beste mensen heb een golf 4 19,tdi 115,pk pd,6 bak,motorcode ajm,bj,2000,
nu is mijn vraag kan ik de egr klep zonder problemen zo...? afsluiten...? vaak hoor ik dat er veel problemen kunnen ontstaan door die ondingen.. en ook nog eens de motor vervuilen en zelfs motorvermogen kunnen beinvloeden..
wie kan mijn vraag beantwoorden..
alvast bedankt.
m.v.g paul
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Goede vraag, wat mij betreft moeilijk antwoord. Ik denk dan vooral aan de ethische kwestie: Het voertuig is gehomologeerd voor Euro3 emissienormering, ben jij gerechtigd om dit te veranderen?
Technisch gezien ligt het antwoord ook gecompliceerd, mede door jouw vraagstelling. Ga er van uit dat een EGR systeem GEEN problemen VEROORZAAKT. Wanneer zijn er dan wel problemen die met EGR gerelateerd zijn? Als de gebruiksomstandigheden en rijstijl vervuiling in de hand werken, of als er technische defecten in het algehele motorsysteem zijn, of als het onderhoud slecht of niet uitgevoerd wordt. In deze gevallen krijgt EGR vaak de schuld van de gevolgen.
Gelukkig geldt tegenwoordig al vaker, een noodprogramma waarbij het voertuig geen trekkracht meer heeft, indien het motormanagement merkt dat er iets aan de EGR schort. Dus als je de EGR afsluit trekt de auto niet meer. Ik weet niet of jou motormanagement deze heftige maatregel neemt, of niets doet.
Ik maak die erg klep altijd dicht. Dit kan ook bij de AJM. De reden dat ik hem dichtmaak is om juist vervuiling te voorkomen. De egr is zelfs in de ogen van de constructeur een doorn in het oog. Als alles nieuw is functioneerd e.e.a. wel maar wanneer de motor ouder word en zelfs wanneer de motor technisch in topconditie is vervuilt het inlaattraject dusdanig dat ik het dichtmaken meer dan rechtvaardig vindt. Als het om de uitstoot gaat is het zo dat wanneer er een behoorlijke vervuiling is de motor ook niet meer optimaal loopt en dus het milieu ook geen goed gedaan word.
Jos.
Leuke discussie. Wat jij doet is iets wat veel voorkomt Jos. Maar dat maakt het nog niet goed. Jij zegt dat EGR in de ogen van de constucteur een doorn in het oog is, heb je daar mensen gesproken?
Mijn bewering over EGR heeft trouwens enkel betrekking op EGR systemen die samen met bijvoorbeeld een luchtmeter een gesloten regelkring hebben. Op deze manier wordt nooit teveel uitlaatgas toegelaten in de inlaat. Wat jij "een en ander" noemt (e.e.a.), noem ik dan perfect functioneren.
De aanslag aan de binnenzijde van een inlaattraject is vervelend, maar binnen grenzen is dat geen beletsel in functioneren bij een turbo motor.
Als dan alles goed functioneert zijn de uitlaatgasemissies wat betreft NOX en in mindere mate roet (PM) flink lager MET EGR. Als de motor vervuilt komt dat vooral door de rijomstandigheden hier in nederland. EGR is dan de druppel in de emmer. Mijn advies: niet te soft rijden. Flink gas bij accelereren. Niet de constructeur uithangen door zelfbedachte modificaties (afstoppen) uit te voeren.
Hallo iedereen
ik vind dat we nu eigenlijk al een politieke discussie hebben en wat ook wel leuk is. ik vind dat wij hier in het west- europese gebied een voorbeeld moeten zijn wat betreft uitlaatgassen en uitstoot. de wagens zijn niet voor niets uitgerust met EGR en het heeft geen invloed op enige motervermogen, bij plank gas word deze toch gewoon uitgeschakeld.
de regering gaat steeds verder met de emissienormen, maar wij voelen er toch niets van het zijn de constructeurs die zich dan zorgen moeten maken en niet wij.
Als men weet dat stikstofoxiden zure regen veroorzaakt en irritatie aan de luchtwegen dan vindt ik dat we de EGR wel zijn doel heeft.
spijtig is dat niet overal ter wereld de zelfde idee zit, als je weet dat er maar 1000 km verder gaat, roemenie of bulgarije practisch geen emissienormen zijn dan lijkt het dat we hier het eigenlijk "allemaal" voor niets doen.
groeten
20 jaar
Wat een discussie over het milieu. Leeft het milieu wel in Nederland, als ik alleen al kijk naar alles wat men uit de auto flikkert dan heb ik zo mijn vraagtekens overde zg. zorgen voor het milieu. We zijn al zo diep gezonken dat we het normaal vinden dat kabouters onze troep opruimen.
