Volkswagen Bora: Aanhaalmomenten cilinderkop TDI

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: ASV

Beste mensen,

Ik zie hier en daar informatie over aanhaalmomenten, en deze worden weergegeven als bv:

fase 1 : 40Nm.
fase 2 : 60 Nm
fase 3 : +180 graden.

Hoe moet ik dit benaderen?

fase1?? wat is fase 1 en wat zit er tussen fase 1 en fase 2?? tijd of iets anders?
wat wordt er bedoeld met fase 3 +180 graden?? momentsleutel 180 graden draaien???? welke kracht??
Wie kan mij wat Algemene informatie geven over aanhaalmomenten, specifiek voor de cilinderkop TDI.

Ik hoop snel antwoord te krijgen.

tnx...

TDIPower11276

Geplaatst door TDIPower11276 (0) PRO , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Volkswagen Bora? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

joost88 (0), 16 jaar geleden

Eerst alle bouten aantrekken met 40Nm, daarna met 60Nm natrekken, en dan streepjes oid zetten en nog een halve slag verdraaien. Let wel op hier is meestal een bepaalde volgorde voor waarin je de bouten moet aandraaien!! (correct me if i'm wrong!)

mvg joost

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

bouten vervangen ,,ja
fase 1 40nm
fase2 60nm
fase 3 90 graden verder
fase 4 90 graden verder

TDIPower11276 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hallo,

Het is zeer overzichtelijk maar toch verleidelijk om weer wat te vragen. Ik begrijp het hele gedoe wel aldus het volgende:

1: met 40 NM aandraaien met momentsleutel tot ie blokkeert. nu gaan we naar fase 2
2: nu met 60 NM aandraaien tot de sleutel blokkeert. nu gaan we naar fase 3
3: nu moet ik dus een kwart slag (90 graden) aandraaien (ik neem aan dat kracht hier niet uitmaakt omdat je maar 90 graden moet draaien?? toch?? nu naar fase 4
4: nu moet ik stap 3 nog een keer doen?? dus weer een kwart slag (90 graden)???

dus een volgende fase begint gewoon simpelweg nadat de fase waarin ie zich bevindt klaar is. (graag corrigeren als ik het verkeerd zeg)
dus fase 1 is pas klaar als je alle 10 bouten met 40 NM hebt aangedraaid en je kunt beginnen met fase 2 (op de juiste volgorde)
En je kunt ook fase 3: een halve slag aandraaien (180 graden) en fase 4 dus overslaan, maar omdat het onhandig is een halve slag te draaien, doen we dit niet? correct??

Maaaarrrr hier komt het:: ik moet 10 bouten aandraaien DUS: moet ik fase 1 eerst op deze manier doen:

1: draai alle 10 bouten met 40 NM een voor een (op de volgorde natuurlijk) je bent klaar met fase 1
2: draai nu alle 10 bouten met 60 NM fase 2 klaar
3: een voor een alle 10 bouten kwart slag draaien fase 3 klaar
4: een voor een alle 10 bouten weer met een kwart slag draaien (Alles klaar)

klopt dit????

Met vriendelijke groet.

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

jaja zo doe je het goed
Maaaarrrr hier komt het:: ik moet 10 bouten aandraaien DUS: moet ik fase 1 eerst op deze manier doen:

1: draai alle 10 bouten met 40 NM een voor een (op de volgorde natuurlijk) je bent klaar met fase 1
2: draai nu alle 10 bouten met 60 NM fase 2 klaar
3: een voor een alle 10 bouten kwart slag draaien fase 3 klaar
4: een voor een alle 10 bouten weer met een kwart slag draaien (Alles klaar)

klopt dit????

Met vriendelijke groet.

Laatst bewerkt door TDIPower11276 (Vandaag 20:58:25)

Online

TDIPower11276 (0) PRO, 16 jaar geleden

Bedankt robby, ook voor de dump. snelle reactie!
Ik ga hem morgen gelijk uitbouwen :)

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

wel een heel klein beetje olie op de draad van de bouten doen en boven op de revetten of de kop van de bout want die vreet zich anders in het aluminium en kloppen de krachten niet meer,meestal als je nieuwe koopt zijn deze al wat ingeolied en zeker niet vergeten als je de oude pakking hebt verwijderd en het motorblok lichtjes hebt schoon geschuurd de gaten van de bouten goed schoonmaken troep eruit halen .

TDIPower11276 (0) PRO, 16 jaar geleden

hoe grof/fijn raadt je mij aan?volgens VW niet grover dan 100.
Welke kan ik het liefst gebruiken? 200 / 500 / 700??

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

dat komt nou niet zo spits,je krapt eerst het oude pakkingmateriaal eraf met een mesje of oude houtbijtel gaat ook goed,en dan schuur je dat op zodat alle oneffenheden weg zijn misschien eerst grof en dan wat fijn licht eraan hoe makkelijk dat het gaat,kan wel wat hebben hoor,met alu,kop ligt het wat gevoeliger die is zachter,die laat ik meestal effe vlakken dan is meteen alle pakking eraf,en droog monteren geen vloeibare pakking of iets dergelijks,goed schoonmaken,en kijken dat je pakking goed ligt vaak staat erop ,,top,, of oben.en nieuwe bouten hé. en de kop gelijkmatig erop zetten dus niet effe op een kant laten rusten snij je misschien met je kop door de pakking heen.

