld door een gebroken v-snaar)

mvg,
Hans..

Hans4040 1285
badge vip badge

16 jaar

Hallo, net inderdaad regelaar eraf geschroefd. 1 van de 2 koolborstels zit op 4 mm, onder de waarde die het boek voorschrijft, nml 5 mm.
Mijn dynamo is van Valeo, en het boek vertelt me dat daar geen losse k.borstels voor te krijgen zijn, en ik dus
een nieuw regelaartje moet halen. Iemand een adres voor me in de bollenstreek, omgeving Noordwijkerhout/Sassenheim/Leiden of zo?

Heb voor ik de regelaar loshaalde spanning gemeten tussen aansluiting dynamo en draad naar de startmotor/accu, op de dynamo dus, en de massa, kwam ook na wat gasgeven niet hoger dan 12,8.

vwhobbyist 0

16 jaar

Probleem opgelost!
Nieuwe koolborstels/spanningsregelaar gemonteerd, dynamo werkt als nieuw!

vwhobbyist 0

16 jaar

Help!
Ik heb zoals hierboven beschreven inderdaad koolborstels/spanningsregelaar vernieuwd.
Stationair gemeten paar weken terug, was 13.2 V. Ging ervan uit dat dat goed was.
Heb nu weer hetzelfde euvel. Ook bij toerental verhogen loopt de laadspanning niet op, ik heb zelfs het idee dat hij iets zakt.
Wat kan er aan de hand zijn?

V-snaar/spanning goed
Spann regelaar/koolborstels vernieuwd.

vwhobbyist 0

16 jaar

Kun je als de motor stil staat de dynamopoelie met de hand rond draaien. Het kan zijn dat de riemspanning wel goed is ,maar als deze versleten is en te diep in de poelie ligt slipt de riem toch.
Hans

Hans4037 0
badge

16 jaar

Dat ga ik vanavond ff proberen, eerst dagje werken :-(
Ik hou je op de hoogte

vwhobbyist 0

16 jaar

De koolborstels / spanningsregelaar van een Valeo dynamo vervangen, is nog nooit een succes geweest,
de collector slijt veel te diep in (is volgens mij veel te zacht).

Bij een Bosch dynamo wil dit prima!

berendonck 0
badge

16 jaar

Oeps, als dat het geval is kan ik zeker op zoek naar een Bosch dynamo op de sloop?

vwhobbyist 0

16 jaar

Ja.

Heb je de dynamo al laten testen?

En de spanningsregelaar van een Valeo past niet op een Bosch!

berendonck 0
badge

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.