Maar dit terzijde, ik rijd lekker met de egr dicht, bevalt prima en minder roetvorming en meer trekkracht. Er zijn legio voorbeelden van dichtgeslibte inlaatsystemen.
Wicher
20 jaar
Technisch gezien is meer trekkracht met afgesloten EGR echt niet waar.
Minder roetvorming met afgesloten EGR is in theorie ook niet waar, maar de praktijk wijst VISUEEL gezien vaak ander uit. Toch ligt de praktijk niet ver van de theorie. De factoren die de praktijk af laten wijken zijn VOORNAMELIJK de nederlandse rijgewoontes en omstandigheden waardoor vervuiling van inlaat en uitlaat optreedt. Tel daarbij nog slechte onderhoudsgewoontes zoals: gebruik van goedkope olie en brandstof, en het overschrijden van de al te grote onderhoudsintervallen, en daar heb je de reden gevonden waarom het afsluiten van de EGR een goede oplossing lijkt...
Het milieu moet juist vooral leven bij degenen die auto's repareren!
Ik vindt inderdaad dat we niet onder een kaasstolp leven en gezien vooral de eerste tdi's (Audi 80)de egr al goed werkend een dusdanig probleem vormde dat ook wanneer de auto goed gebruikt werd het inlaatdeel volledig dicht slibte. Ik maak sinsdien de egr gewoon dicht middels een plaatje. Het gekke is dat ondanks alle theorien wanneer de pomp goed staat,de egr dicht is en de kat verwijdert de motor merkbaar zuiniger is. Oja, over de constructeurs gesproken; dit heb ik uit Auto,Motor en techniek. Ik ben ervan overtuigd dat een motor goed blijft presteren wanneer deze goed is afgesteld en zo rendabel mogelijk loopt. Ik moet erbij aantekenen dat de nieuwste egr systemen beter zullen werken aangezien hier iets van koeling (ik begrijp het zelf niet helemaal) is aangebracht dus het vervuilen van het inlaatspruitstuk is wel een punt van aandacht.Overigens heb ik hier veel auto's van ongeveer 3 jaar en 100000km in onderhoud en mij is opgevallen dat nog steeds het inlaattraject goed vervuild is bij deze auto's. Bij auto's waarbij de egr vroegtijdig is dichtgemaakt is dit niet het geval.
Overigens waardeer ik ieders mening.
Jos.
Ik las het stukje van dat milieu vooral moet leven bij de monteur een beetje laat maar het probleem is dat je de klanten niet kunt verplichten om op tijd aan de auto onderhoud te laten uitvoeren. Geld is een groot goed bij iedere klant en je moet al elk dubbeltje verantwoorden van hetgeen je aan de auto doet en niet iedereen heeft daar begrip voor.
Jos.
dit is echt iets waar je nooit uit komt..wat is beter eigelijk..? zeg het maar. wel weet ik uit ervaring dat die egr klep een onding is en dat blijkt nog al eens. het zal wel met geld te maken hebben ik vind het niet meer dan normaal dat je mag verwachten dat net als de lmm, dat gewoon een auto leven lang mee moet kunnen.. je kunt hem als consument zelf niet beinvloeden..of stuk maken en gaat ie stuk dan ben je mooi zuur.. kijk een wat ze er voor vragen voor een egr klep of lmm,
de firma bosch vaart er wel bij... nu er pieburg op de markt is worden ze wakker dan kan het in eens wel allemaal voor minder geld.... ja dat milieu levert lekker geld op zo..
ook wat sander komen aangeeft ben ik het niet zo mee eens.
als de egr klep niet goed werk komt er wel degelijk meer roet vorming..heb het gehad bij een audi a4 90 pk roken als een kolenboot,, toen de egr klep maar dicht gemaakt probleem over..en ook beter trekken naderhand..
klant blij. ik ook blij. want hij kan weer tegen geringe kosten zijn weg vervolgen..
paul,
Paul, goed lezen: je hebt gelijk als je zegt dat als de EGR niet goed werkt, dat er dan meer rook gevormt wordt.
De grootste EGR klep fabrikant is trouwens Pierburg.
ja je hebt gelijk het is ook pierburg.. rrrr vergeten je begrijpt wel wat ik bedoel,, eerlijk gezegt heb ik er nog nooit op gelet..? ik ging er altijd van uit dat de firma bosch de grootste was zeker onder de brandstofpompen, het veranderd nog al eens. net als met de verlichting eerst hella nu hella en valeo.[nog niet zo lang geleden een imitatie merk] nu worden ze zelfs al orgineel gemonteerd.
en zo gaan we maar door.....
paul,
Dicht maken die klep. En gelijk het isp reinigen als dat vervuild is. Ik heb verschillende foto's gezien van TDI's die maar 100.000 gelopen hadden en het isp bijna geheel dicht zat. Ik heb hem bij mijn TDI (AHU) ook dicht gemaakt en de auto roet nu minder en de motor trekt beter onder de 2000 toeren.
