Volkswagen Bora: Een slechte tot zeer slechte timing maarrrrrr!

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: ASV

Beste lezers,

Ik heb sinds augustus 2006 een ASV tdi Bora.
Ik sleutel vaak aan mijn auto en heb ook een VAG-COM setje.

Een tijdje geleden had ik mijn timing uitgelezen en zag dat ie zeer laag stond
maar negeerde dit gewoon.

Nu ik er meer bezig ben en mijn auto aan het onderhouden ben
heb ik nog een keer de timing uitgelezen. nog steeds hetzelfde.
De timing is zeer laag, onder de gele lijn (timing grafiek VAG-COM)
maar hier komt het volgende: de auto trekt als een gek.
veel tdi lovers hebben mijn auto gereden en vinden het raar, hij trekt zelfs anders dan een 110 PK TDI.
er zit een gewone ASV motor 81 KW verdelerpomp 110 PK motor in. auto is van oktober 2001
en heeft nu ong. 280K gelopen en loopt nog super goed!
Volgens mij heeft de cilinderkop ook de ASV tik, wat de meeste van ons zullen weten.

Kan iemand mij uit uitleggen hoe hij zo goed trekt terwijl de timing zo slecht is?
Timing is goed gemeten, juiste temp etc.
Wanneer ik normaal rij heb ik geen last van zwarte rook maar als ik ECHT
hard ga optrekken heb ik veel rookvorming.

Heel veel groet,

TDIPower11276

Geplaatst door TDIPower11276 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

arie549 (0) PRO, 16 jaar geleden

powerbox aanwezig? of gechipt door vorige bewoner?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=TDIPower11276]Kan iemand mij uit uitleggen hoe hij zo goed trekt terwijl de timing zo slecht is[/quote]
Wat heet goed trekken? je raakt er aan gewend het kan veel beter. Om te beginnen de pomptiming richting de +/-70 brengen voorwaarde motor op bedrijfstemperatuur. Staat de EGR al dicht?

Gr. paul

TDIPower11276 (0) PRO, 16 jaar geleden

Er zit geen tuning op, weet dat vrijwel zeker. Egr klep is gewoon in zijn originele staat niet gedicht. (tevens is het een discussiepunt dat
dit geen extra trekkracht levert) en de timing is meerdere malen uitgelezen op de juiste manier, aangeraden wordt 85 graden.
dit is allemaal al gedaan, en geloof mij: deze auto trekt niet als een originele 110 PK!!

groet,

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=TDIPower11276]Er zit geen tuning op, weet dat vrijwel zeker. Egr klep is gewoon in zijn originele staat niet gedicht. (tevens is het een discussiepunt dat
dit geen extra trekkracht levert) en de timing is meerdere malen uitgelezen op de juiste manier, aangeraden wordt 85 graden.
dit is allemaal al gedaan, en geloof mij: deze auto trekt niet als een originele 110 PK!!

groet,[/quote]
Toch maar die EGR afdichten mede gezien dat de motor overmatig rookt.

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.