TDIPower11276 (0) PRO, 16 jaar geleden

Vandaag de kop uitgebouwd, was wel een klus moet ik eerlijk zeggen, weggebracht om te laten persen en evnt. vlakken. en morgen er weer op.
Ik zal proberen om voorzichtig te zijn maar met de inlaatspruit en turbo is ie wel extra zwaar.
Hoe belangrijk is het vervangen van de bouten eigenlijk? deze gaan mij anders extra 62 euro kosten.
Spanrol bleek kapot te zijn, na uitbouwen moer 13 viel het voorste plaat af, afgebroken. deze moet er ook weer uit.

Ik schrijf morgen weer met de afloop.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=TDIPower11276]Hoe belangrijk is het vervangen van de bouten eigenlijk? deze gaan mij anders extra 62 euro kosten[/quote]
Zeer belangrijk... De kopbouten zijn zgn rekbouten geschikt voor eenmalig gebruik. Vergeet ook niet voor montage van de kop de boutgaten met lucht uit te blazen deze staan meestal vol olie / koelvloeistof, verzuim je dit ligt er een volgend probleem op de loer..........

Succes.

Gr. paul

vw_audi (0) PRO, 16 jaar geleden

blaas altijd de boutgaten uit

anders wordt de kop niet met het juiste moment aangehaald
of nog erger de bout of de draad breekt

TDIPower11276 (0) PRO, 16 jaar geleden

Beste,

gisteren/vandaag kop er weer op, met de aanhaalmomenten (gaten idd met olie gevuld voorzichtig met luchtdrukpistool uitgeblazen), alles ging goed tot ik merkte dat ik niet 90 graden kon draaien in de 3e fase. het was meer 45 graden, en het leek alsof de bouten hard waren aangedraaid in de 1e en 2e fase. fase 4 ook zelfde ook 45 graden. Het ging best wel gesmeerd, maar is wel een zware klus, vooraal als je niemand om je heen hebt om te helpen met sommige dingen.
Ik had gelukkig mijn vader om me heen.Alles was klaar alles zat er weer op, moment van waarheid, auto start natuurlijk niet gelijk.
diesel werd niet ingespoten, verstuivers zaten zonder, en noem maar op, half uur proberen en prutsen en tadaaa: met een mooi geluid startte de auto.

Het heeft me dan wel 3 dagen geduurd maar waren wel 3 zware dagen( was afhankelijk van vlakken en onderdelen etc)

tegelijkerdtijd ook de EGR afgedopt, tot nu toe nog geen grote verschil (alleen hogere MAF in vagcom)
pomptiming is nog wel 38 (altijd zo geweest) en moet nog opgeschroefd worden naar de 70. waarschijnlijk morgen.

heel langzaam naar huis gereden, geen problemen ondervonden onderweg. alles ging gesmeerd, tot ik probeerde ietswat sneller op te trekken bij de lichten
toen hoorde ik letterlijk PLOFFFF en en zware geluid achteraf. aan de kant gezet, bleek de slang van de intercooler naar de turbo te zijn losgekomen.
Ik vond dit wel raar omdat alles toch wel goed was afgesloten. waarom komt dit? te hoge druk? verkeerd aangesloten slangen, wat bijna niet kan? Ik kon net de slang van boven er weer inschuiven en kon weer rijden, maar nu hoor ik dat er valse
lucht wordt aangezogen tijdens het optrekken/gas geven. ben benieuwd wat er nog meer los is gekomen.

Waarom zou deze trouwens losschieten? ik trok niet eens zo snel op. Ik moet dit morgen nog controleren. Intercooler? turbo slang? ik zal moeten kijken.
totale kostenplaatje: afpersen, vlakken, kopset, olie, G12, midlock tools, koppakking, nieuwe kopbouten, nieuwe carterpan (was aan vervanging toe) nieuwe
spanrol, olie+luchtfilter, +- 500 euro. laten doen bij garage??: kan me niet schelen hoeveel, het was leuk om aan mijn auto te werken maar achteraf?? dooodmoeeee!!

Ik zou het de hobby'er aanraden, maar weet waar je aan begint. Dit is voor mij de eerste keer dat ik zware reparatie heb verricht. normaal doe ik altijd
multiriem, olie, schokbrekers remmen etc etc. Ik wist wat de risico's waren en heb daarom ook lang gegoogled, foto's, en pdf'jes bekeken.
Het was een leuke ervaring, ik heb veel geleerd en ik denk dat ik dit de volgende keer niet meer zal doen. Hooguit nieuwe tandriem, spanrol.

Mensen, ik bedank jullie voor jullie tijd en adviezen.

TDIpower

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Bora of stel zelf een nieuwe vraag.