20 jaar
Goed Ruud, het lijkt onsportief, maar is bedoeld om je positief te prikkelen:
1:Denk je dat er foto's gemaakt worden van inlaatspruitstukken waar niets mee aan de hand is?
2:Heb je een vermogenuitdraai met uitlaatgasanalyse van jouw TDI van voor het afsluiten en erna?
Ik denk dat we maar een stelling moeten lanceren op dit Forum waar we voors en tegens gaan tellen.De stelling luidt:
DE AUTOFABRIKANT HEEFT DE AUTO MET EGR UITGERUST EN WIJ MOGEN DAT NIET ONGEDAAN MAKEN.
Geef aan: mee eens, of mee oneens, en geef kort aan waarom.
Helemaal mee eens. En waarom zou je? Als je een goede 5W/40 acea B3/B4 olie en brandstof van een gerenommeerd merk gebruikt heb je geen noemenswaardige vervuiling! Tenzij je weer teveel olie bijvuld-> en dan de EGR de schuld geven van de vervuiling. Haha, zo ken ik er nog wel één!
De eventuele aanslag in inlaattraject kun je heel simpel verwijderen door bij de onderhoudsbeurt een reinigend additief bij de brandstof te voegen (extra magazijn verkopen!).
Een ander heel groot voordeel van EGR ben ik hier nog niet tegengekomen (Sander!!); de koudloopeigenschappen. Als je bij een koude motor gebruik maakt van EGR en de warme uitlaatgassen gebruikt om de nog koude cilinder op te warmen dan kun je de koudloop eigenschappen behoorlijk verbeteren en de uitstoot van de HC's behoorlijk indammen.
Dank je Henk, ook voor je aanvulling. EGR bij koude motor wordt voornamelijk bij benzinemotoren gebruikt. Bij diesels pakt het niet zo gunstig uit.
OK, nog een keer, de stelling luidt:
DE AUTOFABRIKANT HEEFT DE AUTO MET EGR UITGERUST EN WIJ MOGEN DAT NIET ONGEDAAN MAKEN.
Geef aan: mee eens, of mee oneens, en geef kort aan waarom.
Bij een frans merk met een 2,2 dieselmotor en EDC15** inspuiting werkt het EGR toch behoorlijk goed bij een koude motor.
DE AUTOFABRIKANT HEEFT DE AUTO MET EGR UITGERUST EN WIJ MOGEN DAT NIET ONGEDAAN MAKEN.
Geef aan: mee eens, of mee oneens, en geef kort aan waarom?
Volledig mee akkoord.
Als zorg voor het milieu.
milieu.....? meen je nou echt. dat het echt om het milieu gaat.of zitten we ons zelf voor de gek te houden en gewoon de zakken te vullen voor de hoge heren in den haag... de staatskas zal ik maar zeggen.. vertel mij dan maar eens...? waarom ze lpg nu uit de markt staan te prijzen..
en ze aangeven dat we zoveel onveilige lpg,tankstation's in nederland hebben..? jaaaaha zo ineens... hahahaha, lpg, is toch zo schoon.
daar hadden we toch... G3 voor..!!! oooho we krijgen daarvoor straks een soort brandstof uit koolzaad.. super voor het milieu rookt helemaal niet hoor... je bent net een rijdende frietkraam...
paul,
Iedereen zijn mening, maar daar komen we toch niet uit.Ik stel dan ook voor dat we de discussie hierover staken.
Siem Bijman
ja vind ik ook,, als ze in den haag er niet uit komen.. dan zal het ook hier wel niks worden...!!
paul,
om egr problemen te voorkomen zoveel mogelijk volgas rijden want dan wordt deze uitgeschakeld om maximum vermogen te bekomen. maar met de superboete's is dit nogal riskant. (de tip niet te serieus opvatten e mensen ;-) )
je kunt hem ook chippen dan is er toch ook geen type goedkeur meer .
maar voor de toekomst wil het niet meer de luchtmassa meter geeft dan een fout
vr gr gert
jongens,jongens en het nieuwe rijden vroeg opschakelen .
zolang je er nog geen problemen mee hebt lekker zo laten zitten
niks afsluiten .
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Volkswagen Golf of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar